واکنش بانک مرکزی به اظهارات نامزد انتخابات درباره پول نفت

واکنش بانک مرکزی به اظهارات نامزد انتخابات درباره پول نفت
جمعه 15 ارديبهشت 1396 - 22:19

بانک مرکزی جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره وجوه دریافت شده ناشی از فروش نفت در خارج از کشور و امکان جا به جایی آن از مسیر بانکی، پاسخ داد و اعلام کرد: بانک مرکزی صد در صد وجوه حاصل از فروش نفت را به ارزهای مختلف دریافت می کند.

العالم ـ ایران 
بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد: پس از اجرای برجام تمام وجوه ارزی مسدودی نزد بانکهای مختلف دنیا آزاد شد و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.
در این اطلاعیه آمده است: هم اینک شرکت ملی نفت ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی را به کشورهای مختلف خریدار نفت در آسیا و اروپا می فروشد که صد در صد وجوه حاصله را بانک مرکزی به ارزهای مختلف دریافت می کند.
در این اطلاعیه اضافه شده است: به دلیل دسترسی کامل بانک مرکزی به وجوه ارزی موجود در حسابهای خود، شاهد ثبات کامل در بازارهای ارزی کشور هستیم که اگر این اتفاق نمی افتاد قطعا نوسانات شدیدی را در صحنه بازارها باید مشاهده و تجربه می کردیم.
بانک مرکزی در اطلاعیه خود افزود: بعد از برجام، تمام وجوه ارزی حاصل از فروش نفت خام در اروپا در حسابهای بانک مرکزی نزد بانکهای مرکزی اروپا نظیر ایتالیا،اتریش و همچنین بانکهای تراز اول کشورهای اروپای غربی وصول می شود و از طریق مرکز مبادلات در اختیار تجار کشور قرار می گیرد. بنابراین ارایه خدمات بانکی توسط کشورهای اروپایی موجب تسویه کامل معاملات تجاری با روشهای متعارف بانکی و پرداخت هزینه های بسیار اندک شده است.

واکنش شورای اطلاع رسانی نظام بانکی کشور نسبت به اظهارات یکی از نامزدهای انتخاباتی
شورای اطلاع رسانی نظام بانکی کشور نیز در واکنش به این اظهار نظرها، افزود: نظام بانکی کشور همواره بار عمده ای از توسعه کشور را بر عهده داشته و تامین مالی بسیاری از پروژه های اقتصادی، فناوری و صنعتی و تولیدی را انجام داده است.
در این گزارش آمده است: اتهام زد و بند به کارکنان نظام بانکی با بیان اینکه «در بانکها همه با زد و بند کار می کنند» جفا به این مجموعه و خانواده زحمتکش نظام بانکی است که با تمام توان در خدمت پیشرفت کشور است و جای گلایه شدید دارد.
شورای اطلاع رسانی نظام بانکی کشور اضافه کرد: «جناب آقای قالیباف خود در رأس یک بانک قرار دارند و خوب است توضیح دهند که بانک زیر نظر ایشان چگونه به تامین و تجهیز مالی اقدام می کند و منابع را به چه مشتریانی و با چه شاخص هایی تخصیص می دهد؟ آیا 'زد و بند' در بانک زیر نظر ایشان هم وجود دارد؟»
به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: «ایشان در برنامه های قبلی و برنامه نخست 'مناظره' به دهها پروژه عمرانی اجرا شده در شهر تهران اشاره و افتخار کردند. خوب است توضیح بدهند که منابع مالی این پروژه ها چگونه تامین شده است. متاسفانه بیشتر این منابع که از طریق نظام بانکی تامین شده اکنون به بزرگ ترین معوقات بانکی بدل شده و فشار شدیدی به سپرده های مردم وارد کرده است؟»
شورای اطلاع رسانی و تبلیغات نظام بانکی کشور افزود: این شورا به نمایندگی از نظام بانکی کشور مراتب اعتراض شدید خود را از محمد باقر قالیباف به خاطر این اظهارات بی اساس اعلام کرده و حق شکایت و پیگیری حقوقی را در این رابطه محفوظ می دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها