نقش روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا در مناطق عاری از تنش

نقش روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا در مناطق عاری از تنش
جمعه 15 ارديبهشت 1396 - 22:41

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد وزیران خارجه این کشور و همتای آمریکایی اش در روزهای آینده ماه جاری میلادی درباره مناطق کاهش تنش در سوریه و نقش آمریکا، ترکیه و اردن در این مناطق مذاکره می کنند.

العالم - اروپا
میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: لاوروف و تیلرسون یادداشتی در چارچوب مذاکرات آستانه درباره ایجاد ۴ منطقه عاری از تنش در سوریه امضا خواهند کرد و این در حاشیه نشستی در آلاسکا در ۱۰ و ۱۱ ماه مه جاری خواهد بود.

بوگدانف افزود: نقش احتمالی آمریکا در نظارت بر روند آتش بس باید تحت رایزنی در سطح کارشناسان و نظامیان قرار گیرد باید مواضع طرف های سوریه و در درجه اول دولت قانونی مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: ایران از کشورهای ضامن آتش بس در سوریه است و آمریکا بازیگر فعال و بسیار موثر در امور منطقه ای است. هر گونه پیشرفت به جلو اظهار اراده سیاسی را طلب می کند.
بوگدانف همچنین درباره نقش ترکیه در اجرای توافق مربوط به مناطق کاهش تنش تأکید کرد: مسکو از آنکارا انتظار دارد که پایبندی مخالفان سوری به بندهای توافق را تضمین کند.
این مقام روس افزود: مسکو امیدوار است که همه جزئیات فنی باقیمانده مربوط به مناطق کاهش تنش در اسرع وقت مشخص شود.
بوگدانوف درباره ممنوعیت پرواز جنگنده های ائتلاف بین المللی بر فراز مناطق کاهش تنش نیز گفت: این موضوع در رایزنی های میان نظامیان قابل طرح است.
یادآور می شود الکساندر لاورنتیف رئیس هیئت روسی شرکت کننده در مذاکرات آستانه ۴ روز گذشته اعلام کرده بود: از زمان امضای توافق درباره ایجاد مناطق کاهش تنش، هواپیماهای ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا حق پرواز بر فراز این مناطق را نخواهند داشت.
لاورنتیف با اشاره به اینکه این ممنوعیت در یادداشت پایان مذاکرات نیامده است. اما از هم اکنون این مناطق در مقابل هواپیماهای ائتلاف بین المللی بسته خواهد بود.
216
 

پربیننده ترین خبرها