دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا شریک جنایات عربستان در یمن

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا شریک جنایات عربستان در یمن
شنبه 16 ارديبهشت 1396 - 09:59

سازمان دیده بان حقوق بشر از احتمال متهم شدن مقامات آمریکایی با مشارکت در ارتکاب جنایت جنگی در یمن خبر داده و تأکید کرد که عربستان از خونین ترین حمله های خود به یمن، از بمب های آمریکایی استفاده کرده است.

العالم - آمریکا
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که ائتلاف عربی تجاوز به یمن به سرکردگی عربستان در خونین ترین حمله های خود به یمن، از بمب های آمریکایی استفاده کرده است.
این سازمان در گزارش خود برای مثال به بمباران یک چاه آب در دست احداث در منطقه "ارحب" واقع در شرق صنعا اشاره کرد.
مأمور این سازمان در گزارش خود می نویسد: "من در بازدید از محل این حمله همراه با دوستان و خویشاوندان قربانیان، در میان آثار بر جای مانده از بمباران، یک قطعه از سلاح ساخت آمریکا را پیدا کردیم که علائم و آرم روی آن نشان می داد که این سلاح ساخت شرکت رایتیونRaytheon)) در ماه اکتبر 2015 است".
این، بیست و سومین بار است که سازمان دیده بان حقوق بشر به کشف بقایای سلاح های ساخت آمریکا در محل حمله ائتلاف تجاوز به یمن اذعان می کند که از آن میان، چهار بار بقایای سلاح های ساخت شرکت رایتیون کشف شده اند.
در این گزارش آمده است: "این چاه آب در روستای کوچکی در یمن در دست ساخت بود و چیزی به تکمیل آن در سپتامبر 2016 نمانده بود که توسط جنگنده های ائتلاف سعودی بمباران شد".
در این گزارش تصریح شده است که این بمب اقامتگاه کارگران را هدف گرفت. در این حمله، 6 نفر از کارگران کشته و 5 نفر دیگر مجروح شدند؛ زمانی که اهالی روستا برای کمک رفته بودند، هواپیماهای متجاوز دوباره محل را بمباران کردند؛ این بار 31 نفر غیر نظامی از جمله 3 کودک کشته و 42 نفر نیز مجروح شدند. در این حمله، چاهی نیز که با پول اهالی در حال ساخت بود، ویران شد.
در این گزارش تأکید شده است که این چاه به منظور تأمین آب روستای "بیت سعدان" در حال ساخت بود و هیچ نوع شاهد و مدرکی دال بر استفاده برای عملیات نظامی یا تجهیزات جنگی در آنجا یافت نشد.
این سازمان در گزارش خود تصریح کرده است که آمریکا طی ماه های اول از شروع حمله به یمن با حمایت از ائتلاف متجاوز، در این حمله سهیم بوده است؛ سوخت رسانی به هواپیماهای متجاوز در حین عملیات، ارائه کمک های قابل توجه به ریاض از جمله ارائه اطلاعات تجسسی و ارسال هواپیماهای سوخت رسان و تأمین هزاران قطعه سلاح پیشرفته برای این کشور از جمله مصادیق شرکت آمریکا در این جنگ بوده است.
این گزارش فاش می کند که دولت ترامپ نیز در حال حاضر قصد دارد طرح فروش سلاح های بیشتری از جمله سلاحهای ساخت شرکت "رایتیون" را به عربستان تصویب کند. ارزش این معامله، 400 میلیون دلار است.
این سازمان به نقل از کارشناسان حقوقی بین المللی و اعضای کنگره اذعان می کند که حمایت آمریکا از این تجاوز همچنان ادامه دارد؛ این کشور همچنان به فروش اسلحه به ائتلاف سعودی ادامه می دهد، این کار می تواند آمریکا را شریک جرم ائتلاف یادشده در نقض قوانین جنگی و مسئول قانونی ارتکاب جنایت جنگی در یمن کند.
دیده بان حقوق بشر در گزارش خود می افزاید: "آمریکا سالهاست که به عربستان سلاح می فروشد.. و ائتلاف عربی به رهبری عربستان نیز این سلاح ها را در حمله به یمن و کشتار غیر نظامیان به ویژه در حمله به یک بازار پر ازدحام و یک مراسم عزاداری پر جمعیت به کار برده است، که هر دو مورد از مصادیق جنایت جنگی هستند".
در این گزارش آمده است: "ماه گذشته بالگردی که به نظر می رسید متعلق به یک قایق حامل آوارگان و مهاجران سومالیایی که از یمن گریخته بودند، حمله کرد. این حمله در شب اتفاق افتاد و حداقل 33 کشته و 27 مجروح داشته است".
این سازمان در گزارش خود تصریح می کند که وزارت خارجه مجوز فروش بالگردهای نظامی به عربستان، امارات، کویت و اردن و سرویس دهی آنها را صادر کرده است؛ حال آنکه همه این کشورها عضو ائتلاف تجاوز به یمن هستند. شایان ذکر است که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که شرکت بویینگ قراردادی به ارزش 3.2 میلیارد دلار برای فروش بالگردهای نظامی به عربستان را امضا کرده است.
در گزارش این سازمان فاش شده است که با وجود این، برخی سناتورهای آمریکایی سعی می کنند دولت ترامپ را مجبور به محدود کردن فروش اسلحه به عربستان کرده و خواستار شفاف سازی بیشتر درباره چگونگی استفاده از سلاح های ساخت آمریکا شده اند.
208

پربیننده ترین خبرها