تناقض تعدیل قانون اساسی مغرب با مطالبات مردم

تناقض تعدیل قانون اساسی مغرب با مطالبات مردم
شنبه 11 تير 1390 - 07:15

يکي از رهبران جنبش 20 فوريه مغرب، با حمايت از تحريم همه پرسي تعديلات صورت گرفته در قانون اساسي تاکيد کرد، اين تعديلات ارتباطي با مطالبات مردم ندارد.

"عبداللطیف شمائل" در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: اصلاحات ظاهری در قانون اساسی خواسته های جنبش 20 فوریه و در صدر آنها برقراری نظام مشروطه پارلمانی در کشور را برآورده نمی کند.

وی با اشاره به سالم نبودن همه پرسی اظهار داشت: صندوق های رای گیری و برگزار کنندگان همه پرسی کاملا در کنترل رژیم مغرب هستند. علاوه بر این رژیم مغرب افرادی را مامور کرده بود تا پای صندوقهای رای مردم را به دادن رأی مثبت به اصلاحات تشویق کنند.

وی درباره دلیل شرکت نکردن جنبش 20 فوریه در انتخابات گفت: روش تعدیل قانون اساسی و برگزاری همه پرسی از همان آغاز دمکراتیک نبود؛ و جنبش 20 فوریه در تدوین تعدیلات اخیر و تعیین برنامه اصلاحات شرکت نداشت. بنابراین چگونه می تواند در این همه پرسی مشارکت کند؟

شمائل خاطرنشان کرد: جنبش 20 فوریه بر این باور است که قانون اساسی کنونی به طور کلی به نفع ملت مغرب نیست، و ملت را بسوی پرتگاه می کشاند.

شمائل با اشاره به اینکه وزارت کشور همه تلاش خود را برای کنترل کامل روند رأی گیری به کار گرفته است گفت: بسیار بعید به نظر می رسد همه پرسی در فضای دمکراتیک برگزار شده باشد. در چنین وضعیتی مشاهده می کنیم که در کشور دو گروه وجود دارند. یک گروه در داخل پارلمان که همه آنها اصلاحات مذکور حمایت کرده و بدان رأی داده اند. علت آن نیز بهره مند شدن آنها از این اصلاحات است. در مقابل آنها مردم مغرب و جنبش 20 فوریه قرار دارند که خواستار تغییر در کشور هستند.

این فعال مغربی افزود: رژیم به مخالفان فرصت اظهار نظر یا بیان دیدگاههایشان را نداده است. با این وجود جوانان 20 فوریه توانستند با ابزارهای ساده ای که در اختیار داشتند صدایشان را به گوش مردم برسانند، بصورتیکه مردم مغرب دیروز جمعه در بیش از یکصد شهر برای اعلام مخالفتشان با قانون اساسی تظاهرات کردند، و قرار است این تظاهرات روز یکشنبه بار دیگر در سراسر کشور برگزار شود.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها