گزارش جالب المیادین از فضای انتخابات در ایران

گزارش جالب المیادین از فضای انتخابات در ایران
يکشنبه 17 ارديبهشت 1396 - 04:38

رقابت تنگاتنگ انتخابات ریاست جمهوری ایران، گمانه زنی ها درباره فرد پیروز را دشوار کرده است.

العالم – ایران

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین از تهران گزارش داد: در ایران همه خود را پیروز میدان مناظره های انتخاباتی می دانند. در اینجا به نظر می رسد پیامدهای مناظره دوم میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشتر شبیه مناظره پیشین بود. به جز برخی از روزنامه ها که تلاش می کنند بی طرف باقی بمانند بقیه روزنامه ها می کوشند بر اساس وابستگی سیاسی شان مطلب بنویسند. روزنامه های اصولگرا از نامزدهای اصولگرا حمایت و از دولت حسن روحانی انتقاد می کنند، و آن روزنامه هایی که اصلاح طلب هستند به انتقاد از اصولگراها می پردازند و از عملکرد دولت حسن روحانی حمایت می کنند.

یک شهروند تهرانی به المیادین گفت: مناظره اخیر نشان داد برخی از نامزدها برنامه دارند و در مقابل برخی فقط شعارهای عوام فریبانه می دهند.

یک زن ایرانی هم گفت: تصور نمی کنم مناظره ها مفید باشد زیرا متاسفانه برنامه نامزدهای انتخاباتی روشن نیست.

یک شهروند ایرانی دیگر به این شبکه عربی گفت: تبلیغات انتخاباتی بر اساس مسائل سیاسی وارد مرحله تخریب شده است. هر جناحی می کوشد جناح دیگر را تخریب کند و این مساله به نفع رای دهندگان نیست.

پیش بینیِ نتیجه انتخابات دشوار است

حازم کلّاس خبرنگار المیادین در تهران ادامه داد: رقابت های انتخاباتی پیش می رود ولی با وجود برگزاری دو مناظره اصلی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و انجام مناظره های متعدد میان هواداران این نامزدها و مشخص شدن جزئیات امور، همچنان دشوار است که بگوییم کدام نامزد انتخابات از دیگر نامزدها جلوتر است. همچنین بسیار مشکل می توان مشخص کرد که آیا در مرحله نخست انتخابات تکلیف رئیس جمهور منتخب مشخص خواهد شد و در این مرحله فرد پیروز چه کسی خواهد بود. نظر سنجی های متنوعی که انجام شده است به خوبی گویای این دشواری هستند.

عباس خامه یار نویسنده و پژوهشگر سیاسی گفت: مساله با یک مناظره سه ساعته تمام نمی شود هرچند که این مناظره ها برای بینندگان جالب است. ما در مناظره اول شاهد آن بودیم که شصت درصد مردم آن مناظره را دنبال کردند. هم اکنون گمانه زنی ها درباره اینکه کدام یک از نامزدها جلوتر از بقیه است  دشوار است و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه نتیجه ای رقم می خورد.

نامزدهای انتخاباتی در سیاست های داخلی و خارجی و مسائل اجتماعی و فرهنگی به مناظره با یکدیگر پرداختند. پرونده اقتصادی که از مهمترین مسائل مورد توجه شهروندان ایرانی است در انتظار مناظره سوم به سر می برد. این مناظره آخر مناظره ای تعیین کننده خواهد بود.

به گفته خبرنگار المیادین، همگان در ایران معتقدند که مناظره ها در روشن کردن نظرات و برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مفید بوده است، با این حال دغدغۀ نامزدهای انتخاباتی این است که چگونه رای اکثریت خاکستری را که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند، به سمت خود بکشانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها