تشخیص علائم کمبود ویتامین‌ها از چهره

تشخیص علائم کمبود ویتامین‌ها از چهره
يکشنبه 17 ارديبهشت 1396 - 15:21

رژیم غذایی متعادل و سالم بهترین روش برای رساندن ویتامین و مواد معدنی به بدن است، اما حتی در این صورت، با افزایش سن و آسیب پذیر شدن بدن در برابر ابتلا به بیماری ها، مواد مغذی مهم بدن شما کم می شود.

العالم-گوناگون
به گزارش  پایگاه اینترنتی مدیکال دیلی، اغلب یک تست خون کمبود ویتامین در بدن را مشخص می کند اما برخی اوقات علائم کمبودهای شایع را می توان در وضعیت پوست، مو و یا ناخن مشاهده کرد.

**چشمان پف کرده
پس از بیدار شدن از خواب، پف چشمان امری طبیعی است، اما پف بیش از حد ممکن است نشانه کمبود ید در بدن باشد؛ یک مطالعه در سال 2006 ارتباط بین جذب ید و بیماری تیروئید – بیماری که می تواند باعث خستگی، افسردگی و پف کردن چشم ها شود- را نشان داد. سایر علائم کمبود ید شامل خشکی چشم، اضافه وزن و شکنندگی ناخن می شود.
قره قاط ، ماست، سیب زمینی، توت فرنگی و لوبیا از خوراکی های مفید برای رفع این کمبود هستند.

**رنگ پریدگی پوست
به گزارش وبگاه مدلاین پلاس، پریدگی چهره نشان می دهد که شما نیاز به مصرف بیشتر ویتامین B12 دارید و کمبود این ویتامین می تواند به بیماری پوستی منجر شود.
ماهی قزل آلا، گوشت قرمز، غلات غنی شده، ماست و پنیر سوئیسی از خوراکی های مفید برای رفع این عارضه هستند.

**موی خشک
این که در بعضی روزها موها بدحالت هستند، امری شایع است اما اگر در مورد موهای شما علت به خشکی آن برمی گردد، می تواند نشانه ای از کمبود بیوتین یا ویتامین B7 باشد؛ پایین بودن سطح بیوتین باعث شکنندگی ناخن ها و نازک شدن موها می شود و مصرف دوزهای بالای بیوتین به وسیله مکمل های ویتامین می تواند برای بهبود کیفیت مو و حتی درمان دیابت مفید باشد.
مواد غذایی مانند تخم مرغ، بادام، آجیل، حبوبات و غلات کامل می توانند در رفع این عارضه بسیار مفید باشد.

**رنگ پریدگی لب ها
رنگ پریدگی می تواند نشانه کم خونی باشد و نشان می دهد که در رژیم غذایی خود به آهن بیشتری نیاز دارید.
پایین بودن سطح آهن خون همچنین می تواند علت اصلی سرماخوردگی های مکرر باشد و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود؛ هر دو علامت رنگ پریدگی پوست صورت و لب های رنگ پریده از نشانه های کم خونی است.
مواد غذایی مانند: گوشت قرمز، غذاهای دریایی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره، غلات غنی شده با آهن و نخود فرنگی برای رفع این عارضه مفید است.

**خونریزی لثه
طبیعی است که پس از استفاده از نخ دندان، اندکی خون از لثه ها خارج شود اما حساسیت لثه ها توام با خونریزی می تواند نشانه کمبود ویتامین C باشد؛ کمبود ویتامین C در رژیم غذایی می تواند منجر به بیماری اسکوربوت شود، علائم کمبود ویتامین 3 یا اسکوربوت شامل کبود شدن بدن، خونریزی لثه و درد مفصل ها و عضلات است.
مواد غذایی مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی، توت فرنگی، و گریپ فروت می تواند این عارضه را رفع نماید.
با این همه، اگر علائم کمبود ویتامین دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ایرنا

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها