دولت یازدهم موجب تثبیت آب و احیای دریاچه ارومیه شد

دولت یازدهم موجب تثبیت آب و احیای دریاچه ارومیه شد
يکشنبه 17 ارديبهشت 1396 - 21:42

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با تاکید بر اینکه آذربایجان سر و دریاچه ارومیه چشم زیبای ایران است، گفت: اقدامات دولت یازدهم موجب تثبیت آب این دریاچه و احیای این نگین آبی شده است.

العالم ـ ایران

این داوطلب دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در سالن 6 هزار نفری الغدیر ارومیه افزود: چهار سال پیش، قول احیای دریاچه ارومیه را در بین مردم این شهر دادم و طبق این قول، اولین موضوع طرح شده در هیات دولت نیز دریاچه ارومیه بود.
وی اضافه کرد: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه از خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه بسیار ناراحت بودند ولی امروز همه مردم از تثبیت وضعیت این دریاجه شادمان هستند.
وی اظهار کرد: در هشت سال پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید، آب دریاچه ارومیه سه متر و 10 سانتیمتر کاهش یافته بود و اگر اقدامات دولت یازدهم برای احیای این دریاچه نبود، امروز یک کویر خشک در این منطقه از کشور وجود داشت.
وی ادامه داد: عده ای می خواستند چشم زیبای آبی را از این بدن حذف کنند ولی امروز شاهد آن هستیم که امواج دریاچه، حیات خود را فریاد می زند.
به گفته وی احیای دریاچه ارومیه، نشان دهنده عمل دولت به وعده های خود است و ما هر وعده ای بدهیم به آن عمل می کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به سفر صبح امروز خود به معدن یورت آزادشهر گفت: این معدن در اختیار بخش خصوصی و مدیریت آن به عهده یک نهاد خاص است که باید پاسخگوی مردم باشد.
وی ادامه داد: ما در کنار مردم و خانواده های حادثه دیدگان خواهیم بود و آنانی که مسئول این حادثه بودند باید در مقابل ملت به خاطر سکوتشان باید پاسخگو باشند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در آذربایجان غربی شرایط زندگی مردم بهتر از گذشته می شود، افزود: در سال گذشته 441 بنگاه اقتصادی در این استان راه اندازی شد و 18 هزار نفر مشغول به کار شدند ولی ما از این امر راضی نیستیم و معتقد هستیم که باید جوان بیکار در ایران وجود نداشته باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در ستاد برخی از نامزدهای انتخابات کسانی حضور دارند که کشور هشت سال در اختیار آنان بود و در آن مدت شغلی برای جوانان این سرزمین مهیا نکردند.
وی اظهار کرد: برخی از رسانه ها هشت سال در برابر فاجعه بیکاری سکوت کردند اما امروز که 650 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است، باب تخریب را گشوده و از بیکاری دم می زنند.
وی موضوع وعده پرداخت مالیات توسط برخی از داوطلبان را یادآور شد و ادامه داد: آیا شما در آنجایی که هستید مالیات می دهید؟
دکتر روحانی با اشاره به نگاه ویژه دولت به اشتغال زنان گفت: در دولت گذشته 860 هزار زن بیکار شدند ولی در طول سه و نیم سال دولت کنونی، 750 هزار بانو مشغول به کار شدند و شخصی می تواند از مقام زن سخن بگوید که برای 750 هزار نفر بانو شغل ایجاد کرده باشد.
وی شعار آزادی بیان برخی از نامزدهای انتخاباتی را یادآور شد و افزود: افرادی از آزادی بیان می گویند که زبان ها را بریدند و دهان ها را دوختند؛ این افراد ممنوع التصویر می کنند و از آزادی دم می زنند.
وی با اشاره به اینکه ملت آگاه ایران در برابر سیاه نمایی ایستاده اند، اضافه کرد: این افراد از انتقاد دم می زنند و کسی جرات ندارد از آنان انتقاد کند؛ باید بدانند دولت می تواند از انتقاد سخن بگوید نه آنانی که تخریب را به نام انتقاد رقم می زنند.
وی با تاکید بر اینکه ما را می خواهند به چهار سال قبل برگردانند اما ما عقب نشینی نمی کنیم و راه ما آزادی است، ادامه داد: تحریم و حصر را می خواهند به ایران باز گردانند که ما مخالف آن هستیم.
دکتر روحانی گفت: ما نمی خواهیم جوان ترک و کرد در مرز کوله بری کند و ما می خواهیم صادرات را جایگزین کوله بری کنیم.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت به استان های مرزی در حوزه صادرات افزود: ما جرات حرف زدن از صادرات داریم زیرا در در دولت گذشته 6 میلیون تن گندم وارد می شد و امروز سه میلیون تن گندم صادر کنیم؛ این افراد سفره ای می خواهند پهن کنند که گندمش از بیگانه باشد.
دکتر روحانی افزایش حقوق بازنشسته ها را از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد و اضافه کرد: نامزدهایی که در این انتخابات حضور دارند باید بگویند در آن نهادهایی که مسئول هستند، بازنشسته های این نهادها چقدر حقوق می گیرند.
وی با تاکید بر اینکه ما دولت ادعا، خیال بافی، فریب و دروغ نمی خواهیم، اظهار کرد: راهی که در خرداد 92 شمسی به آن وعده داده ایم تا قله ادامه خواهیم داد.
وی وعده راه اندازی کرسی زبان ترکی و کردی را یادآوری کرد و ادامه داد: همان طور که سال 92 وعده دادیم، کرسی زبان ترکی را در دانشگاه ارومیه و کرسی زبان کردی را در دانشگاه سنندج ایجاد کردیم زیرا معتقد به ملت 100 درصدی هستیم.
وی باتاکید بر اینکه ما یک مشت گره کرده و یک بدن واحد در برابر بدخواهان خواهیم بود، گفت: به مردم ارومیه قول می دهم که راه آهن ارومیه – تبریز را ایجاد خواهم کرد و به شما غیورمردان و زنان اعلام می کنم که راه و مسیر نشاط جوانان را آغاز می کنم.
روحانی با اشاره به ابلاغ دولت به سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص توجه جدی به استخدام افزود: به زودی سازمان ملی جوانان را تاسیس و به ورزش قهرمانی توجه ویژه می کنیم.
وی اظهار کرد: همان افرادی امروز برای به دست گرفتن قدرت آمده اند که در چهار سال گذشته به فکر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی بودند و امروز 100 هزار شغل در سایه فناوری اطلاعات در کشور ایجاد شده است.
این داوطلب دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما می خواهیم با حفظ دین و اعتقادات، با دنیا در ارتباط باشیم و جهان را برای صادرات کالاهای ایرانی آماده کنیم.
وی ادامه داد: روز سرنوشت ساز پیش روی ماست؛ بیایید اجازه ندهیم تعالی، رفاه و نشاطی که در طول چهار سال برای کشور آفریده شده است، از دست مردم برود.
دکتر روحانی گفت: 29 اردیبهشت سال جاری برای دوباره ایران، دوباره اسلام و دوباره امید کنار صندوق های رای خواهیم بود؛ در این روز راه خود را به جهانیان اعلام می کنیم که همان راه وحدت اقوام ایرانی است.
به گزارش ایرنا دکتر حسن روحانی در سالن 6 هزار نفری غدیر ارومیه با استقبال مردم آذربایجان غربی از اقوام و ادیان مختلف روبرو شد؛ این داوطلب دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در دوره قبلی حدود 67.09 درصد از کل آراء ماخوذه در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده بود.
افزایش حدود 80 سانتیمتری تراز آبی دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارندگی ها در کنار سایر دستاوردهای دولت یازدهم به یکی از نقاط قوت عملکرد دکتر روحانی در این استان تبدیل شده است.
حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به حدود 2.5 میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی و زودبازده برای تثبیت آب دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یکهزار و 274 متر از سطح آب های آزاد برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها