تحقیر زنان عربستانی برای نقض حقوق آنها

تحقیر زنان عربستانی برای نقض حقوق آنها
شنبه 11 تير 1390 - 10:24

درحاليکه مقامات سعودي علت به تعويق افتادن مشارکت زنان در انتخابات شوراها را "اندک بودن زمان و برخي کمبودها" عنوان مي کنند، فعالان زن عربستاني، اين امر را ناشي از نقض گسترده حقوق زنان اين کشور و فضاي حاکم و نگاه سنتي و تحقير آميز مي دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یک مقام سعودی علت به تعویق افتادن مشارکت زنان در انتخابات شوراهای این کشور به سال آینده را "اندک بودن وقت و برخی کمبودها" دانست و تأکید کرد: امکانات موجود نمی تواند به تحقق معیارهای بین المللی در زمینه مشارکت زنان بینجامد، و از جمله دلایلی که باعث به تعویق افتادن آن شده است نگرانی از به وجود آمدن "اختلاط" است.

در همین راستا یکی از اعضای مجلس مشورتی سعودی با ادعای اینکه فرصت برای مشارکت زنان هنوز فراهم است اظهار داشت: مشارکت زنان در انتخابات شوراها جز با یک تصمیم سیاسی تحقق نمی یابد، و در صورتی که یک اراده جدی وجود داشته باشد، به زنان اجازه مشارکت داده می شود.

این در حالی است فعالان مدافع حقوق زنان، دلایل جلوگیری از این امر را قانع کننده نمی دانند.

در همین راستا دکتر عبدالرحمن حمود عناد عضو شورای مشورتی اظهار داشت: عربستان در زمینه برگزاری انتخابات تجارب چندانی ندارد، و وضعیت کنونی برای حل نهایی نیازمند یک تصمیم سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هنوز برای مشارکت زنان فرصت وجود دارد و در صورتی که تصمیمی جدی برای مشارکت زنان وجود داشته باشد، بی تردید انتخابات به تعویق می افتد.

 

بهانه های غیر قابل قبول

خانم دکتر "هتون اجواد فاسی" استاد تاریخ زنان در دانشگاه ملک سعود و خانم "فوزیه الهانی" کارشناس مسائل اجتماعی و هماهنگ کننده کل فراخوان "میهن من"، تاکید دارند که دلایل مخالفت با مشارکت زنان در انتخابات غیرمنطقی و غیر قابل قبول است. بویژه اینکه دولت برای مردان فقط داشتن سواد خواندن و نوشتن را شرط مشارکت قرار داده است.

دکتر فاسی می افزاید: مجلس مشورتی حقوق زنان را فقط به مشارکت در انتخابات محدود کرده است، و این در حالی است که درخواست های زنان هنوز به پایان نرسیده است، و دولت زنان را نادیده می گیرد.

فاسی تاکید کرد: زنان به چیزی کمتر از عضویت کامل در شوراها راضی نمی شوند.

وی با اشاره به برخی از تحقیقات ادعایی مبنی بر آماده نبودن جامعه عربستان برای مشارکت زنان افزود: این تحقیقات کاملا هدف دار تدوین شده است.

فاسی خاطر نشان کرد: کسانی که خواستار تحقق تدریجی حقوق بشر در عربستان هستند، در حقیقت به جلوگیری از مشارکت زنان کمک می کند.

در همین راستا فوزیه هانی اظهار داشت: دلایل مطرح شده کاملا ضعیف هستند، و خدمات موجود به زنان نیز قابل ارایه است، و این امکان وجود دارد که حوزه های رای گیری زنان در مدارس دخترانه دایر شود.

هانی اظهار داشت: بسیار تلاش کردیم در این زمینه با وزارتخانه ارتباط برقرار کنیم، همچنین نامه ای را خطاب به پادشاه نوشتیم اما رسانه ها در این زمینه سکوت کردند. حتی تلاش کردیم به طور تلفنی با وزیر مربوط صحبت کنیم که کاملا بی نتیجه بود.

این فعال زن عربستانی تأکید کرد: علت محروم کردن زنان از حقوق خود در عربستان وجود برداشت اشتباه دینی درباره زنان در این کشور است. اما نمی توان درباره حق طبیعی فرد همه پرسی برگزار کرد.

هانی در پایان خواستار تغییر دیدگاه سنتی و تحقیرآمیز به زنان عربستانی شد؛ روشی که از آن برای محروم کردن زنان از حقوقشان استفاده می شود.

هانی و الفاسی معتقدند، زمان هنوز هم برای مشارکت زنان در دوره کنونی انتخابات مناسب است.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها