دفاع اشتاین‌مایر از وزیر خارجه آلمان در فلسطین اشغالی

دفاع اشتاین‌مایر از وزیر خارجه آلمان در فلسطین اشغالی
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396 - 12:04

دو هفته پس از لغو دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان در گفت‌وگویی آشتی‌جویانه با نتانیاهو در فلسطین اشغالی شرکت کرد.

العالم-فلسطین اشغالی

به گزارش دویچه وله، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان که برای انجام سفری چهار روزه در فلسطین اشغالی به سر می‌برد، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد. این ملاقات در پی بروز تنش در مناسبات دو کشور از اهمیت برخوردار بود. هر دو سیاستمدار در مذاکرات بر مواضع دوستانه و استحکام مناسبات میان آلمان و اسرائیل تأکید کردند.

در این ملاقات که در بیت‌المقدس انجام گرفت اشتاین‌مایر خطاب به نتانیاهو گفت: بر پایه روابط دوستانه میان دو طرف فکر می‌کنم تنش‌هایی را که طی دو هفته گذشته میان ما پیش آمده بتوانیم و باید از میان برداریم.

نتانیاهو در پاسخ گفت: من اطمینان دارم که ما قادر به این کار خواهیم بود.

نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد که اسرائیل با آلمان "روابط بسیار نزدیک" و "مناسبات بی‌نظیری" دارد. او همچنین در تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها گفت: ما می‌خواهیم از این موقعیت برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح سود جوییم.

اشاره نتانیاهو به مذاکرات با همسایگان اسرائیل یعنی اردن و مصر در چند ماه گذشته بود. او گفت که با این دو طرف "گفت‌وگوهای موفقیت‌آمیزی" را انجام داده و در تلاش است که مذاکرات صلح را پیش برد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر در ملاقات خود با روون ریولین، رئیس اسرائیل نیز تأکید کرد که آلمان و اسرائیل در روابط خود نیازمند به "قواعد جدیدی" نیستند.

او افزود "مهم صداقت و گفت‌وگوی باز" در مناسبات است.

در پی دیدار زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان با فعالان مدنی و منتقدان دولت اسرائیل در طی سفر او به سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو واکنش خشم‌آلودی نشان داد و برنامه ملاقات خود با گابریل را لغو کرد. سفر گابریل به اسرائیل دو هفته پیش انجام گرفته بود.

رئیس جمهوری آلمان در دیدار با روون ریولین بر لزوم "اعتماد دو طرف به روابط دوستانه موجود" تأکید کرد و گفت: «مناسبات بی‌نظیر میان ما مهم‌تر از آن است که تنها با این پرسش سنجیده شود که چه کسی مخاطب مشروع است و یا چه کسی می‌تواند باشد.»

وی افزود: راه حل دو کشوری باید اجرایی شود. راه حل دو کشوری تنها هدفی است که همچنان قابل تصور بوده و باید برای آن تلاش کرد.

اشتاین‌مایر تاکید کرد، راه حل‌های دیگر مناسب نیست و وضعیت کنونی بدون تشکیل کشور فلسطین این حس را القا می‌کند که امنیت برقرار نشده است.

بخشی از برنامه سفر زیگمار گابریل به اسرائیل دیدار با نمایندگان دو سازمان حقوق بشری اسرائیلی بود که منتقد برخی سیاست‌های دولت اسرائیل از جمله توسعه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی هستند.

با انتشار این خبر و پیش از ورود گابریل به بیت‌المقدس نخست‌وزیر اسرائیل از احتمال لغو دیدار خود با گابریل خبر داد و با امتناع وزیر خارجه آلمان از تغییر برنامه‌های خود این ملاقات انجام نشد.

گابریل در واکنش به لغو ملاقاتش با نتانیاهو گفته بود که دولت آلمان سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل را مانعی بر سر راه پیشرفت روند صلح میان اسرائیل و فلسطین ارزیابی می‌کند و او به همین دلیل شنیدن سخنان مخالفان اسرائیلی این سیاست‌ها را امری "بدیهی" می‌داند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز حمایت خود را از مواضع وزیر خارجه این کشور بیان کرد. ۲۰ شخصیت برجسته اسرائیلی با انتشار بیانیه‌ای از مواضع وزیر خارجه آلمان در پشتیبانی از فعالان مدنی اسرائیلی قدردانی کردند.

ریولین به‌طور غیرمستقیم به تنش اخیر میان دو طرف اشاره کرد و تنها مدعی شد، اسرائیل دولتی است که از "دموکراسی بسیار زنده‌ای" برخوردار است و برخی از نظرات در آن "سخت قابل هضم و عصبانی‌کننده هستند".

همزمان ریولین به صراحت از سفر گابریل به اسرائیل ستایش و آن را در راستای "مناسبات زنده و خوب میان دو کشور" ارزیابی کرد.

وی از رای مخالف آلمان به قطعنامه اخیر یونسکو درباره قدس تشکر کرد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها