متن دستورالعمل تبلیغات انتخابات در فضای مجازی

متن دستورالعمل تبلیغات انتخابات در فضای مجازی
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396 - 21:08

نامزدها و طرفداران آنها به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می‌توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

العالم-ایران

 در پی ابلاغ دستورالعمل فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی، متن کامل آن منتشر شد. این دستور العمل بدین شرح است:

باسمه تعالی

دستورالعمل فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی

به منظور بهره گیری بیشتر از فرصتهای فضای مجازی به ویژه ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی و مقابله با تخریب و شائبه افکنی علیه کاندیداها، ضابطه مند نمودن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی به فضای مجازی در انتخابات و به استناد قانون مجازات اسلامی، قانون جرایم رایانه ای و همچنین در اجرای مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی که طی شماره 2161/27/م مورخ 24/11/1394 ابلاغ گردیده است، دستورالعمل «فعالیتهای تبلیغی انتخابات در فضای مجازی» مشتمل بر 16 ماده و5 تبصره به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد:

تعاریف:

تارنمای اینترنتی: وب سایت و وبلاگهای اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی.

محتوای تبلیغاتی: هرگونه محتوای استفاده شده برای تبلیغات (اعم از تبلیغات له و یا علیه کاندیدها، نظرسنجی و افکار سنجی) در فضای مجازی در هریک از قالب های متن، عکس، صوت، ویدئو و نظایر آن.

رسانه های ارایه تبلیغات: انواع رسانه های ارتباطی در فضای مجازی که از طریق آن تبلیغات منتشر می شوند نظیر وبسایت و وبلاگ، کانالهای شبکه های پیام رسان (صوتی، متنی، تصویری و ویدئویی) و نظایر آن.

انتشاردهنده محتوا: مجموعه ای است که به جامعه‌ای از مخاطبین تبلیغاتی دسترسی دارد و از طریق رسانه های مختلف می تواند تبلیغات را در اختیار مخاطبین قرار دهد. سرویس دهندگان اشتراک گذاری ویدئو، دارندگان پانل پیام کوتاه، صاحبان کانالها و صفحات شبکه های اجتماعی، تارنماهای اینترنتی پرمخاطب و نظایر آن مثالهایی از منتشرکنندگان محتوا هستند.

محصول تبلیغاتی: عبارت است از خدمتی که انتشار دهنده محتوا به نامزدها ارایه می کند نظیر ارسال تعداد خاصی پیامک، انتشار محتوا در وبسایت پربیننده و ....

بستریکپارچه تبلیغات انتخابات کشور (بیتاک): بستری است ارتباطی میان مردم ،حاکمیت ، نامزدهای انتخاباتی و انتشار دهندگان محتوای تبلیغاتی، برای ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی و آگاهی از فعالیتهای تبلیغاتی در این فضا.

تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه است و هرگونه فعالیت تبلیغاتی انتخاباتی خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می‌باشد.
نامزدها و طرفداران آنها به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

نشر محتوای مجرمانه نظیر هرگونه توهین، تهمت، افترا، انتشار اسرار (از جمله از سوی نامزدها و طرفداران آنها) مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه ای در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

"رسانه های ارائه تبلیغات" و" انتشار دهندگان محتوا" بمنظور فعالیتهای تبلیغی انتخاباتی باید در سامانه ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.samandehi.ir ثبت شده و نسبت به دریافت نشان  یا شناسه مربوطه اقدام گردد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور، حداکثر ظرف دوساعت نسبت به پاسخگویی به درخواست نشان یا شناسه ذکر شده اقدام نماید. در غیر اینصورت ثبت نام در سامانه مذکور ملاک خواهد بود. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است فهرست انتشار دهندگان و رسانه های ارائه تبلیغات ثبت شده را بصورت بر خط در اختیار وزارت کشور قرار دهد.

نامزدهای انتخاباتی و ستادهای انتخاباتی آنان بایستی کلیه فعالیتهای تبلیغاتیخود را در فضای مجازی در بستریکپارچه تبلیغات انتخابات کشور (بیتاک) ثبت نمایند.در غیر اینصورت تخلف انتخاباتی شناخته شده و مطابق قانون با آنان رفتار خواهد شد.

نامزدهای انتخاباتی و ستادهای آنان صرفا از رسانه های ارائه  تبلیغات ثبت شده در سامانه ساماندهی، برای تبلیغ انتخاباتی استفاده نموده و  بایستی نسبت به ثبت چارچوب تبلیغی مورد توافق (در توافقنامه یا قرارداد) خود با ارایه دهنده محتوا، در بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور (بیتاک)  اقدام نمایند. هرگونه فعالیت تبلیغی خارج از چارچوب تبلیغی ثبت شده در سامانه بیتاک تخلف تبلیغاتی تلقی شده و مطابق قوانین و مقررات مربوطه با آن برخورد خواهد شد.

بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور باید زمینه ای فراهم نماید تا مجری و ناظر انتخابات بتوانند نظارت لازم را بر تبلیغات در فضای مجازی صورت دهند و نسبت به بررسی محتواهای تبلیغاتی مربوطه اقدام نمایند. طبعا باید تمهیدات لازم جهت استناد پذیری مستندات در این بستر فراهم گردد. این بستر همچنین باید شرایطی فراهم نماید که مردم با مراجعه به آن رسانه های ارایه تبلیغات نامزدها را به آسانی شناسایی نمایند. این بستر باید ارتباط تعاملی بین مردم و مجری انتخابات را نیز برقرار کند. ستاد انتخابات کشور موظف است نسبت به معرفی این بستر و امکانات آن به مردم اطلاع‌رسانی لازم را به عمل آورد.

تبصره- کلیه اطلاع رسانیهای رسمی ستاد انتخابات کشور به کاندیداها و انتشار دهندگان  محتوای تبلیغاتی از طریق سامانه بیتاک نیز انجام خواهد شد.

انتشاردهندگان محتوا موظفند محتوای تبلیغاتی منتشر شده را مطابق دستورالعمل مربوطه در اختیار ستاد انتخابات کشور قرار دهند.ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخاباتی استانها موظفند وفق قوانین و مقررات اقدام نموده ودر مواردی که جرمی صورت گرفته باشد مراتب را به مقامات قضایی اعلام نمایند.

تبصره1- موارد ذکر شده صرفا شامل فعالیتهای مربوط به تبلیغات انتخاباتی فضای مجازی انتشاردهندگان بوده و سایر فعالیتهای آنان را در بر نخواهد گرفت.

تبصره2- کلیه مسئولیتهای حقوقی مترتب بر محتوای ارایه شده توسط نامزدهای انتخاباتی و انتشار آن توسط انتشار دهندگان، مطابق قوانین جاری کشور و چارچوب تبلیغی ثبت شده در سامانه بیتاک، بر عهده خود آنان می باشد.

تولید محتوا توسط نامزدها وطرفداران آنها وهرشخص حقیقی وحقوقیدررسانه های معاند ، ضدانقلاب وفیلتر شده و همچنین بازنشر مواردی که منشأ آن رسانه‌های مذکور می باشد توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها در تارنمای رسمی نامزد و یا هر یک از رسانه های ارائه تبلیغات وی ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات، در رسانه های ارائه تبلیغات ثبت شده در بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور ( بیتاک) اقدام نمایند.

در صورتی که مطالبی علیه یک نامزد در تبلیغات رسمی نامزد دیگر یا هریک از رسانه های الکترونیک و شبکه های مجازی انتشار یابد، شاکی مراتب را به صورت مستند ظرف 18 ساعت پس از انتشار به ستادهای انتخابات استانداریها یا فرمانداریها و نیز هیأتهای نظارت اعلام نماید. ستادهای انتخابات مکلفند وفق قوانین ومقررات مراتب را به رسانه مزبور اعلام نموده و رسانه مزبور مکلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممکن است. مفاد این ماده نافی حق طرح شکایت در مراجع قضایی نمی باشد.

طبق قانون جرایم رایانه ای هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیر مجاز محتوای رسانه های ارائه تبلیغات متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده و در صورت تغییر غیرمجاز در محتوای رسانه های ارائه تبلیغات یک نامزد ، وی مکلف است بلافاصله موضوع را به هیات اجرایی و هیات نظارت شهرستان مربوطه به صورت مکتوب اطلاع رسانی نموده و در صورت امکان رفع مشکل،  نماید و مراتب را از طریق رسانه های ارائه تبلیغات خود به عموم اطلاع رسانی نماید.

تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی با استفاده از امکانات فضای مجازی متعلق به وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نیروهای مسلح و کلیه نهادها، پایگاهها و موسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می کنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن این فضا‌ها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب می شود.

تبصره1– ممنوعیت فوق شامل برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات مزبور در چهارچوب دستورالعمل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نمی باشد.
تبصره2 - دستگاههای یادشده در متن این ماده حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند.

احزاب و گروه های رسمی، رسانه های رسمی دارای مجوز، تشکلهای سیاسی و ائتلافها در صورت انجام فعالیت تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی مکلف به رعایت مقررات مربوط به نامزدها که در این دستورالعمل تصریح شده است، می باشند.

مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است که تخلفات و جرایم انتخابات در فضای مجازی (بر طبق مواد 2 تا 14 این دستور العمل) را جهت رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت ، طبق قانون انتخابات،حسب مورد به هیاتهای اجرایی و مراجع قضایی ذیصلاح اعلام می نماید. بدین منظور کمیته ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی و نمایندگان هیات های مرکزی نظارت بر انتخابات  مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و پس از رسیدگی به گزارشات رسمی و مردمی از وقوع تخلف انتخاباتی، مراتب را به ستاد انتخابات کشور اعلام و ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.در استانها نیزکمیته های استانی با اعضایی متناظر کمیته فوق تشکیل که پس از رسیدگی به گزارشات مردمی از وقوع تخلف انتخاباتی درآن استان ، نتیجه را به کمیته فوق در ستاد ارسال می نمایند. بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور می بایست برای ثبت بازخوردهای مردمی در خصوص تخلفات تبلیغاتی مصرح در مواد اشاره شده ، زمینه های لازم را پیش بینی نموده  و ضمن فراهم نمودن  امکان دسترسی به سمانه بیتاک برای هیات های مرکزی نظارت، بستر دریافت گزارشات لازم و مورد نیاز از این بازخوردها را جهت تصمیم گیری برای مراجع ذیربط پدید آورد.کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور مکلف است تمهیدات لازم جهت اطلاع رسانی به دست اندرکاران و مردم را فراهم نماید.

کلیه دست اندرکاران برگزاری انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها، احزاب و گروه های رسمی، رسانه های رسمی دارای مجوز و همچنین کلیه دستگاهها،نهادها و موسساتی که به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده نموده یا دارایی آنان از اموال عمومی است مکلف به رعایت این دستورالعمل می باشند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها