روی دیگر مکرون... اطلاعاتی تکان‌دهنده برای مسلمانان

روی دیگر مکرون... اطلاعاتی تکان‌دهنده برای مسلمانان
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 02:06

پیروزی رئیس جمهوری منتخب فرانسه درکانون توجه رسانه های عربی وغیرعربی وشبکه های اجتماعی قرار گرفته اما استقبال گرم برخی از عرب ها و مسلمانان از پیروزی وی درانتخابات ریاست جمهوری فرانسه که تاحدودی مبالغه آمیز به نظر می رسد، سوال برانگیز است.

العالم اروپا

به گزارش پایگاه قطری الشرق، چند ساعت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه ( 17 اردیبهشت) که با پیروزی امانوئل مکرون با کسب 66 درصد آرای رای دهندگان در مقابل 34 درصد رای کسب شده از سوی مارین لوپن نامزد راست گرای تندرو، به پایان رسید، بسیاری از مردم کشورهای عربی، از این نتیجه استقبال کرده و نگاهی خوشبینانه به آن داشتند، اما برخی ها عکس این عقیده را دارند و روی دیگر رئیس جمهوری منتخب را می بینند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت احرونوت» درپایگاه اینترنتی خود درمطلبی با عنوان « مکرون و اسرائیل» به ذکر برخی از اطلاعات سیاسی و مواضع سابق رئیس جمهوری جدید فرانسه به ویژه در ارتباط با موضوع فلسطین پرداخت و نوشت: پیروزی امانوئل مکرون درانتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نقطه تحولی در روابط فرانسه و اسرائیل – که در دوران ریاست فرانسوا اولاند به پایین ترین سطح خود رسیده بود– به شمار می رود.

یدیعوت احرونوت نوشت: «با وجود این اختلاف در دوره ریاست جمهوری اولاند، روابط میان فرانسه و اسرائیل درزمینه توافق هسته ای ایران خوب بود، اما با روی کار آمدن مکرون وضعیت فرق می کند و هماهنگی میان فرانسه واسرائیل بیشتر می شود:.

*** دیدار پیشین نتنیاهو و اولاند

یدیعوت احرونوت با اشاره به خوش بینی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از پیروزی مکرون، به نقل از وی در پیام تبریکش به رئیس جمهوری جدید فرانسه نوشت « امیدوارم که با همکاری با مکرون با هم به سوی چالش هایی که پیش روی دولت های مان است، حرکت کنیم».

نتنیاهو در پیام تبریک خود مدعی شد که از مهم ترین  چالش های عمده پیش روی جهان، «تروریسم تندروی اسلامی» است که پاریس و قدس و شهرهای بسیاری را در دنیا هدف قرار داده است.
نخست وزیر رژیم اسرائیل با بیان اینکه فرانسه واسرائیل هم پیمان هستند، افزود : مطمئن هستم که به تقویت روابط دوجانبه ادامه می دهیم.

به نوشته این روزنامه ، پیروزی مکرون مژده بسیار خوبی چه برای اسرائیل و چه برای اقلیت یهودیان در فرانسه است که علیه مارین لوپن بسیج شده بودند، زیرا مکرون روابط خوبی با یهودیان فرانسه دارد و از زمانی که در بانک روچیلد کار می کرد، دوستان نزدیکی درمیان تاجران یهود دارد.

مکرون، نامزد حامی اسرائیل به شمار می رود و با طرح تشکیل یک جانبه دولت فلسطین مخالف است واز راه حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی حمایت می کند. مکرون در دوران فعالیت به عنوان وزیر اقتصاد در سال های (2014- 2016) موضعی شدید علیه جنبش جهانی BDS - که ازسال 2005 برای رسوا کردن نژادپرستی رژیم اشغالگر اسرائیل و توقف اشکال مختلف عادی سازی روابط آغاز به کار کرده– اتخاذ کرده است.

مکرون یک سال و نیم پیش به اراضی اشغالی سفر کرد ودر آن سفر مهم مهمان، «ارییه درعی» وزیر اقتصاد وقت رژیم اسرائیل بود. مساله دیگر اینکه، « یائیر لابید» رئیس حزب موسوم به « آینده ای هست» رابطه بسیار نزدیک با مکرون دارد.

یدیعوت نوشت: «منابع سیاسی دراسرائیل، پیش بینی می کنند که سیاست خارجه فرانسه، بدون تغییر استراتژیک ادامه پیدا کند، آن ها معتقدند که مانع بزرگی که مکرون در دوره ریاست جمهوری خود با آن مواجه خواهد شد، این است که وی حزب سیاسی ندارد».

215

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها