نوبخت:موضع وزیر دفاع در قبال عربستان موضع دولت است

نوبخت:موضع وزیر دفاع در قبال عربستان موضع دولت است
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 19:02

سخنگوی دولت گفت: موضعی که وزیر دفاع در برابر حرف های پوچ و بی اساس طرف سعودی بیان کرد موضع دولت است.

العالم ـ ایران

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در بخشی از نشست خبری خود در پاسخ به این که سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در قبال برخی موضع گیری های دولتمردان عربستان سخنانی را بیان کرد که به نظر می رسد موجب تنش دو کشور می شود، نظر دولت در این زمینه چیست، گفت: موضعی که وزیر دفاع در برابر حرف های پوچ و بی اساس طرف سعودی بیان کرد موضع دولت است.

اقدامات تنش آفرین دولت سعودی
نوبخت ادامه داد: همان طور که قبلا از سوی وزارت امور خارجه، بیان شد شاهدیم که اقدامات نسنجیده و تنش آفرین از سوی دولت سعودی در حال انجام است که در هر مورد دولت موضع قاطع خود را در برابر این حرف ها و درشت گویی ها که نشانگر ترس و واهمه طرف مقابل است، بیان کرده است.
وی تصریح کرد: با توجه به نقش منفی و مخربی که عربستان در حمایت از داعش در عراق داشته و در حال حاضر در سوریه دارد و دست آن به خون مسلمانان و کودکان یمنی آلوده است، بدانند اگر آیات قرآن را تلاوت می کنند به آن اعتقادی ندارند چرا که ما معتقدیم که خداوند قوم ظالم را حمایت و هدایت نمی کند و به عذاب مبتلا خواهد کرد.
نوبخت افزود: عربستان برای جبران شکست منطقه ای خود اگر حرفهایی بزند پاسخ آن آماده است. اگر این حرفها یک قدم به سمت عملیات پیش برود اقدامی صورت خواهد گرفت که آنان از نظراتشان پشیمان خواهند شد.
وی تصریح کرد: وزارت خارجه و وزیر دفاع و پشیتبانی جمهوری اسلامی ایران پاسخ مناسبی به این قبیل اظهارات داده اند.

نامزدها قبل از مناظره سوم لیست اموال خود را اعلام کنند

درادامه این نشست سخنگوی دولت پیشنهاد کرد: نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری قبل از حضور در مناظره سوم همانند رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری، اموال خود را به دستگاه قضایی اعلام کنند.

نوبخت افزود: بنده و تمام اعضای هیات وزیران در اوایل دولت یازدهم هر چه اموال و دارایی داشتیم نوشتیم و به دستگاه قضایی اعلام کردیم، بنابراین هیچ چیز در کشور قابل کتمان نیست.
وی تصریح کرد: اگر این موضوع خلاف است از سخنگوی دستگاه قضا می خواهم که آن را تکذیب کند.

پرونده دختر وزیر / شکایت ستاد روحانی از رئیسی و قالیباف 
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که دلایل شکایت ستاد روحانی از رئیسی و قالیباف چه بوده است، گفت از ستادهای انتخاباتی آقای روحانی سوال کنید و ربطی به موضع دولت ندارد.
نوبخت در پاسخ به اینکه به رغم مختومه شدن پرونده دختر یکی از وزرا سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه ابهاماتی را مطرح کرده است، ارزیابی دولت چیست، اظهار کرد: موضع دولت در این زمینه پیش از این بیان شده است و هر کس در هر جایگاهی در دولت بخواهد مرتکب خلاف قانونی شود با برخورد با آن استقبال می کنیم.
وی افزود: هیچ کس در دولت در محدوده ای حراستی و پاسخگو نبودن قرار ندارد.
سخنگوی دولت توضیح داد: قانون می گوید فردی در مظان اتهام بوده است، آیا بلافاصله تیتر زدن و ارتباط دادن به مسئولین درست است، چه کسی باید تشخیص دهد، بنابراین در این زمینه سازمان تعزیرات حکومتی وارد موضوع شد و بررسی کرد و مرجع قانونی گفت که قاچاق نبوده است و به طور رسمی آمده و حقوق گمرکی خود را پرداخت کرده است.
نوبخت گفت: حال این که گفته شود که کارت بازرگانی برای این فرد یا فرد دیگری بوده، اگر خلاف قانون است برخورد شود.
وی با طرح این سوال از رسانه ها که تا چند مدت پیش کسی نام بابک زنجانی را نمی برد و تنها به ب. ز اکتفا می شد، حال چنین اتفاقی که اعلام کردید، اگر خلاف است برخورد کنید، چرا قبل از تعیین تکلیف قانونی حیثیت افراد را می برید.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این که در هر جلسه ای این موضوع تکرار شود، فکر نمی کنم با موازین قانونی و اصولی اخلاقی که داعیه دار آن هستیم مطابق باشد و بعد از 29 اردیبهشت هم فراموش شود.
نوبخت در پاسخ به مسدود شدن سایت راه اندازی شده از سوی یکی از نامزدها که آن را به دولت نسبت داده اند، گفت: از وزیر کشور شنیدم که هیات نظارت بر انتخابات که فقط دولتی ها در آن حضور ندارند به این نتیجه رسیدند که این امر خلاف قانون است و با مقررات حاکم بر انتخابات مغایر است.
وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی هم اعتراضات فراوانی در این زمینه صورت گرفت و نایب رئیس مجلس هم اعلام کرد این کار غیرقانونی است و ارتباط دادن به ستاد دیگری بحث دیگری است.
سخنگوی دولت اظهار کرد: همه کسانی که در حال حاضر احراز پست ریاست جمهوری را دارند شخصیت های محترم کشور هستند و شورای نگهبان آنها را تایید کرده است، بنابراین در این گونه موارد با توجه به سابقه ای که در مجلس شورای اسلامی داشتم، گاهی مشاورین و اطرافیان چیزهایی را می گویند که افراد را وادار به کارهایی می کنند که شاید موثر نباشد.
نوبخت افزود: حق نداریم خدمات نظام را زیر سوال ببریم، دولت هم بخشی از نظام است، چرا باید کاری کنیم که کار به جایی برسد که رسانه ملی سال 57 را نشان دهد که وضعیت چگونه بوده و در سال 95 چطور بوده است.

براساس قانون همه دستگاه های معاف از مالیات، باید مالیات بدهند
وی در پاسخ به این که قالیباف اعلام کرده دولت یارانه حمل و نقل عمومی را پرداخت نکرده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه موظف است از بودجه تعیین شده بخشی را به اعتبارات شهرداری های سراسر کشور پرداخت کند و از همکارانم می خواهم که این موارد را در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه برای اطلاع عموم منتشر کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه رئیسی اعلام کرده مالیات آستان قدس رضوی چندین برابر پرداخت می شود، گفت: از این نامزد می خواهم اعلام کنند تا کنون چقدر مالیات پرداخت کرده اند.
نوبخت افزود: در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد همه دستگاه هایی که معاف از مالیات بودند می بایست مالیات خود را پرداخت کنند و در این زمینه رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند که در بند 16 سیاست های اقتصاد مقاومتی ترکیب منابع را به گونه ای تغییر دهیم که سهم مالیات بیشتر شود.
وی اضافه کرد: این بدان معنی است که دستگاه ها و افرادی که قبلا مالیات پرداخت نمی کردند و فعالیت اقتصادی انجام می دهند یا معاف بودند باید مالیات پرداخت کنند یا حداکثر مالیات آنها با نرخ صفر باشد بنابراین تحریک کردن نامزدها کار درستی به نظر نمی رسد.
کمک نهادها به دو نامزد دولتی

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این که بعد از مناظره دوم همه نهادها به کمک دو نامزد دولتی آمدند، آیا این دخالت دولت در انتخابات نیست، گفت: آن ها وظیفه قانونی خود را انجام دادند.
نوبخت تصریح کرد وقتی یک حرف نادرستی به یک وزارتخانه ای نسبت داده می شود، حق آن وزارتخانه است که روشنگری کند.
وی با بیان این که یکی از نامزدها در سخنرانی های خود از قطع شدن حق پژوهش در دولت یازدهم نام برد، اظهارکرد: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد 47 طرح کلان ملی پژوهشی در دولت دهم به تصویب رسید که برای هر کدام 200 میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود که برخی از آنها حتی پروپوزال هم نداشت و این مصوبات در تاریخ 24 تیرماه 1392 و پنجم مهرماه 92 قبل از آغاز به کار دولت یازدهم مصوب شد و حجم آنها 2 هزار و 400 میلیارد تومان است.

پول بزرگی که روزهای آخر دولت دهم از خزانه برداشته شد 
وی با یادآوری این که قصد ورود به این موضوع را نداریم، گفت: می دانیم در روزهای آخر دولت دهم چه پول بزرگی از خزانه برداشته شد و به دستگاه خودشان اختصاص دادند که این اعداد و ارقام پشت آدم را می لرزاند. بنابراین توقع ندارید که پول بیت المال را برای اجرای این طرح ها پرداخت کنیم و این امر خلافی است که با دولت نسبت داده اند.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در دیدار رییس جمهوری با خانواده معدنچیان استان گلستان برخی تحرکات سازماندهی شده صورت گرفته بود آیا دولت برنامه ای برای برخورد با این تحرکات ندارد، تصریح کرد: نمی خواهم به این موضوع ورود کنم ولی دولت وشخص رئیس جمهوری از این که وارد جمعی شوند که مکنونات قلبی وعواطف خود را حتی با جملات بلند مطرح کنند، طبیعی می دانند .
نوبخت افزود: اتفاقا کسانی که دچار آلام شدید شده اند با ارائه این جملات تسکین می یابند و رئیس جمهوری به مردم دوستی معتقد است بنابراین باید دید که آیا می شود با صدای بلند حق خود را مطالبه کنند رئیس جمهوری از این موضوع خرسند هستند واین یک ارزش است وباید در کشور ترویج شود.

افزایش انتقادات به روحانی در فضای انتخابات
وی در پاسخ به این که در روند انتخابات دامنه انتقادات به رئیس جمهوری افزایش یافته است چطور ارزیابی می کنید، خاطرنشان کرد: طبیعی است در انتخابات چنین انتظار داشته باشیم چرا که رقبا برای اثبات حرف های خود چنین حرف هایی بزنند ولی از نظر مردم اثبات شایستگی وجودی یک نامزد تخریب نامزد دیگر نیست.
سخنگوی دولت یادآور شد: آیا تخریب افراد باعث بزرگی ما می شود، آیا اندازه ما همین قدر است بنابراین مردم انتظار دارند برای اداره امور کشور به فردی مسئولیت بسپارند که توانایی داشته باشد پس باید نشان دهند تواناتر از تیم موجود هستند .
نوبخت اظهارداشت: ولی اگر صحبت هایی شود که جامعه به حساب انتقام جویی بگذارد پاسخ مثبت نخواهد داد و نظر سنجی ها پس از مناظرات نشانگر این موضوع است .
وی گفت: ما وضع موجود را مطلوب نمی دانیم اما اگر نسبت به سال 92 مقایسه کنیم تا الان اقداماتی که صورت گرفته نشان دهنده آن است که عملکرد دولت مثبت بوده است ولی کافی نیست به همین دلیل دولت وارد عرصه شد تااقدامات باقی مانده را در چهارساله بعد انجام دهد.

دولت برای چهار سال آینده برنامه دارد
سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت برای چهار سال آینده وحتی 100 روز آینده برنامه دارد بنابراین نامزدهای انتخابات به جای تخریب یکدیگر آنچه می توانند انجام دهند و انجام خواهند داد را اثبات کنند .
نوبخت در پاسخ به این که با توجه به پایان دوره دولت چه میزان از طرح های نمیه تمام باقی مانده است ،گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهوری حدود 23 هزار میلیارد تومان طرح برای 31 استان مصوب شد و بنده به عنوان مسئول سازمان برنامه بودجه اعلام می کنم تاکنون حدود 20 هزار میلیارد تومان برای این طرح ها پرداخت شده است .
وی ادامه داد: حتی برای برخی استان ها بیش از 100 درصد ارزش طرح بودجه پرداخت شده است و برخی از طرح ها که در سال 95 قول انجام آن داده شده است تاپایان سال 96باید به اتمام برسد .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی سامانه ثبت نام کارورزی خبر داده است این اقدام شبهات تبلیغاتی در ایام انتخابات ایجاد نمی کند ،اظهارکرد: آنچه وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد مصوبه شورای عالی اشتغال در بهمن ماه سال گذشته است و جزئ مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است .
نوبخت افزود: این اقدام جزء ماموریت های این وزارتخانه براساس برنامه ششم توسعه می باشد بنابراین افرادی که چنین ادعایی می کنند اعلام کنند به استناد چه قانونی اقدام به راه اندازی سامانه ثبت نام کرده بودند که توسط هیات نظارت بر انتخابات غیر قانونی اعلام گردید.
وی در پاسخ به این که اخیرا سخنگوی یکی از قوا علیه دولت فعال شده است، نظر دولت چیست؟ تصریح کرد: اول خودم وبعد دیگران را به رعایت قانون و اخلاق و موازین شرعی دعوت می کنم.

 صدور مجوز 13.5 میلیارد دلارسرمایه گذاری پس از برجام 
سخنگوی دولت درپاسخ به موانع سرمایه گذاری خارجی در کشور اظهارکرد: بخشی از این موانع خارجی و بخش داخلی است در بخش بیرونی برای ایجاد انگیزه باید شرایطی بوجود آید و قبول کنیم که برجام با همه اظهار نظرها فضا را تغییر داد و انگیزه را برای طرف های خارجی بوجود آورد .
نوبخت افزود: بعد از اجرای برجام 13.5 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری صادر گردید که به تدریج در حال انجام است اما در بخش های داخلی باید به زیرساخت های بانکی و آشنایی بخش خصوصی به مراودات اقتصادی نیز توجه کرد.

حل مشکلات بیمه
وی در پاسخ به این که هفت ماه پیش در زمینه مشکلات بیمه سخن به میان آمد وقرار شد تامین اجتماعی مشکل را حل کند و مطالبات داروخانه ها را پرداخت کنند چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: برای این موضوع از طرف دولت مسئول حل اختلاف میان دو وزیر شدم و مقرر گردید تا اردیبهشت سال گذشته وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تا پایان آذرماه سال گذشته بدهی ها را پرداخت کند .
سخنگوی دولت افزود: همچنین سازمان برنامه وبودجه موظف شد تا هزار میلیارد تومان برای این منظور به تامین اجتماعی کمک کند و این مساله در جال انجام است و بدهی ها در حال پرداخت است ولی همیشه بین پرداخت ودریافت فاصله ای از گذشته وجود داشته است .
نوبخت اضافه کرد: دولت از نظر مالی و اصلاح وضعیت موجود طرحی را تهریه کرده است که به دولت ارائه خواهد داد تا این موضوع با نظمر وترتیب بیشتری رعایت شود .
وی در پاسخ به این که در چند روز گذشته ادبیات روحانی در سخنرانی هایش تغییراتی کرده است و از قاضی و سردار تعبیر کرده است این موضوعات را چطور تعبیر می کنید ، گفت: نظر من درمورد انتقادات عام بود.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در پاسخ به این که گفته می شود دولت قصد بازپس گرفتن بحث تشویق کارمندان را در بودجه دارد ، خاطرنشان کرد: چنین موضوعی در دولت مطرح نیست ودر ارتباط با آنچه به کارمندان پرداخت می شود متناسب با زحمات آنها نمی دانیم تا چه برسد که بخواهیم کم کنیم ،دولت به دنبال رفع نابرابری ها است .
نوبخت با بیان این که هر دستگاهی که از بند 10 ماده 68 استفاده نکرده باید از آن بهره مند گردد، گفت: این اظهار نظرها جز ایجاد استرس به کارمندان چیز دیگری ندارد ودولت به هیچ وجه چنین اقدامی نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها