رئیس جمهوری کره جنوبی، به کره شمالی می روم

رئیس جمهوری کره جنوبی، به کره شمالی می روم
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396 - 11:55

رئیس‌جمهوری جدید کره‌جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد،‌ آماده است تحت شرایط مناسب به کره‌شمالی سفر و درباره جاه‌طلبی‌های اتمی و موشکی پیونگ یانگ با این کشور مذاکره کند.

آسوشیتدپرس گزارش کرد، موضع نرم‌تر مون جائه این، رئیس جمهور جدید کره‌ جنوبی نسبت به کره‌شمالی می‌تواند باعث ایجاد اختلاف با واشنگتن شود که همزمان با تلاش‌ها برای تنظیم سیاستی تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دائما بین تهدیدات نظامی و مذاکره در حال تغییر نظر است.

مون جائه این، در جریان سخنرانی در مراسم تحلیفش گفت: من با آمریکا، متحد ارشدمان و چین، شریک تجاری ارشد کشورمان درخصوص ادامه استقرار سیستم دفاع موشکی "تاد" در جنوب کشور مذاکراتی "صادقانه‌ای" برگزار خواهم کرد.

استقرار سیستم دفاع موشکی تاد باعث خشم پکن شده که معتقد است رادارهای قدرتمند این سیستم به واشنگتن اجازه می‌دهد تا از عملیات نظامی چین جاسوسی کند.

مون جائه این چند ساعت پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری کره‌ جنوبی در سخنرانی در مجمع ملی متعهد شد تا در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به توسعه برنامه‌ای موشکی و تسلیحات اتمی کره شمالی برای دستیابی به صلح در شبه جزیره کره تلاش کند.

وی افزود: من به سرعت برای حل این بحران امنیت ملی دست به کار خواهم شد. اگر لازم باشد برای صلح شبه جزیره کره به هر کشوری سفر خواهم کرد. من فورا به واشنگتن، پکن و توکیو خواهم رفت. اگر شرایط مهیا شود به پیونگ یانگ نیز سفر خواهم کرد.

پس از آنکه کمیسیون انتخاب ملی کره‌ جنوبی شمارش آرا را به اتمام رساند و پیروزی مون جائه این را اعلام کرد، مون جائه این، از صبح امروز وظایف ریاست جمهوری را برعهده گرفت.

انتظار می‌رود مون جائه این امروز نامزد نخست وزیری را که باید از سوی قانونگذاران تایید شود و همچنین رئیس دفتر ریاست جمهوری را اعلام کند.

مون جائه این که وظایف فرمانده کل قوا را برعهده گرفته تماسی از ژنرال "لی سان جین"، رئیس ستاد کل ارتش کره‌ جنوبی دریافت کرد که وی را درخصوص آمادگی‌های نظامی کشورش علیه کره شمالی مطلع ساخت.

وی سپس نامه‌ای پر مهر از جانب صدها تن از ساکنین سئول را دریافت کرد که پیروزی‌اش را تبریک گفته بودند.

مون جائه این همچنین به دفاتر احزاب اپوزیسیون رفت و از آنها خواست تا در اداره این کشور که دچار اختلاف و تفرقه شده کمک کنند.

حزب دموکراتیک به رهبری مون جائه این تنها ۱۲۰ کرسی در مجمع ملی دارد که به طور کلی شامل ۳۰۰ کرسی است در نتیجه برای پیشبرد سیاست‌های کلیدی‌اش به حمایت گسترده‌تری نیاز دارد.

در همین حال رهبران چین و ژاپن در پیامی این پیروزی را به مون جائه این تبریک گفتند.

مون جائه این که بدون گذراندن دوره گذار دو ماهه به طور فوری وظایف ریاست جمهوری را برعهده گرفته ابتدا باید به وزرای کابینه پارک گئون های،‌ رئیس‌جمهور استیضاح شده این کشور تکیه کند اما انتظار می‌رود که فورا آنها را جایگزین کند.

براساس نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات ملی مون جائه این توانست در این انتخابات ۴۱ درصد آرا را از آن خود کند در حالی که هونگ جون پیو، رقیب محافظه کارش تنها ۲۴ درصد از آرا را از آن خود کرد./ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها