اخوان المسلمین و جایگاه مردمی گسترده ای مصر

اخوان المسلمین و جایگاه مردمی گسترده ای مصر
شنبه 11 تير 1390 - 15:36

تصميم آمريکا براي ازسرگيري تماس ها با گروه اخوان المسلمين مصر ، به منزله اعتراف به جايگاه مردمي اين گروه در مصر پس از انقلاب به شمار مي رود که ممکن است واشنگتن را در تعامل با ديگر جنبش هاي اسلامي منطقه ياري کند.

به گزارش پايگا ه اطلاع رساني شبکه العالم ، آمريکا مدعي است که از تحول سياسي در جهان عرب پشتيباني مي کند ، هر چند که دو انقلاب در مصر و تونس سبب سقوط دو نظام هم پيمان آمريکا شد ؛ در اين ميان دو رهبر ديگر در ليبي و يمن نيز با شورشي خونين ضد حکومت هاي چند دهه اي خود مواجه هستند.

به رسميت شناختن گروه هايي که مورد تاييد راي دهندگان هستند ، هر چند با ارزش هاي ليبراليسم غربي در تضاد است ؛ اما به آمريکا کمک مي کند که ابتکار عمل را در دست گيرد و تاثيرگذاري خود را در مصر در صورت موفقيت دموکراسي در اين کشور حفظ کند.

" شادي حامد " مدير پژوهش در مرکز بروکينگز در دوحه گفت : اخوان ، بزرگ ترين قدرت مصر هستند و امريکا مي داند که ناچار خواهد شد با آن ها تعامل داشته باشد.

هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا بر تصميم اين کشور براي تماس با اخوان المسلمين تاکيد کرد و اخوان المسلمين از اين تصميم استقبال کردند.

گروه اخوان المسلمين در سال 1928 به عنوان گروهي ديني به منظور تقويت ارزش هاي اسلامي ميان جامعه مصري تاسيس شد و بعدها به قدرتي سياسي مبدل گشت .

اين گروه چند سال پيش خشونت را کنار گذاشت و ديدگاه کنوني اعلام شده اين گروه در زمان حاضر بر اساس محافظه کاري استوار است و هدف آن پايه ريزي حکومتي دموکرات و غيرنظامي در مصر است.

هر چند اين گروه در مصر رسما گروهي ممنوع به شمار مي رود ؛ اما حسني مبارک رييس جمهوري سابق مصر که بر اثر انقلاب در اين کشور سقوط کرد با اين گروه نرمش نشان مي داد. اين گروه اينک اصلي ترين بازيگر عرصه سياسي مصر به شمار مي رود که براي شرکت در انتخابات پارلماني که قرار است در سپتامبر آينده برگزار شود ، آمادگي دارد.

" صفوت الزيات " کارشناس نظامي مصري گفت : در زمان حاضر آمريکايي ها قصد دارند تعامل با جريان اسلام سياسي غيرخشونت بار در مصر را بپذيرند و با حضور آن در قدرت موافقت کنند.

با اين حال نزديک شدن به گروهي که با جنبش مقاومت اسلامي " حماس " ابراز همدردي مي کند و متعهد شده است که اسراييل را نابود کند ، قدرتمندترين هم پيمان آمريکا در خاورميانه را به خشم خواهد آورد.

" اتان گيلوبا " کارشناس امور خاورميانه در دانشگاه بار ايلان واقع در نزديکي تل آويو گفت: تلاش آمريکا براي آشتي با اخوان المسلمين مشکل بزرگي براي اسراييل است. اخوان المسلمين بزرگ ترين مخالف توافقنامه صلح با اسراييل است و خطر لغو اين معاهده وجود دارد.

" گابريل بن دور " تحليلگر سياسي دانشگاه حيفا نيز گفت : اين مساله مشکلي براي اسراييل نخواهد داشت بلکه حتي فوايد احتمالي نيز دارد به ويژه اگر اين مساله بتواند به آمريکا کمک کند تعريف بهتري از چگونگي سامان دهي به نيروهاي سياسي در مصر نوين ارائه دهد.

" ايگل پالمر " سخنگوي وزارت خارجه رژيم اسراييل گفت : اکنون هيچ توضيحي در اين خصوص نداريم. با اين حال برخي ديگر از مسوولان اسراييلي که رويترز با آن ها تماس حاصل کرده است در حال جمع آوري اطلاعات در اين زمينه هستند.

مسوولان آمريکايي از مدت ها پيش با شخصيت هايي از اخوان المسلمين ارتباطات غيررسمي داشتند. برخي اعضاي اين گروه در سخنراني تاريخي باراک اوباما در دانشگاه قاهره به سال 2009 نيز شرکت داشتند و اعضاي کنگره آمريکا با شماري از نمايندگان اخوان المسلمين در مجلس ديدار کردند.

ممکن است تماس ها با رويکردي رسمي تر و سامان دهي شده تر ادامه يابد و به همکاري موقت درباره مسائل منطقه اي گسترده تر سوق داده شود به ويژه که آمريکا به شدت اميدوار است که مصر دموکراتيک ، توافقنامه صلح با اسراييل را حفظ کند.

مسوولان اخوان المسلمين فرصت لغو توافقنامه 1979 کمپ ديويد را کم کرده اند و معتقدند که اگر سلطه کافي براي تاثيرگذاري در سياست خارجي به دست آورند ، توافقنامه هايي که به نفع مصر باشد به حال خود خواهند گذاشت.

کارشناسان مصري مي گويند که گفت و گو با اخوان مي تواند کانال ديگري براي تاثيرگذاري بر گروه هاي تندرو در اختيار آمريکا مانند حماس و حزب الله که برخي از اهداف آن ها با اخوان مشترک است ، قرار دهد.

" عماد جاد " پژوهشگر برجسته مرکز مطالعات سياسي و راهبردي الاهرام گفت : ممکن است آمريکا در صورت لزوم از اخوان مصر نيز استفاده کند تا حماس را براي پذيرش برخي مسائل تحت فشار قرار دهد. .

به نظر مي رسد اخوان که از تماس رسمي با واشنگتن استقبال کرده است ، به روشني از فوايد اين تماس آگاه نباشد.

" محمد سعد الکتاتني " سخنگوي گروه اخوان المسلمين به رويترز خبر داد که اين تماس به توضيح رويکرد ما کمک خواهد کرد بدون

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها