تغییر کابینه اردن با فشار مردم

تغییر کابینه اردن با فشار مردم
شنبه 11 تير 1390 - 15:43

معروف البخيت، نخست وزير اردن، در تلاش براي کاهش تظاهرات مخالفان دولت که خواستار استعفاي او و اعضاي پارلمان هستند، کابينه خود را تغيير داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل از خبرگزاري رسمي اردن (پترا)، يازده وزير جديد روز شنبه (11 تير، 1 ژوئيه) براي آغاز کار خود حکم سلطنتي از سوي عبدالله دوم، شاه اردن دريافت کردند.

اين در حالي است که کابينه بخيت در فوريه سال جاري تشکيل شد و از آن زمان تا کنون سه نماينده پارلمان اردن نيز به دليل ماه‌ها تظاهرات ضد دولتي از سمت خود استعفا داده‌اند.

پيشتر، عبدالله دوم نيز در پاسخ به مطالبات مردم، سمير الرفاعي، نخست وزير سابق اردن را از سمت خود برکنار و بخيت را به عنوان جانشين او منصوب کرد.

با اين حال، تظاهرکنندگان با ادامه مخالفت‌هاي خود استعفاي کابينه البخيت و تشکيل دولتي دموکرات را خواستار هستند.

هم‎چنين رهبر اخوان‎المسلمين اردن هفته گذشته گفت: "عمر دولت بخيت به‌سر آمده است. ما به شدت نيازمند دولت نجات ملي هستيم."

هزاران نفر از مردم اردن روز جمعه (10 تير، 31 ژوئن) با برگزاري تظاهرات سراسري استعفا نخست وزير و انحلال پارلمان اين کشور را خواستار شدند.

تظاهرکنندگان مخالفت خود را با بي‌گناه خواندن معروف بخيت از اتهام به دست داشتن در "پرونده کازينو" توسط پارلمان اعلام و پارلمان را به "لاپوشاني" تخلفات نخست وزير متهم کردند.

علاوه بر اين، درگيري‌هاي خشونت‌باري بين نيروهاي امنيتي اردن و تظاهرکنندگاني که خواستار پايان مناسبات اين کشور با رژيم اسرائيل هستند رخ داده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها