درخواست گوترش برای اصلاحات اساسی در سازمان ملل

درخواست گوترش برای اصلاحات اساسی در سازمان ملل
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396 - 22:22

دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار اصلاحات اساسی در ساختار این سازمان شد.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آنتونیو گوترش چهارشنبه در سخنانی، بر نیاز رویکردی همه جانبه برای ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل در زمینه های مرتبط با توسعه پایدار، صلح و امنیت و حقوق بشر، تاکید کرد.

وی افزود: پیش از هر چیز باید در نظر داشت، که منطق و رویکردی یکپارچه باعث خواهد شد که ما تفاوت هایمان را کنار بگذاریم. ما بسیار چند تکه و چند بخشی با مشکلات جهان برخورد می کنیم. ما برای حل مشکلات، با سه ستون و محور اصلی مواجه هستیم: صلح و امنیت، حقوق بشر و توسعه پایدار اما واقعیت از این قرار است که با این سه ستون، با روش های متفاوت و از طریق سازمان های متفاوت، و با اهداف  متفاوت، و بر خی اوقات با رویکردهایی متضاد و متناقض برخورد می شود. برای من این جمله قدیمی، که بدون توسعه، صلح بدست نمی آید و بدون صلح نیز توسعه ای در کار نخواهد بودکاملا مشهود است اما اکنون این مساله نیز با گذشت زمان مشخص شده که هیچ توسعه و هیچ صلحی بدون حقوق بشر بدست نمی آید اما حقیقت امر، آن است که اگر به  این سه مساله به طور جداگانه پرداخته شود، هیچ نتیجه ای بدست  نخواهد آمد.

گوترش گفت: این هماهنگی میان توسعه و مسائل انسانی همچنین مستلزم هماهنگی قوی تری میان سازمان ملل و سازمان های مالی بین المللی و دیگر سازمان های چندجانبه است. این مساله باید رکن اصلی روند اصلاحات و سازمان دهی مجدد روش کاری ما باشد.

وی افزود:  ما همچنین باید نگاه جدی به ساختار و معماری عملیات صلح و ساز و کارهایی که می توانند به این عملیات صلح کمک کنند، داشته باشیم. سازمان ملل بیشتر به خاطر تلاش هایش برای حفاظت از صلح شناخته می شود. این ماموریت ها بسته به میزان منابع مالی که سازمان ملل از آن بهره می بُرد، حدود 70  تا 80 درصد از فعالیت هایش را شامل می شد اما ماموریت های حفاظت از صلح به شیوه سنتی که در آن ها از نیروهای کلاه آبی  استفاده می شد، فقط در شرایطی قابل انجام بود که دو طرف درگیری به توافقی در زمینه ترک مخاصمه دست می یافتند و پیش برد آن توافق برای ایجاد ثبات در آن کشور و برای پیشرفت مثبت آن لازم بود اما این فرمول در روزگار کنونی و در جهان امروز، عملا قابل اعمال نیست. ما اکنون هرچه که به پیش می رویم، عملیات حفاظت از صلح را در محل هایی انجام می دهیم، که تقریبا صلحی در آنجا وجود ندارد که بخواهیم از آن حفاظت کنیم.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما برای انجام این کارها با دو روند مجزا روبرو هستیم، که هم اکنون طرح آن به مجمع عمومی ارائه شده است. یکی از آن ها مربوط به اصلاح ساختار مبارزه با تروریسم است، که به بحث مهار تروریسم و عملیات پیشگیرانه برای ترویج افراطی گری ارتباط دارد و طرح دوم شامل برنامه عملی در زمینه تغییرات ساختاری مهم مرتبط با مبارزه با سوء استفاده های جنسی است. این مساله علاوه بر تبعات احتمالی که برای قربانیان خود دارد- که ما باید نسبت به آنها واکنش نشان دهیم- برای سابقه سازمانی مانند سازمان ملل نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا این امرکه کسانی که باید کمک رسان باشند، خود تبدیل به عاملان خشونت جنسی شوند، امری کاملا ناپسند و غیر قابل قبول است.

وی تاکید کرد:  ما باید تمامی ظرفیت ها و منابع خود را به کار بگیریم. ما در این راستا با تردیدهایی از سوی کشوری (آمریکا) که بسیار در موضوعات جهانی حائز اهمیت است، روبرو شده ایم. ما حتما باید دولت ها، مردم و جوامع تجاری را بسیج کنیم و با خود همراه سازیم. من فکر می کنم که اکنون ما متحدی بسیار مهم در این راه داریم، زیرا اقتصاد سبز (بر پایه انرژی تجدیدپذیر) را توانسته ایم به اقتصاد مورد قبول تبدیل کنیم. کسب و کار در این زمینه دیگر به مثابه تجارت خوب و مورد قبول تلقی می شود  و این یکی از دلایل خوش بین بودن من است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها