پیشنهاد هاشمی طبا برای رفع معضل بیکاری

پیشنهاد هاشمی طبا برای رفع معضل بیکاری
جمعه 22 ارديبهشت 1396 - 05:21

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رشد روزافزون فناوری، افزایش اشتغالزایی در بخش های کشاورزی و صنعت را با محدودیت جدی روبه رو کرده است،گفت که سرمایه گذاری در بخش خدمات از جمله گردشگری بهترین راهکار برای رفع معضل بیکاری در کشور است.

سید «مصطفی هاشمی طبا» پنجشنبه شب در گفت وگو با شبکه خبر به مشکلاتی که کشورمان اکنون در بخش اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می کند و با یادآوری حماسه آفرینی غیورمردان هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: مردم ایران اسلامی یک الگوی حماسه آفرینی همچون دفاع مقدس را در کارنامه خود دارند و برای رفع مشکلات ومعضلات اقتصادی و بازسازی کشور باردیگر بایستی این روحیه زنده و تقویت شود.
وی با بیان اینکه، طبق آمار در کشورمان 3 میلیون نفر بیکار وجود دارد و هرساله نیز حدود یک میلیون متقاضی کار به این آمار اضافه می شود، گفت: این مشکل به طورحتم تنها با سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی و صنعت برطرف نخواهد شد چرا که این بخش های اکنون با رشد روز افزون فناوری و ابداع ماشین آلات پیشرفته مکانیزه و دگرگون شده است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رفع معضل بیکاری اشاره کرد و توضیح داد:معتقدم تاکیدات رهبری به این خاطر است که خودشان بخوبی آگاه هستند که ایجاد اشتغال چقدر سرمایه و کار می خواهد و به این سادگی ها نیست.
وی به برخی شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری در بحث اشتغالزایی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از شاخص هایی که در این بخش بایستی مورد توجه قرار گیرد ظرفیت پذیرش بازار است .
هاشمی طبا گفت که به عنوان مثال بنده هم می توانم مدعی ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در یک ماه شوم بطوری که با سفارش قالب خشت زنی به نجارها اعلام می کنم که هرکه شغل می خواهد بیاید قالب بگیرد و برود خشت بزند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد:ممکن است یک میلیون شغل ایجاد شود اما آن خشت ها را چکار کنیم آیا قابلیت فروش دارد؟ لذا ما بایستی محصولاتی تولید کنیم که قابلیت فروش داشته و این کار بسیار مشکلی است و نیازمند منابع مالی هنگفت، مدیریت قوی و تامین فناوری و خلق نوآوری است.
وی، توجه و سرمایه گذاری بهینه در بخش خدمات به خصوص بخش گردشگری و توریسم را برای ایجاد شغل اساسی خواند.
این نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنین با یادآوری اینکه کشورمان اکنون با مشکلات جدی زیست محیطی در بخش های مختلف از جمله آب، خاک و جنگل روبه رو است، یکی از مناسب ترین راهکارهای رفع این معضلات را توجه به اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب دانست.
وی در عین حال تشدید شرایط تحریم کشور یا رفع کامل آن را در تعریف و طراحی یک برنامه ریزی دقیق در جهت رفع معضلات اقتصادی کشور بسیار مهم خواند و گفت:
بنابراین هر دو شکل بایستی طراحی شود که اگر مشکلی از سوی استکبار جهانی ایجاد شد غافلگیر نشویم.
هاشمی طبا یکی از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی را اصلاح کشاورزی و تولید محصولات کیفی با حداقل کار و سرمایه گذاری دانست و توجه به اقتصاد صنعتی را دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی برشمرد.
وی گفت: محصولات تولیدی صنعتی بایستی کیفی گرا و صادرات محور باشد و بازارهای صادراتی متنوعی را در بر گیرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تقبیح هر نوع خرج تراشی برای دولت در شرایط فعلی گفت که دولت اکنون حتی قادر به تامین هزینه طرح های عمرانی و پرداخت هزینه های جاری خود نیز نیست.
هاشمی طبا ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نیاز به یک نقشه راه و دقت در عمل دارد، ضمن اینکه بسیج عمومی در فهم مردمی همراه با ایجاد عشق و علاقه موثرترین راهکار به منظور عملیاتی سازی این اقتصاد است.
وی با بیان اینکه درآمدهای دولت اکنون از سه بخش مالیاتی، فروش ارز و گمرکی تامین می شود،گفت: هرچه میزان درآمدهای مالیاتی دولت بیشتر شود تولید ناخالص داخلی نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه، بخشی از درآمد دولت ناشی از فروش ارز است که از سوی وارد کنندگان و مسافران برای دولت تامین می شود، گفت:سومین مورد درآمد حاصل از گمرک است که تقریبا اینها در کشور ما ثابت است ضمن اینکه فشارهایی که گاها برای کاهش واردات به دولت می آید درآمد دولت را کاهش خواهد داد.
هاشمی طبا گفت:گاهی اوقات دولت برای تامین منابع درهای واردات را باز می کند چراکه بایستی یارانه ها یا هزینه های جاری دولت از جمله حقوق کارمندان را تامین کند، بنابراین یک پیچیدگی مالی در کشور است لذا در اقتصاد مقاومتی بایستی دقیق عمل کنیم هم مردم خوب متوجه شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه اش برای رفع اساسی مشکل اعطای تسهیلات خرد بانکی به مردم چیست، گفت که بانک های ما بانک نیستند. ما آمده ایم عقود اسلامی مانند مضاربه و مساوات که در صدر اسلام برای ارتباطات مالی افراد بوده است را در سیستم جدید بانکی که زاییده اروپاست سوار کرده ایم.
این نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه، بانک ها اکنون به موسسات و بنگاه های سرمایه گذار تبدیل شده اند، گفت: حداقل روی کاغذ این را نشان می دهد چراکه گرفتن تسهیلات از بانک ها مشارکت در کار جدید و توسعه ای همراه با بهره با واکس اسلامی است.
وی عملکرد کنونی بانک ها را همراه با پیچیدگی هایی دانست و گفت: قانون بانکداری در کل نیازمند اصلاح و تغییرات جدی است.
هاشمی طبا یادآورشد: گاهی بانک ها برای پرداخت بهره های بانکی که سبب رکود در سرمایه گذاری می شود متاسفانه با سوء استفاده حتی موسسات دیگری را وارد صحنه می کنند.
وی همچنین در پاسخ به نحوه واکنش و همکاری اش با دستگاه قضایی در خصوص برخورد با مفاسد اقتصادی نزدیکان و مقام های اجرایی دارای پرونده قضایی نیز گفت: اگر اطلاعاتی بخواهند که در جهت منفعت افرادی باشد که با بنده رابطه دارند هرگز، اما اگر در راستای رسیدگی به حق باشد هیچ گونه کوتاهی نخواهم داشت.
وی درباره اینکه، آیا برای رفع معضلات بیکاری جمعیت فارغ التحصیلان جامعه که در سالهای آتی نیز افزایش خواهد یافت برنامه زمان بندی شده تعریف کرده است یا خیر گفت: برنامه اقتصاد مقاومتی به طور حتم بایستی زمان بندی شود و با اطمینان اعلام می کنم که هر برنامه که بخواهد انجام شود نیازمند سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی و نیازهای تکنولوژی و بازاریابی برای فروش کالاست و این کار بسیار مشکل است.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر توجه ویژه به کارآفرینان و سرمایه گذاران کشور گفت: هرکسی کارآفرین و سرمایه گذار نمی شود و تعداد کارآفرینان هرکشور که دانش آن کار را دارند بسیار کم است و اینها جز همان 4درصدی هستند که گفته شده آدم های خوبی نیستند!
وی ادامه داد: هرکسی در کشور ما سرمایه گذاری می کند و کارآفرین است و ایجاد اشتغال می کند بایستی مورد احترام جامعه باشد و این خط کشی های نژادی و مالی و مذهبی وحدت کشور را دچار خدشه می کند.
هاشمی طبا گفت: ما بایستی در اصناف و کارخانه داران کشورمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم نه اینکه آنها را زالو صفت خطاب کنیم، چراکه هنگامی که بطور عمومی بخشی را زالو صفت می نامیم، این کار در سرمایه گذاران و کارخانه داران کشور ایجاد هراس می کند.
وی در خصوص برنامه خود در خصوص ارتباط مسئولان با مردم بخصوص محرومان که از سفارشات امام راحل (ره) است نیز گفت: این خیلی خوب است اما نبایستی نمایشی باشد، اینکه سوار بر خودرو مردم را دنبال خود بکشانم یا در یک استادیوم برای چندین هزارنفر سخنرانی کنم بعد به تهران بازمی گردم، اینکه ارتباط رو در رو نیست.
هاشمی طبا با تاکید براینکه، اطلاع از اوضاع کشور و نحوه تصمیم گیری رئیس جمهور بسیار مهم است گفت: بایستی به استانداران و فرمانداران برای عملکرد مناسب اختیارات داده شود« اما اینکه ارتباطات رودرو به شکل دست بوسی و بخاک افتادن مانند آنچه که در برخی از کشورها همچون کره شمالی رواج دارد صحیح نیست و یک نوع استکبار است.
وی با بیان اینکه ارتباط مردم با رئیس جمهور بصورت رودرو امکان پذیر نیست گفت: مردم می توانند با وسائل ارتباط جمعی اطلاعات خود را به رئیس جمهور برسانند و رئیس جمهور نیز ار رسانه ملی تمام اطلاعات را به شکل جامع و درستی به مردم منتقل و مشکلات آنان را پاسخگو باشد.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: امام راحل (ره) مگر با همه مردم مصاحفه می کردند؟ بلکه ایشان مردم را شناخته بودند و پس از دریافت اطلاعات از طریق همین رسانه ملی با مردم ارتباط برقرار می کردند، ضمن اینکه رئیس جمهور بایستی صادقانه کارهایی که توانایی انجام آنرا ندارد به مردم اعلام کند.
هاشمی طبا در خصوص میزان توجه به فرهنگ اشرافیت یا کاخ نشینی یا فرهنگ ساده زیستی گفت: زندگی بنده خیلی راحت و دغدغه ای از اینکه شکل خاصی از زندگی داشته باشم، ندارم.
وی در عین حا ل افزود: اینکه دوربین را به خانه یک نامزد ببرند و دکوراسیون زندگی این فرد را به تصویر بکشند برای نشان دادن ساده زیستی این فرد کار خیلی جالبی نیست اما مقام های ما به هرحال در یک سری کاخ ها زندگی می کنند مانند رئیس جمهور یا قوه قضائیه یا تشخیص مصلحت نظام که البته این کاخ ها در برابر سایرکشورها خیلی اینها خیلی چیز باشکوهی نیست، اما روح کاخ نشینی و اینکه شخص خودش مستکبر و تافته جدا بافته از مردم بداند مهم است.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اینکه چه میزان به آزادی رسانه ها و عملکرد منتقدان پایبند است،گفت: حتی بایستی برای داشتن منتقد هزینه کرد. وی افزود: اطلاعاتی که معمولا به مسئولان می رسد فیلتر شده بوده و این طبیعی است.
هاشمی طبا با بیان اینکه مطبوعات در قانون مشروطه بعنوان رکن چهارم شناخته شده اند،گفت: این یک واقعیت است اما در مقابل سوء استفاده آنها در ارائه اطلاعات غلط به مردم قانون بایستی حکم کند و البته همه مطبوعات نیز بایستی در مقابل قانون یکسان باشند.
وی در خصوص سیاستش در خصوص نحوه برخورد با ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می شود به سوابق کاری خود در وزارت صنعت و اینکه نسبت به این مساله یک عرق صنعتی دارد، گفت: سعی می کنم کمتر واردات داشته باشیم اما دولت برای تامین ریال خود مجبور به واردات است.
هاشمی طبا با بیان اینکه امسال مجلس شورای اسلامی میزان 35 هزار میلیاردتومان به لایحه دولت اضافه کرده است گفت:این یعنی اینکه دولت بایستی این میزان منابع جدید بدست آورد، بنابراین برای تامین این مبلغ گمرک اجازه واردات بیش از حد می دهد.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی اعتقاد به بازار آزاد دارند و معتقدند مردم بایستی واردات و صادرات را انتخاب کنند اما متاسفانه لغت مردم خیلی موردسوء استفاده قرار می گیرد بطوریکه برخی که به مردم علاقه ندارند کلمات مردم را بکار می برند و این باب تفاخر در مردم گرایی شده است./ایرنا

پربیننده ترین خبرها