آغاز شمارش معکوس؛

همه آنچه که باید درباره انتخابات ۹۶ بدانید

همه آنچه که باید درباره انتخابات ۹۶ بدانید
جمعه 22 ارديبهشت 1396 - 11:38

فقط هفت روز به برگزاری همزمان سه انتخابات «دوازدهمین دوره ریاست جمهوری»، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا» و «اولین میان دوره‌ای مجلس دهم» زمان باقی مانده است.

العالم - ایران



‌طبق ماده 3 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور موظف است سه ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری، مقدمات اجرای انتخابات دوره بعد را فراهم و با رعایت‌اصول 119 و 131 قانون اساسی مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به ‌اطلاع عموم برساند.


البته خرداد سال گذشته وزارت کشور به شورای نگهبان پیشنهاد داد انتخابات 96 به دلیل «تقارن ایام خرداد با ماه مبارک رمضان» زودتر از موعد مقرر برگزار شود و با موافقت شورای نگهبان،  29 اردیبهشت96 موعد برگزاری این دوره از انتخابات شد.


براساس مواد 12 تا 14 این قانون نیز « انتخابات رییس جمهور با کسب اکثریت مطلق آرا بوده و چنانچه در مرحله اول برای هیچ یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نشود انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو‌نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند. انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت».

ماده 25 تصریح می‌کند «آراء غیر قابل خواندن، آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد، آرایی که دارای نام رأی‌دهنده، یا امضاء یا اثر انگشت وی باشد، آرایی که کلاً حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأیید شده باشد و آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد جزو آرای باطله بوده ولی آرای ماخوذه محسوب می‌شود.


ماده 26 نیز مصادیق آرای باطله را که جزو آرای ماخوذه هم حساب نمی‌شود، بر می‌شمارد:

1. صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد.
2. آراء زائد بر تعداد تعرفه باشد.
3. آراء کسانی که به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشند.
4. آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد.
5. آرایی که با تقلب و تزویر (‌در تعرفه‌ها، آراء، صورت جلسات، شمارش) به دست آمده باشد.
6. آرایی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد.
7. آراء تکراری.
8. آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد.
9. آرایی که فاقد مهر انتخاباتی باشد.
10. آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد.
11. آرایی که روی ورقه غیر از برگ رأی نوشته شده باشد.


براساس ماده 33 نیز ارتکاب جرائم زیر جرم محسوب می‌شود:

1 - خرید و فروش رأی.
2 - تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات.
3 - تهدید یا تطمیع در امر انتخابات.
4 - رأی دادن با شناسنامه جعلی.
5 - رأی دادن با شناسنامه دیگری.
6 - رأی دادن بیش از یک بار.
7 - اخلال در امر انتخابات.
8 - کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه‌ها.
9 - تقلب در رأی‌گیری و شمارش آراء.
10 - رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد.
11 - توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی از طرف اعضاء شعبه اخذ رأی یا هر فرد دیگر محل صندوق رأی.
12 - تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی
از قبیل تعرفه و برگ رأی و صورت جلسات و تلکس و‌تلفنگرام‌ها و تلگراف‌ها.
13 - باز کردن و یا شکستن قفل و محل نگهداری و لاک و مهر صندوقهای رأی بدون مجوزقانونی.
14 - جابجایی، دخل و تصرف یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی.
15 - دخالت در امر انتخابات با سند مجعول.
16 - ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات.
17 - دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و یا به هر نحو غیر قانونی.


‌ماده 66 قانون انتخابات ریاست جمهوری تاکید می‌کند فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع‌اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.


علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور شامگاه 31 فروردین در ارتباط مستقیم با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما پس از اعلام اسامی 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری – که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز شده بود – اعلام کرد از هم اکنون آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهارچوب قانون بلامانع است و فرصت تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تا 24 ساعت قبل از انتخابات یعنی 27 اردیبهشت ماه  خواهد بود.

همچنین با اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور، فعالیت تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی از بامداد امروز آغاز شده است.

انتخابات میان دوره‌ای مجلس دهم در چهار حوزه انتخابیه «مراغه و عجب شیر»، « اهر و هریس»، » «یک کرسی در اصفهان» و «بندرلنگه و بستک» برگزار خواهد شد تا 4 کرسی باقیمانده مجلس شورای اسلامی  مستاجران جدید خودشان را بشناسند.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز برای انتخاب مستاجران جدید 39 هزار و 575 کرسی شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

به گفته امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 141 شهر، 9 هزار و 752 شعبه و در 28 استان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و در سایر شعب، اخذ و شمارش آرا به صورت دستی  انجام خواهد شد اما بقیه فرآیند انتخابات از جمله احراز هویت، کنترل رای تکراری، ارسال صورتجلسات تجمیع از محل شعبه و عملیات تجمیع و اعلام نتیجه به صورت الکترونیکی خواهد بود.


حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور نیز گفته است« بیش از 260 هزار نفر امنیت انتخابات را بر عهده  دارند».

البته وی تاکید کرده است «برگزاری نشست ها و تجمعات ضوابط خاص خود را دارد و راه اندازی کارناوال ممنوع است».

احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته در جریان سفر به استان فارس و در حاشیه ارزیابی اقدامات استاندار، فرمانداران و بخشداران این استان گفت: 62 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور برای جمع اوری آراء مردم پیش بینی شده که در چهار حوزه انتخابیه میان دوره مجلس شورای اسلامی نیز صندوق های مربوط به انتخابات مجلس مستقر خواهد شد و یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور کار انتخابات را بر عهده دارند.

پیشتر نیز حسن قسقاوی رئیس «هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور» از برگزاری این انتخابات در130 کشور و 132 نمایندگی کشورمان در جهان خبر داد و گفت: این انتخابات در 2 هزار و 799 شعبه اخذ رای در دیگر کشورهای جهان برگزار خواهد شد .

به گفته قشقاوی شمار ایرانیان حائز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور دو تا دو و نیم میلیون نفر است.

طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که سال گذشته انجام شد 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر واجد شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 نفر «رای اولی» به شمار می روند.

بر اساس قانون کلیه کسانی که متولد 29 اردیبهشت 1378 و قبل از آن هستند با در دست داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند البته در داخل کشور هیچ کس نمی‌تواند با ارایه گذرنامه در انتخابات شرکت کند اما هموطنانمان در خارج از کشور چنانچه شناسنامه نداشته باشند قانون به آنها اجازه داده است با گذرنامه در انتخابات ریاست جمهوری برای یک بار شرکت کنند.

کسانی که ممکن است در این فرصت باقیمانده نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کرده باشند یا شناسنامه آنها مفقود شده باشد، می توانند با مراجعه به ثبت احوال نسبت به دریافت شناسنامه خود اقدام کنند چرا که ثبت احوال برای این کار اعلام آمادگی کرده است.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس روز جمعه 29 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
 

منبع : iribnews
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها