حملات سایبری «بی‌سابقه» 74 کشور دنیا را هدف قرار داد

حملات سایبری «بی‌سابقه» 74 کشور دنیا را هدف قرار داد
شنبه 23 ارديبهشت 1396 - 02:02

در رخدادی بی سابقه 74 کشور همزمان هدف حملات سایبری خطرناکی قرار گرفتند که کشورهای مهمی چون انگلیس، روسیه و چین را هدف قرار داد و باعث شد بیشتربیمارستان های انگلیس از خدمت خارج شوند.

کارشناسان اعلام کرده اند که آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، ایتالیا، اسپانیا، اکراین و هند از جمله کشورهایی بوده اند که هدف این حملات قرار گرفته اند. شرکت امنیتی کسپرسکی روسیه نیز اعلام کرد روسیه بیش از هر کشور دیگری هدف این موج حملات قرار گرفته است.

این حمله سایبری شامل یک باج افزار است: بدافزاری که داده ها را کدگذاری کرده و دسترسی کاربر به این داده ها را مسدود می نماید. طبق اظهارنظر کارشناسان امنیتی، این بدافزار از فاکتور آسیب پذیری که توسط آژانس اطلاعات ملی (NSA) کشف و توسعه داده شده، بهره گرفته است.

در جریان این حمله سایبری به سیستم «خدمات بهداشت ملی» انگلیس، دسترسی پزشکان به پرونده بیماران مسدود شد و بخش فوریتهای پزشکی در بیمارستانها و مراکز درمانی ناچار شدند که از پذیرش بیماران سرباز زنند. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، در این حمله سایبری گسترده به رایانه ها در سراسر اروپا و آسیا، سیستم «خدمات بهداشت ملی» انگلیس-NHS- نیز مورد حمله یک بدافزار قرار گرفت؛ به طوری که با مسدود کردن امکان دسترسی پزشکان به پرونده بیماران، بخش فوریتهای پزشکی در بیمارستانها و مراکز درمانی به ناچار از پذیرش بیماران سرباز زدند

ترزا می نخست وزیر انگلیس با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که هدف از این حمله سایبری، صرفا شبکه بهداشت و درمان انگلیس نبوده بلکه حمله ای بین المللی به چند کشور و چندین سازمان بین المللی بوده است.

 گفتنی است که در میان بسیاری از نهادها و مؤسساتی که مورد این حمله سایبری قرار گرفته اند، بیمارستانها و شرکتهای ارتباطات مخابراتی در سراسر اروپا، روسیه و آسیا به چشم می خورند. دو شرکت «تلفونیکا» اسپانیا و «مگافون» روسیه نیز در میان قربانیان این حمله سایبری قرار دارند.
این حملات سایبری در انگلیس و یازده کشور دیگر از جمله ترکیه، ویتنام، فیلیپین، ژاپن و با حجمی گسترده تر در روسیه روی داده است. به نظر می رسد که تمامی رایانه ها با باج افزاری مشابه مورد حمله قرار گرفته اند و پیامهای باج گیری مشابهی مبنی بر پرداخت ۳۰۰ دلار جهت گشودن قفل از داده ها به کاربران قربانی ارسال شده است.
اما حمله سایبری به سیستم خدمات بهداشت ملی انگلیس شاید یکی از بی شرمانه ترین موارد این حملات باشد؛ زیرا قربانیان اینگونه حملات بیمارانی هستند که ممکن است جانشان در معرض خطری جدی قرار گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها