6 کوهنورد هندی، نخستین فاتحان امسال اورست

6 کوهنورد هندی، نخستین فاتحان امسال اورست
شنبه 23 ارديبهشت 1396 - 11:22

گروهی از کوهنوردان هندی با صعود به قله اورست، به نخستین فاتحان امسال بلندترین کوه جهان تبدیل شدند.

العالم - گوناگون

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ 6 کوهنورد هندی روز شنبه خود را به قله اورست رساندند. آن‌ها نخستین افرادی هستند که امسال و در فصل فتح اورست خود را به قله بلندترین کوه جهان می‌رسانند.
نخستین عضو این گروه ساعت 08:20 صبح امروز به وقت محلی از مسیر شمالی و از راه تبت خود را به قله اورست رساند و سایر اعضای تیم نیز پس از مدت کوتاهی به او پیوستند.
فصل شلوغ و کوتاه فتح اورست از اواخر ماه آوریل (اوایل اردیبهشت) تا اواخر ماه مه (اوایل تیر) ادامه می‌یابد. در این مدت، هوا به طور موقت کمی بهتر می‌شود و زمینه صعود کوهنوردان را به قله اورست فراهم می‌کند. اما امسال وزش بادهای شدید، بارش برف تازه و هوای سرد غیر متعارف باعث شده است بیشتر تیم‌ها، صعود خود را به قله به تأخیر بی‌اندازند.
هم‌اکنون حدود 750 کوهنورد مایلند از سمت نپال، به قله 8850 متری اورست صعود کنند و 300 نفر هم در انتظار حرکت به سوی قله از سمت تبت هستند. در منطقه جنوبی که اندکی شلوغ‌تر است، تیمی ماهر از متصل‌کنندگان طناب در انتظار بهتر شدن شرایط آب و هوایی هستند تا بتوانند طناب‌ها را به قله متصل کنند. گروهی از شرپا‌ها (راهنما‌های محلی) روز پنجشنبه در مسیر شمالی موفق شدند طناب‌ها را به قله متصل کنند تا زمینه صعود امروز فراهم شود.
فصل امسال صعود به اورست تا کنون مرگ دو کوهنورد را از سر گذرانده است. سال گذشته 5 نفر در کوه اورست جان خود را از دست دادند، و 443 نفر با موفقیت آن را از مسیر نپال فتح کردند. 197 نفر نیز از مسیر شمالی تبت موفق شدند خود را به "بام دنیا" برسانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها