واکنش‌ها به آزمایش موشکی جدید کره شمالی

واکنش‌ها به آزمایش موشکی جدید کره شمالی
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 06:39

ارتش کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد؛ کره شمالی یک موشک بالستیک جدید در منطقه ای در شمال غرب پیونگ یانگ آزمایش کرده است.

العالم – آسیا

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای تاکید کرد؛ این موشک در ساعت پنج و بیست و هفت دقیقه بامداد به وقت محلی از کوسانگ، منطقه ای که کره شمالی در فوریه هم یک موشک میان برد را با موفقیت آزمایش کرده بود، شلیک شد. موشک جدید مسیری هفتصد کیلومتری را پیمود.

از سویی دیگر، یوشیهیده سوگا، دبیر اول دولت ژاپن هم گفت موشک کره شمالی 30 دقیقه در آسمان بود و سپس در دریای ژاپن فرو افتاد؛ موشک های قبلی کره شمالی هم همین مسیر را پیموده بودند.

تومومی اینادا، وزیر دفاع ژاپن نیز اعلام کرد موشک به ارتفاع بیش از دو هزار کیلومتر رسید که احتمالا نوع جدیدی از سلاح های کره شمالی محسوب می شود.

وی تصریح کرد موشک جدید کره شمالی پس از طی 400 کیلومتر از سواحل کره شمالی سقوط کرده است.

دو هفته قبل، یکی از آزمایشات موشکی کره شمالی ناکام ماند و موشک پس از چند دقیقه در هوا منفجر شد. این چهارمین ناکامی پیاپی ارتش کره شمالی در پرتاب موشک از ماه مارس به شمار می رفت.

فرماندهی منطقه ای نیروهای آمریکایی نیز گفت آزمایش موشکی روز یکشنبه تهدیدی برای آمریکای شمالی محسوب نمی شود و موشک آزمایش شده، یک موشک بالستیک قاره پیما نبوده است.

مقامات آمریکا گفتند فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه اقیانوس آرام کاملا به همکاری نزدیک و فشرده با متحدان ما در جمهوری کره و ژاپن برای حفظ امنیت متعهد شده است.

مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی هم بلافاصله با تشکیل یک نشست فوری شورای امنیت ملی، این آزمایش موشکی کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

این نخستین آزمایش کره شمالی پس از انتخاب وی به عنوان رییس جمهور جدید کره جنوبی محسوب می شود. وی روز سه شنبه گذشته به ریاست جمهوری برگزیده شد.

سخنگوی مون جائه این در یک کنفرانس خبری گفت رییس جمهور گفته است با اینکه سئول سیاست درهای گشوده را برای گفتگوی احتمالی با پیونگ یانگ در پیش گرفته است، ولی اگر کره شمالی تغییر رفتار از خود نشان بدهد، این امر غیرممکن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، آزمایش موشکی جدید کره شمالی با نخستین روز از نشست جاده ابریشم جدید در پکن پایتخت چین هم زمان شده است. هیئت هایی از کره شمالی، کره جنوبی و آمریکا در این نشست حضور دارند.

یوشیهیده سوگا آنچه را نقض قطعنامه های سازمان ملل خواند به شدت محکوم کرد. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم در جمع خبرنگاران مراتب مخالفت خود را با این اقدام کره شمالی ابراز کرد.

کره شمالی طی ماه های اخیر آزمایش موشک های بالستیک خود را که ممکن است بتوانند کلاهک هسته ای حمل کنند، چند برابر کرده است. جامعه جهانی این اقدام پیونگ یانگ را تحریک آمیز قلمداد می کند.

چو سون هویی، فرستاده کره شمالی روز شنبه گفت کشورش آماده گفتگو با آمریکاست به این شرط که شرایط مهیای این کار باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها