بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 16:28

پنج روز مانده به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران (29 اردیبهشت) تبلیغات شش نامزد و هواداران آنها بویژه پس از برگزاری مناظره سوم شدت یافته است.

العالم ـ ایران

رسانه های خارجی مهم دنیا در کنار شبکه های اجتماعی که لحظه به لحظه رویدادهای این انتخابات را مخابره می کنند، همچنان درباره مناظره سوم و نیز تازه ترین اظهارات شش نامزد به تحلیل و تفسیر پرداخته اند. گزارش بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی به این شرح است:

فایننشال تایمز: اهمیت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران از جهات مختلف
پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال تایمز درگزارشی با موضوع انتخابات ایران نوشت: در میان انتخابات در حال برگزاری کشورهای مختلف در جهان، هیچکدام به اندازه انتخابات ریاست جمهوری ایران مهم نیست.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این گزارش به قلم 'نیک باتلر' آمده است: بهار سال 2017 مطمئنا فصل انتخابات بوده است. در فرانسه، انگلیس، کره جنوبی، آلمان. برای شرکت های بین المللی امور انرژی و بازارهای جهانی نفت و گاز هیچ کدام از این انتخابات به اندازه انتخابات ریاست جمهوری ایران مهمتر نیست. شش کاندیدا در این انتخابات رقابت می کنند اما رقابت اصلی میان حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی و ابراهیم رئیسی است.
فایننشال تایمز اضافه کرد: « نامیدن روحانی به عنوان فردی میانه رو و رئیسی به عنوان فردی تندرو خلاصه گویی مناسبی است که غربی ها در مورد این دو نامزد انتخابات می گویند. حسن روحانی یک لیبرال سکولار نیست و رئیسی نیز حداقل براساس نقش اش به عنوان دادستان کل شاید به آن اندازه که برخی تصور می کنند، سفت و سخت و سختگیر نباشد. اما اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز خواهد شد، اهمیت دارد.»
در ادامه این گزارش آمده است: در داخل ایران، رئیس جمهوری بعدی این کشور در چارچوب منطقه ای موثر است و در بُعد جهانی نیز رئیس جمهوری بعدی ایران نقش تعیین کننده ای در مشخص کردن وضعیت روابط ایران با آمریکا و آینده تحریم ها خواهد داشت. در این مقطع زمانی بیشتر شرکت های مهم جهان در مساله سرمایه گذاری در ایران شک و تردید دارند. تحت توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان، بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شد اما برخی دیگر از این تحریم ها همچنان پابرجاست.
فایننشال تایمز تصریح کرد: تحت قوانین مربوط به تحریم های فعلی آمریکا، شهروندان آمریکایی اجازه ندارند در هر فعالیتی که ایران در آن دخالت دارد، مشارکت داشته باشند. در چند شرکت مهم غربی مدیران ارشدی که روادید آمریکایی دارند زمانی که مساله ایران مطرح می شود مجبورند از کنار این مساله بگذرند. تحریم ها همچنین توانایی سرمایه گذاران خارجی برای استفاده از سیستم بانکی بین المللی در ایجاد سرمایه در ایران را محدود می کند. با توجه به ذخایر نفت و گاز ایران و همچنین منابع عظیم کشف نشده در این کشور، تمایل شرکت ها برای سرمایه گذاری در ایران زیاد است. مطمئنا ایرانی ها به سرمایه گذاری و فناوری نیاز دارند. از زمان حصول توافق هسته ای تولید افزایش یافته و تولید نفت ایران نیز در حال حاضر به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است که 2.3 میلیون بشکه از این آمار صادر می شود.
فایننشال تایمز در پایان می نویسد: نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت در ایران اهمیت دارد. این خطر آشکار وجود دارد که باقی مانده خصومت میان ایران و آمریکا که به دهه ها پیش برمی گردد، اوضاع را منجمد کند و منجر به تاخیر افتادن سرمایه گذاری های جدی در سالهای پیش رو شود.

رسانه آلمانی: مبارزه انتخاباتی بیشتر از همه در شبکه های اجتماعی در جریان است
تارنمای پایگاه خبری زوددویچه سایتونگ درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «مبارزه انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از همه در شبکه های اجتماعی در جریان است. شبکه های اجتماعی امکانات خلاقانه ای برای دور زدن سانسور ارائه می دهند.
این رسانه آلمانی افزود: موضوعات مناظره های تلویزیونی فرهنگ و سیاست است اما کاندیداها به دنبال جملاتی بنیادین هستند تا ایران را قبل از انتخابات در جمعه آینده به جنب و جوش بیاورد. مثلا سوال در رابطه با وضعیت اقتصاد و اینکه آیا توافق هسته ای با آمریکایی ها و قدرت های دارای حق وتو برای کشور سودی داشته است یا خیر؟
این رسانه غربی در بخشی از گزارش خود آورده است: این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران، رقابت میان حسن روحانی رئیس جمهور فعلی و معاونش اسحاق جهانگیری که بعدا به نفع او کناره گیری خواهد کرد و دو محافظه کار (اصولگرا) چالش برانگیز یکی محمد باقر قالیباف شهردار تهران و دیگری ابراهیم رئیسی روحانی و حقوقدان که سرپرستی موسسه مذهبی پرنفوذی را در مشهد به عهده دارد. دیگر کاندیداهای تایید شده اما هیچ شانسی ندارند.
تارنمای پایگاه خبری زوددویچه سایتونگ اضافه کرد: جناح ها، برنامه های کمپین ها، برنامه های تبلیغاتی و مناظره های تلویزیونی همه از لحظات تعیین کننده این کارزار انتخاباتی به شمار می روند. حدود 20 تا 30درصدازافرادی که حق رای دارند هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته اند که به چه کسی رای بدهند. مناظره حقیقی اما در شبکه های مجازی در جریان است. از فیس بوک گرفته تا توییتریا پیغام رسان هایی همچون واتس آپ و تلگرام با بیش از 30 میلیون کاربر فعال در ایران.
این رسانه آلمانی نوشت: از ستادهای انتخاباتی رئیسی پلاکاردهایی آویزان هستند که شایعه های پخش شده علیه او را در فضای نت رد می کنند. شبکه های اجتماعی قلمرو لیبرال ها بوده است اما حالا محافظه کاران (اصولگرایان) این عقب ماندگی را جبران کردند و کانال های شخصی خود را تاسیس کردند. تعدادی از ادمین های اصلاح طلبان اما دستگیر شده اند.
تارنمای پایگاه خبری زوددویچه سایتونگ افزود: روحانی در مناظره ها طبق سلیقه طرفدارانش رفتار کرد و خود را مطمئن از وضع دولت نشان داد. قالیباف اما بر شعارهای عوام گرایانه خود تاکید دارد. او وعده ایجاد فرصت های شغلی را می دهد.
این رسانه آلمانی اضافه کرد: روحانی و معاونش، سیاست دولت قبل را مسبب این فلاکت می دانند. جهانگیری گفت: ما این ماشین را دوباره سرعت بخشیدیم و آن را از دره بیرون آوردیم اما هنوز زمان لازم است تا به سرعت معمول خود برسد. جهانگیری تلاش می کند تا با کلماتی ساده به مردم بگوید که چه انتخابی را در پیش رو دارند. آیا شما خواهان آزادی هستید یا خواهان محدودیت؟ آیا طرفدار توسعه هستید یا طرفدار هرج و مرج ؟ آیا پذیرش بین المللی میخواهید و یا انزوا ؟ این موضوعات در اینترنت هزار بار با انواع کاریکاتورها و مونتاژها نشان داده شدند.
این رسانه آلمانی در بخش دیگری از این گزارش آورده است: روحانی فردی میانه رو است که دهه هاست به عنوان یک کارگزار اصلی در نظام ایران فعال است. او اظهاراتی را بیان می کند که از خط قرمزهای نظام محسوب می شوند. قسمت هایی از ویدئو انتخاباتی او که قبل از انتشار سانسور شدند، در شبکه های مجازی پخش شد.
این رسانه غربی نوشت: تمامی کاندیداها بطور مشترک مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کنند. رهبر عالی ایران می گوید مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز شود. برای نظام ایران، شرکت بالا در انتخابات مهم است. البته حسن روحانی باید به شرکت گسترده مردم در انتخابات امیدوار باشد.

نشریه آلمانی ایختایمز: روحانی برای لغو تحریم های بین المللی باقی مانده تلاش می کند
همچنین دیگر نشریه آلمانی ایختایمز نوشت: «سیاست اقتصادی و فساد، این دو بزرگترین موضوعاتی بودند که در آخرین مناظره تلویزیونی، شش کاندیدای ریاست جمهوری ایران در باره آن بحث کردند. حسن روحانی رئیس جمهور فعلی گفت که قصد دارد درچهار سال پیش رو برای لغو تحریم های بین المللی باقی مانده تلاش کند. بسیاری از تحریم ها تاکنون لغو شده اند و به این ترتیب سرمایه گذاری بالغ بر 14 میلیارد یورو امکان پذیر شده است .
این رسانه آلمانی افزود: شهردار تهران که ازمحافظه کاران (اصولگرایان) است از رکود سیاست اقتصادی طی 4 سال گذشته انتقاد کرد.ابراهیم رئیسی نیز بااشاره به فقرا روحانی را متهم کرد. البته روحانی موفق شد با مذاکره با 5 قدرت دارای حق وتو و آلمان، اختلافات اتمی را حل و فصل کند و در نتیجه آن تحریم های مالی و تجاری رنج آور را لغو کند. اما جنب و جوش اقتصادی که انتظار می رفت اتفاق نیفتاد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه: روحانی و رئیسی شانس واقعی پیروزی دارند
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در گزارشی با موضوع مناظره سوم و پایانی نامزدهای انتخاباتی اعلام کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی و ابراهیم رئیسی معاون سابق قوه قضاییه و نامزد محافظه کاران، شانس واقعی پیروزی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را دارند.
به گزارش ایرنا، این رسانه روسی افزود: در حالیکه یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری ایران زمان مانده است، مناظره ها به اوج رسید. شش نامزد رقابت می کنند که رئیس جمهوری کنونی با رئیس یک بنیاد مذهبی (آستان قدس رضوی) با 20 میلیارد یورو سرمایه شانس واقعی پیروزی دارند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اضافه کرد: آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها را که با موضوع فساد مالی شامگاه جمعه برگزار شد، در سراسر ایران تماشا کردند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در ادامه وضع سیاسی داخلی ایران را بسیار پیچیده و گوناگون ارزیابی کرد وافزود: از 1636 نامزد انتخابات برای ریاست جمهوری ایران، شورای نگهبان شش نفر را تایید صلاحیت کرد.
این رسانه روسی نوشت: روحانی با تاکید بر اینکه با فاسدان و قاچاقچیان باید همانند عوامل بوجود آورنده این پدیده مبارزه کرد، گفت نظام بانکی ایران نیاز به اصلاحات اساسی دارد و در دوره چهار سال اخیر سرمایه های بانک های دولتی دو برابر افزایش یافته و بخش های اقتصادی هم فعال تر شده است. ابراهیم رئیسی هم پاسخ داد که وضع ایران از نظر قاچاق کالا فاجعه بار است و بسیاری از بنادر و مبادی ورودی کالاها را بدون حساب و کتاب ترخیص می کنند که این فساد باید ریشه کن شود. قالیباف همچنین با اشاره به وضع اقتصادی پیچیده و مشکلات ایران گفت که تیم وی وضع اقتصاد کشور را بهبود می بخشد.
این رسانه روسی به نقل از سخنان قالیباف ادامه داد که وابستگی ایران به صادرات مواد خام بسیار شدید است و دولت روحانی از عهده حل این مساله برنیامده است.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه گفت: در ایران، قالیباف را نامزد دائمی انتخابات ریاست جمهوری می دانند، اما محبوبیت وی در حادثه اخیر آتش سوزی ساختمان تجاری پلاسکو در تهران که حدود 30 کشته برجای گذاشت، به شدت کاهش یافته و همچنین متهم به سرکوبی است. این رسانه روسیه اضافه کرد: رئیسی 56 ساله جدی ترین رقیب روحانی است که متخصص حقوق اسلامی محسوب می شود و در گذشته دادستان تهران و معاون قوه قضائیه بوده است. اما این نامزد هم نقطه ضعف هایی در دوره تصدی مقام قضایی دارد.

یورونیوز: کارزار انتخاباتی ایران به نقطه اوج رسیده است
بخش فرانسوی تارنمای خبری «یورونیوز» درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: کارزار انتخاباتی ایران به نقطه اوج خود رسیده است.
این تارنما افزود: شش روزقبل از رای گیری، حسن روحانی رئیس جمهوری و نامزد انتخاب دوباره این پست، دهها هزار تن را در استادیوم آزادی تهران گرد آورد.روحانی اطمینان داد وعده های مبارزات انتخاباتی خود در چهار سال گذشته را به انجام رسانده است، به جز آنهایی که نتوانست به دلیل مقاومت محافظه کاران (اصولگرایان) که نهادهای کلیدی را کنترل می کنند، انجام دهد.
یورونیوز اضافه کرد: روحانی تاکید کرد ما اجازه نمی دهیم که ایران یک بار دیگر منزوی شود، ما می خواهیم یک تعامل سازنده و موثر با جهان داشته باشیم.
این گزارش بااشاره به مناظره تلویزیونی جمعه گذشته نامزدهای ریاست جمهوری ایران، نوشت: «حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این مناظره با انتقادات رقبای خود ابراهیم رئیسی یک محافظه کار (اصولگرای) قدرتمند ومحمدباقر قالیباف شهردار تهران که روحانی را به بی توجه به منافع ایران در انعقاد توافق هسته ای با غرب متهم کرد، مواجه شد.»

روزنامه صربستانی: انتخابات ریاست جمهوری ایران، همه پرسی درباره نفوذ روحانی است
روزنامه بلیتس چاپ بلگراد نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران مانند همه پرسی در باره نفوذ روحانی در کشور پس از توافق هسته ای ایران و قدرت های بزرگ در سال 2015 است
این روزنامه در شماره امروز خود افزود: توافق هسته ای که دولت روحانی امضا کرد از سال 2016 اجرایی شد. بر این اساس، ایران مجددا صادرات نفت را آغاز و هواپیماهای مسافربری به ارزش چند میلیارد دلار برای جایگزین کردن ناوگان هوایی قدیمی اش خرید.
این روزنامه صربستانی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تهران گفت که انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه یک تقاطع است و شهروندان ایران باید بین صلح و تنش را انتخاب کنند.
بلیتس ادامه داد: روحانی در بزرگترین تجمع تبیلغات انتخاباتی در حضور ده ها هزار نفر از حامیان خود در ورزشگاه آزادی تهران گفت 'در آستانه یک تصمیم بزرگ تاریخی هستیم. ملت ما تصمیم خواهند گرفت که آیا خواهان ادامه صلح و یا خواهان انتخاب تنش هستند. نباید اجازه دهیم که مجددا ایران در انزوا قرار گیرد. ما خواهان ارتباط اصولی و سازنده با جهان هستیم'.

الاهرام: حلقه های مفقوده در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ایران
روزنامه مصری «الاهرام» در بازتاب رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران نوشت:نامزدها بدون ارائه طرح مشخصی به رقیب حمله می کنند و این کار باعث سرگردانی رای دهنده می شود.
محمد السعید عبد المؤمن نویسنده این مطلب افزود: در انتخابات ریاست جمهوری در ایران معمولا نامزدهای انتخابات همدیگر را متهم می کنند بدون آن که طرحی جایگزین یا اصلاحاتی برای نقطه ضعف هایی که بیان می کنند، داشته باشند و این امر باعث می شود رای دهنده، نظر خود را به مرجع دینی می سپارد و این مساله در تشکل اصولگرایان بیشتر مشهود است. اما از سوی دیگر برخی رای دهندگان نظر خود را به حمایت و نظر احزاب و گروه های سیاسی منطبق می کند و این امر در میان اصلاح طلبان بیشتر تاثیر دارد.
روزنامه الاهرام اضافه کرد: از روند مناظره های انتخاباتی به نظر می رسد هماهنگی آشکاری بین نامزدهای اصولگرا وجود دارد چرا که همه آنها بر حمله به حسن روحانی و دولتش متفق القول هستند. در همین راستا حلقه های مفقوده ای وجود دارد که رای دهنده از آنها سوال می کند. حلقه اول در مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مساله فرهنگ اسلامی ، هویت ملی ، مساله سیاست خارجی ، حضور ایران در خارج از این کشور و آینده برنامه هسته ای است.
نویسنده الاهرام افزود: علامت سوال هایی در باره موضع روحانی و طرفدارانش در خصوص فرهنگ اسلامی و رویکرد لیبرالی آنان وجود دارد . این در حالی است که نمایندگان اصولگرا نیز در برنامه های انتخاباتی خود هیچ سخنی از فرهنگ نمی زنند و شاید این مساله به مواضع آنها نسبت به اقلیت های دینی و قومی باز می گردد .
این روزنامه مصری نوشت: حلقه گمشده دوم به نداشتن اطمینان رای دهندگان درباره دو مساله اساسی برمی گردد. آینده حمایت از کالاهای اساسی و ایجاد فرصت های شغلی و افزایش حقوق در قبال افزایش قیمت هاست.چرا که مردمی که مناظره ها و اظهارات نامزدها را دنبال می کنند می دانند که تحقق وعده های همه آنان در باره دو مساله امکان پذیر نیست. نامزدها همچنین به منابع تامین مالی لازم هم اشاره نمی کنند و آمارهای اعلام شده درباره یارانه بگیران و یا بیکاران نیز متضاد است.
روزنامه الاهرام نوشت: حلقه گمشده سوم درمناظره های انتخاباتی که از شبکه های ملی یا شبکه های ویژه پخش شده حاکی از آن است که برخی از نامزدها از اخلاق رقابتی در این مناظره ها خارج شدند و با ارائه اطلاعات نادرست و دادن وعده های خلاف به یکدیگر نیز تهمت زدند.
این رسانه مصری تصریح کرد: حلقه مفقوده چهارم غیبت برخی از طرف های سیاسی به دور از این درگیری ها بود که اعلام کرده بودند از هیچ یک از نامزدها حمایت نمی کنند به خصوص جناح دولت قبل.
الاهرام ادامه داد:نتیجه حلقه های گمشده چند سوال است مبنی بر این که : اگر روحانی شکست بخورد و رئیسی پیروز شود، چه می شود؟ آیا او می تواند کشورش را در برهه حساسی که کشور وارد آن شده مدیریت کند؟ اگر اکثریت مردم ایران از رای دادن خودداری کنند چه می شود؟ .
این روزنامه مصری به اظهارات حسن روحانی اشاره کرد و نوشت: روحانی از مالیات ندادن تولیت استان قدس رضوی به دولت انتقاد کرد و رئیسی گفت که ولی فقیه این موقوفات را از پرداخت مالیات معاف کرده است. این سخنان روحانی نوعی عبور از خط قرمز به شمار می رود.
گرچه رئیسی تاکید کرد موقوفات آستان قدس کمک های بی شماری ارائه داده است. اما تحلیلگران معتقدند هدف روحانی از حمله به رئیسی و طرح این مساله ایجاد تردید در امانت است.
الاهرام ادامه داد: روحانی همچنین رئیسی را به سرکوب آزادی بیان و قضاوت های ناعادلانه متهم نمود. روشن است که برخی چالش ها در صحنه سیاسی و جامعه بروز پیدا می کند که از جمله آن می توان به کناره گیری برخی از افراد از مشارکت در انتخابات اشاره کرد.

الیوم السابع: نامزد اصولگرا از نامزد اصلاح طلب شکایت کرد
پایگاه خبری الیوم السابع نوشت: محمدباقر قالیباف نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران شکایت خود از اسحاق جهانگیری نامزد اصلاح طلب ومعاون روحانی را به دلیل اتهام های نسبت داده شده به وی در مناظره روزجمعه به دستگاه قضایی ارائه داد.
این رسانه به نقل از برخی رسانه های ایران افزود: شکایت قالیباف از جهانگیری درخصوص آمار و ارقامی است که جهانگیری ارائه داده و قالیباف آن را جعلی می داند.
الیوم السابع نوشت: در مناظره جمعه گذشته، نامزدها به اتهام زنی پرداختند و به سخن نامزد اصولگرای ریاست جمهوری ایران اشاره کرد که گفته بود قرارنیست درمناظره ها از آمار و ارقام بدون سند صحبت شود.

روزنامه پاکستانی: مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از روحانی حمایت کرد
روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان نوشت: مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و یکی از شخصیت های برجسته اقلیت اهل تسنن ایران در اظهاراتی ، درعین حال که گفته است دولت روحانی مشکلات و کاستی هایی دارد، اما از روحانی اعلام حمایت کرده است.
این روزنامه افزود: اهل تسنن حدود 5 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند. مولوی عبدالحمید گفته است که از زمان شروع دولت روحانی از چهار سال پیش، فضا برای اقلیت اهل تسنن در ایران کمی آزاد تر شده است. این موضوع قطعا می تواند موجب حمایت از روحانی در انتخابات روز جمعه آینده شود.
درادامه گزارش روزنامه داون آمده است: مولوی عبدالحمید طی اظهاراتی که در وبسایت او منتشر شده، گفته است جامعه اهل سنت (ایران) معتقد است دولت کنونی به رغم مشکلات و نقاط ضعفی که دارد، نقاط قوت آن نسبت به نقاط ضعف بیشتر بوده و درصورتی که این دولت بتواند دوباره قدرت را به دست گیرد، امیدواریم تلاش بیشتری برای حل این مشکلات و نقاط ضعف انجام دهد.
درپایان این گزارش آمده است:روحانی اگرچه درنظرسنجی های رسمی، نسبت به سایر نامزدها پیشتاز است اما برای اینکه بتواند دوباره در انتخابات پیروز شود، مبارزه سختی با رقبای محافظه کاری (اصولگرایی) در پیش دارد.

گزارش القدس العربی درمورد شانس پیروزی روحانی در انتخابات
تارنمای روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره روز یکشنبه خود مقاله ای با عنوان «میزان شانس پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران» را چاپ و منتشر کرد.
دراین مقاله آمده است: ««حسن روحانی رئیس جمهوری در سومین و آخرین مناظره پخش شده در جمعه گذشته در تلویزیون رسمی ایران به پیروزی نسبی دست یافت. این مناظره بر برنامه های اقتصادی شش کاندیدا تمرکز یافت. روحانی در این مناظره به عنوان یک کاندیدای انتخابات و نه رئیس جمهور ظاهر شد و تنها به دفاع از خود بسنده نکرد بلکه رقبای خود و پشتیبانان آنها را به رگبار اتهام بست اما نام نبرد و بدین ترتیب گل های بیشتری را درون دروازه تندروهای جریان محافظه کار (اصولگرا) جای داد.»
القدس العربی نوشت: روحانی رقبای خود را مورد حمله قرار داده و اظهار داشت که آنان در مورد آزادی های اجتماعی و مسائل مربوط به شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی محدودیت های غیرقانونی و نامشروع اعمال می کنند و با تلاش هایش مخالفت می کنند و در برابر رویکرد وی در زمینه کاهش تبعیض جنسیتی و دامنه فعالیت زنان در ایران موانع ایجاد می کنند.
این رسانه چاپ لندن افزود: در اقدام دیگری که معنا و مفهوم خاص خود را دارد، فیلم مستند انتخاباتی وی سانسور شد و سازمان صدای و سیمای ایران صحنه مربوط به نماز خواندن وی در کنار رئیس جمهور اصلاح طلب در پشت سر (آیت الله) هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را از آن حذف کرد زیرا رئیس دولت اصلاحات از نظر رسانه ای ممنوع التصویر است .
القدس العربی نوشت: روحانی در مناظره ای گفت که برای درهم شکستن انزوای داخلی و خارجی ایران تلاش خواهد کرد .می توان گفت حالا که نبرد مناظره ها به سر آمده ؛هر چند روحانی نسبت به انجام مناظره انفرادی با محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی از خود ابراز تمایل نشان داده است؛ حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و کاندیدای اصلاح طالب در مناظره های قبلی یک علامت امتیاز درحمایت اصلاح طلبان از روحانی به عنوان تنها نامزد این جریان به ثبت رساند زیرا جهانگیری به همراه هاشمی طبا نامزد میانه رو از حزب کارگزاران سازندگی از دور مبارزه انتخاباتی کناره گیری خواهد کرد، تا آرای هواداران دو جبهه اصلاحات و اعتدال دچار پراکندگی نشود و همه آنها به نفع روحانی در صندوق های رای ریخته شود.
این رسانه چاپ لندن اضافه کرد: ستاد انتخاباتی روحانی تلاش دارد سرنوشت مبارزه انتخاباتی را در دور اول در روز جمعه آینده یکسره کند به ویژه با توجه به اینکه میانه روهای جریان اصولگرا (محافظه کار) جبهه گسترده ای در حمایت از روحانی تشکیل داده اند که علی اکبر ناطق نوری یکی از برجسته ترین شخصیت های آن به شمار می آید.
القدس العربی تصریح کرد: در ارتباط با سایر محافظه کاران (اصولگرایان)، آنها تاکتیک خود را بر اساس فرضیه انتقال یافتن به دور دوم پی ریزی کرده اند. آنان در نظر دارند در رقابت روزجمعه آینده دو نامزد را در صحنه انتخابات باقی بگذارند و در انتظار آخرین نظرسنجی بسر می برند که بر اساس آن نامزد ضعیف تر که تا کنون کسی جز مصطفی میرسلیم نیست، از دور خارج خواهد شد و محمد باقر قالیباف وابراهیم رئیسی در انتخابات شرکت خواهند کرد. اما با این فرض که اگر نظرسنجی به شدت به سود یکی از آنها تغییر کند، در آن صورت جریان محافظه کار (اصولگرا) با یک نامزد با روحانی به رقابت خواهد پرداخت.
این رسانه در ادامه گزارش خود نوشت: روحانی با قدرت برنامه دفاع از حقوق اقلیت های دینی و اقوام را در پیش گرفت و در نتیجه از سوی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت در زاهدان مورد حمایت قرار گرفت. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها