حکایت آمریکا و عربستان/ داستان گرگ زرنگ و گاو چاق

حکایت آمریکا و عربستان/ داستان گرگ زرنگ و گاو چاق
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 18:30

عربستان سعودی درصدد است تا با گسترش روابط خود با آمریکا، جبهه به ظاهر قدرتمندی را علیه ایران تشکیل دهد و در این راه حاضر به سرمایه گذازی ۴۰ میلیارد دلاری در ایالات متحده شده است.

العالم - عربستان سعودی

سود جویی آمریکا از عربستان فقط مربوط به فروش تسلیحات به این کشور نمی شود بلکه مقامات واشنگتن تلاش هایی را نیز برای جذب پول های بادآورده ریاض در قالب سرمایه گذاری آماده کرده اند.

سال هاست که عربستان به یک گاو شیرده برای آمریکا تبدیل شده و در این میان دیگر جذب پول های ریاض از طریق فروش تسلیحات جنگی به عربستان آمریکا را راضی نمی کند بلکه واشنگتن با فریب مقامات آل سعود و با مواردی همچون تحکیم روابط درصدد جذب پول های بادآورده آل سعود است.

در همین رابطه امروز یکشنبه بلومبرگ از طرح عربستان برای سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در آمریکا خبر داد. این سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های آمریکا انجام خواهد شد و هدف از آن گسترش روابط میان ریاض و واشنگتن اعلام شده است.

بده بستان خطرناک ترین مردان جهان

این وضعیت در حالی است که روزنامه ایندیپندنت در شماره روز شنبه خود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان، را خطرناک ترین مردان جهان توصیف کرده است.

پاتریک کوبرن در مقاله ای که در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور داد که از عربستان و حمله نظامی این کشور به یمن، حمایتی ویژه و گسترده صورت گیرد؛ اما محمد بن سلمان جانشین ولی عهد عربستان سعی دارد واشنگتن را به حمایت از ریاض برای مقابله با ایران وادارد.

به نوشته کوبرن، بسیاری از ناظران، دونالد ترامپ را خطرناک ترین مرد در کره زمین می دانند، و اکنون این مردِ خطرناک در حال برنامه ریزی برای سفر به عربستان است تا در این سفر ۳ روزه، با دومین مردِ خطرناک جهان یعنی محمد بن سلمان دیدار کند، شخصی که عامل برهم زدن ثبات در منطقه شده است.

کوبرن، محمد بن سلمان را عملاً حاکم کنونی عربستان می داند، زیرا پادشاه ۸۱ ساله این کشور به سبب کهولت سن قدرت انجام وظایف خود را ندارد و بن سلمان، طی دو سال و نیم گذشته که عملاً اداره عربستان را به دست گرفت، بارها ثابت کرد که علاوه بر بی پروایی، فاقد تدبیر سیاسی است.

به عنوان مثال با دامن زدن به خشونت ها در سوریه، زمینه گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه را فراهم کرد. علاوه بر این، جنگ یمن نیز از نمونه های بی تدبیری او به شمار می رود.

کوبرن یکی از نمودهای خطرناکِ بودن بن سلمان را درس نگرفتن از اشتباهات و اساساً اشتباه ندانستنِ اشتباهات خود دانسته و در پایان مقالۀ خود خاطر نشان کرد که آمریکا و عربستان، درباره جریان سازیِ مشترک ضد ایران، به توافق رسیده اند.

تلاش برای معرفی عربستان به عنوان رهبر جهان اسلام

علاوه بر این موارد عربستان در تلاش است تا در زمان حضور ترامپ در ریاض با جمع کردن رهبران کشورهای مختلف خود را به عنوان رهبر جهان اسلام معرفی کند.

در همین رابطه عربستان بطور رسمی از سران بیش از ۱۷ کشور دعوت کرده تا در زمان سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض آنها نیز در عربستان حضور داشته باشند.

وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که ریاض از رهبران ۱۷ کشور عربی و اسلامی دعوت به عمل آورده است تا در کشورش با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کنند.

لازم به ذکر است دیدارهای ترامپ در عربستان به ۳ قسمت دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، نشست با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیدار با سران کشورهای عربی و اسلامی تقسیم خواهد شد.

زرادخانه همیشه تشنه

عربستان در طی سال های گذشته با صرف هزینه های میلیاردی و خرید پی در پی تسلیحات از کشورهای غربی از جمله آمریکا تبدیل به بزرگترین انبار تسلیحات در خاورمیانه شده است و نکته جالب این است که ریاض همچنان به دنبال خرید تسلیحات است و گویا زرادخانه این کشور پر شدنی نیست.

در همین رابطه رویترز روز گذشته اعلام کرد که قرارداد تسلیحاتی یکصد میلیارد دلاری عربستان و آمریکا در مراحل پایانی است.

به گفته یکی از مقامات کاخ سفید رقم مجموعه قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با عربستان ممکن است در یک دهه آینده به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد تا قابلیت دفاعی عربستان تقویت شود.

این مقام اضافه کرده است: ما در مراحل نهایی کردن یک مجموعه از توافق ها هستیم.

طبق این گزارش، نحوه تنظیم بسته قراردادهای تسلیحاتی به گونه ای است که همزمان با سفر دونالد ترامپ به عربستان باشد.

هفته گذشته برخی از مقامات آمریکا در خصوص مذاکرات تسلیحاتی بین واشنگتن و ریاض گفته بودند، این مذاکرات از جمله شامل خرید سیستم دفاع موشکی تاد محصول شرکت لاکهید مارتین، سیستم نرم افزار C۲BMC برای کنترل و ارتباطات و خودروهای زرهی برادلی و تانک‌ام ۱۰۹ خواهد بود.

به گزارش مهر، این وضعیت نشان می دهد که عربستان به یک معدن طلا و یا همان گاو شیرده برای آمریکا تبدیل شده و همراهی واشنگتن با سیاست های ضد ایرانی ریاض نیز در راستای بهره مند شدن بیشتر از ثروت بادآورده عربستان است.

پربیننده ترین خبرها