آیا بدن ما واقعاً به روزی 8 لیوان آب محتاج است؟

آیا بدن ما واقعاً به روزی 8 لیوان آب محتاج است؟
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 21:06

احتمالاً حداقل برای یک بار هم که شده، در مورد قانون نوشیدن هشت لیوان آب در روز شنیده اید اما آیا واقعاً بدن هر شخصی به این مقدار آب احتیاج دارد؟ خیر!

العالم - گوناگون

در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که بدن تمام افراد به یک مقدار ثابت و مشخصی از آب نیاز ندارد و بسته به سلامت، قد و وزن، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، محل زندگی و شغل می تواند متفاوت باشد.

از طرف دیگر بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز بدن از طریق نوشیدن قهوه و چای و یا حتی خوردن غذا (حدود 20 درصد از کل آب مورد نیاز) تأمین می شود و از این رو لازم نیست که همه آن را از طریق نوشیدن آب مهیا کنید.

پس با این تفاسیر، قانون نوشیدن هشت لیوان آب در روز از کجا نشأت می گیرد؟ باید گفت از آنجایی که به خاطر آوردن اعداد کاری ساده تر بوده، بنابراین قانون مذکور هم به سبب راحتی اش به شهرت رسیده است.

مقدار آب مورد نیاز هر شخص بسته به عواملی همچون سلامت و شرایط زندگی متفاوت است

نکته قابل توجه دیگر این است که تعریف دانشمندان از کمبود آب در بدن متفاوت است. به عنوان مثال طی مطالعه ای که در آمریکا صورت گرفته، پارامتری با عنوان اسمولالیته و یا غلظت املاح در 1000 گرم آب، در ادرار کودکان اندازه گیری شد که نتایج نشان می داد بیش از نیمی از آنها دچار کم آبی هستند که چندان معقولانه به نظر نمی رسد.

در انتها می بایست گفت بدن انسان به گونه ای شکل گرفته که پیش از بروز اثرات ناشی از گرمازدگی و یا کمبود آب، از خود علائمی نشان می دهد که توجه به آن علائم می تواند به ما کمک کند. پس زمانی که تشنه هستید و یا از گرما بی حال می شوید، حتماً نوشیدن آب را فراموش نکنید.

دیجیاتو

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها