ایندیپندنت: جان کری همچنان به دنبال دفاع از برجام

ایندیپندنت: جان کری همچنان به دنبال دفاع از برجام
سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 - 08:16

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، جان کری – وزیر خارجه اسبق آمریکا – یکی از مقامات دولت اوباما است که با تأسیس یک سازمان جدید، همچنان به دفاع از توافق هسته‌ای ایران می‌پردازد.

العالم - آمریکا
وبسایت روزنامه ایندیپندنت در مطلبی نوشت: جان کری – وزیر خارجه اسبق آمریکا – و چندین کارشناس ارشد حوزه امنیت ملی حمایت خود را از سازمانی اعلام کرده اند که هدفش دفاع از توافق هسته‌ای ایران است؛ آن هم در زمانی که دونالد ترامپ باید برای نخستین بار درباره کاهش برخی از محدودیت‌های اِعمال‌شده بر ایران تصمیم‌گیری کند.
ضرب‌الاجل اتخاذ تصمیم از سوی ترامپ در این خصوص روز پنجشنبه است؛ یک روز پیش از آغاز نخستین سفر خارجی وی در مقام رئیس‌جمهور آمریکا. وی در زمان فعالیت‌های انتخاباتی به کرات از توافق ایران به عنوان «بد‌ترین توافق» نام برد و مایک پنس، معاون وی تهدید کرد آن را پاره خواهد کرد.
ترامپ در سفر خارجی خود احتمالاً درباره موضوعات مرتبط با ایران، عربستان سعودی و اسرائیل به بحث و گفتگو خواهد پرداخت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دو سال پیش از اعضای کنگره خواسته بود توافق ایران را رد کنند. وی در اظهاراتی مدعی شده بود این توافق تنها به تقویت «ماشین ترور ایران» منجر می‌شود.
در این میان، چندین کارشناس امنیت ملی که در زمان باراک اوباما در دولت این کشور حضور داشتند با تأسیس سازمانی به نام «دیپلماسی کار می‌کند» می‌کوشند از توافق هسته‌ای ایران دفاع کنند.
در بیانیه‌ای که مأموریت این گروه را به تصویر می‌کشد آمده است: «نمونه‌های اندکی وجود دارد که بتواند در قیاس با برجام، ارزش دیپلماسی را بهتر نشان دهد؛ توافقی که مسیر دستیابی ایران را به یک سلاح هسته‌ای مسدود کرده و آمریکا و متحدانمان را ایمن‌تر کرده است.»
"جان فاینر،" رئیس دفتر اسبق و مدیر سیاست‌گذاری در وزارت خارجه به ایندیپندنت گفته است یکی از اهداف «دیپلماسی کار می‌کند» "انتشار اطلاعات صحیح و فرا‌حزبی است؛ آن هم در زمانی که تمرکز بر سیاست ایران در حال افزایش است و اطلاعات نادرست فراوانی درباره توافق هسته‌ای و چگونگی عملکرد آن وجود دارد."
فاینر یکی از اعضای شورای مشاوران این گروه است؛ شورایی که افرادی همچون جان کری – یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی توافق هسته‌ای، آنتونی بلینکن – معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا، نیک برنز – معاون اسبق وزیر خارجه در حوزه امور سیاسی، جن ساکی – مدیر اسبق ارتباطات کاخ سفید، و جف پرسکات – مدیر ارشد اسبق حوزه ایران در شورای امنیت ملی آمریکا – در آن حضور دارند.
گرچه بیشتر آن‌ها مقامات اسبق دولت اوباما هستند، نیک برنز در دولت جرج دابلیو بوش خدمت کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها