رویترز: حضور خودروهای فرانسوی در انتخابات ایران

رویترز: حضور خودروهای فرانسوی در انتخابات ایران
سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 - 11:52

به نوشته رویترز، خودروهای فرانسوی که در آمریکا حضور چندانی ندارند، پایشان به انتخابات ریاست جمهوری ایران باز شده است.

العالم - اروپا
 

خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: خودروسازان فرانسوی پی اس ای و رنو در حال تبدیل غیبت خود در آمریکا به امتیازی ایرانی هستند؛ آن هم با حضور در بازاری نوظهور که هنوز برای رقبای خارجی آن‌ها که نگران تحریم‌ها در دولت دونالد ترامپ هستند، با محدودیت‌هایی همراه است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران -- که هفته جاری بخت خود را برای انتخاب مجدد می‌آزماید -- از این سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها به عنوان گواهی بر مفید بودن پیروی از سیاست سازش هسته‌ای و جذب سرمایه‌های خارجی برای اقتصاد ایران بهره می‌برد.
پی اس ای – سازنده خودروهای پژو و سیتروئن – و رنو پس از امضای توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 که به لغو برخی تحریم‌ها در ازای اِعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران منجر شد، حضور خود را در این کشور بسیار پررنگ کرده اند. پی اس ای قراردادهایی تولیدی به ارزش 700 میلیون یورو (768 میلیون دلار) امضا کرده است. رنو نیز از سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ای خبر داده است که ظرفیت تولید این شرکت را به 350 هزار خودرو در سال افزایش خواهد داد.
این شرکت‌های فرانسوی در تضاد با رقبای آلمانی، آمریکایی و ژاپنیشان، از برنامه‌ها و زیرساخت‌های تولید و فروش در آمریکا برخوردار نیستند. همین امر آن‌ها را در برابر تنبیه‌های در نظر گرفته شده برای تخطی از تحریم‌های آمریکا که تبادلات مالی را با ایران محدود کرده اند، کمتر آسیب‌پذیر می‌کند.
چشم‌انداز نگرش سخت‌گیرانه‌تر آمریکا به ایران در زمان ترامپ – فردی همیشه‌منتقد به توافق هسته‌ای – احتیاط خودروسازانی را که در آمریکا حضور قویتری دارند افزایش داده است. به گفته منابع این صنعت به رویترز، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و آلمان در میان شرکت‌هایی هستند که بلندپروازی‌هایشان را درباره ایران معلق کرده اند.
یک منبع نزدیک به فولکس‌واگن در این خصوص گفت: «ما به خوبی از ظرفیت مناسب بازار ایران آگاه هستیم؛ اما نمی‌توانیم دست به ریسک بزنیم.» این شرکت از اظهار نظر درباره مباحثات مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های خود امتناع کرد.
پی اس ای و رنو حاضر نشدند با نویسندگان این مطلب رویترز درباره فعالیت‌های تجاریشان در ایران سخن بگویند؛ اما ژان کریستوف کمار -- مدیر ارشد پی اس ای در خاورمیانه -- چندی پیش گفته بود تشدید مجدد فشار آمریکا در زمان ترامپ به شرکتش کمک می‌کند از رقبای خارجی که برای حضور در ایران تردید دارند، پیشی بگیرد. وی در این خصوص گفته بود: «این فرصتی برای شتاب گرفتن ما محسوب می‌شود. ما از دیگران سبقت گرفته ایم و قصد داریم این فاصله را حفظ کنیم.»
شرکت‌هایی که زودتر از سایرین فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کرده اند می‌توانند در بازاری که سال‌هاست از خودروهای مدرن محروم است و همچنین در کشوری که تعرفه‌های هنگفت گمرکی باعث سنگین‌تر شدن کفه ترازو برای خودرو‌های تولید داخل می‌شود، منافع فراوانی به دست آورند.
بنا بر اطلاعات مؤسسه ارائه داده «آی‌اچ‌اس اوتوموتیو،» فروش خودرو در ایران در 3 ماه نخست سال 2017، 50 درصد افزایش یافت که در این میان سهم شرکت‌های پژو، رنو و سایپا پررنگ‌تر بود.
حسن روحانی در ماه جاری وقتی در مراسم ساخت نخستین خودروی پژو 2008 – اولین محصول زاده قراردادهای تولیدی با خودروسازان خارجی – شرکت کرد، سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها را به کانون فعالیت‌های انتخاباتی خود کشاند. وی در این خصوص در یک پست اینستاگرامی نوشت: «وقتی توافق هسته‌ای را امضا می‌کردیم، منتقدان می‌گفتند این فقط یک تکه کاغذ است که هرگز اجرا نخواهد شد.»

پربیننده ترین خبرها