روایت وزیر خارجۀ یمن از جنگ دیپلماتیک با ماشین رسانه‌ای آل سعود

روایت وزیر خارجۀ یمن از جنگ دیپلماتیک با ماشین رسانه‌ای آل سعود
سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 - 18:12

یمن (العالم) - وزیر خارجه یمن تاکیدکرد عربستان با وجود ماشین عظیم رسانه ای و هزینه صدها ملیون دلار به سایر رسانه ها موفق به خاموش کردن صدای دولت نجات ملی و وزارت خارجه آن نشد و این وزارت خانه در حال نبرد دیپلماتیک با متجاوزان سعودی است.

العالم - یمن

هشام شرف در گفت و گوی ویژه با شبکه العالم گفت: دولت نجات ملی و مخصوصا وزارت خارجه آن، با وجود موانعی مانند کمبود بودجه و عدم امکان سفر به خارج بر اثر محاصره خفقان آور علیه جمهوری یمن، تلاش گسترده ای برای اطلاع رسانی به دنیای خارج درباره تجاوز ائتلاف سعودی کرده است.

وی افزود: دولت نجات در طول 5 ماهی که از آغاز کار دولت نجات ملی می گذرد با کشورهای جهان در ارتباط بود و جزئیات تجاوزگری عربستان به یمن را به همه سازمان های بین المللی و سفارت خانه ها ارسال می کند.

ماهیت و وظایف وزارت خارجه در اوضاع غیرطبیعی یمن

شرف تاکید کرد وزارت خارجه یمن در دولت نجات ملی مانند وزارت جنگ دیپلماتیک است و با توجه به این که متجاوزان سعودی و مزدوران و خائنان تلاش می کنند چهره ما را تخریب نمایند وزارت خارجه با آنها وارد یک جنگ دیپلماتیک شده است و دیپلماسی نرم و تفاهم آمیز را هم با کشورهایی که صدای ما از طریق پایگاه های شبکه اجتماعی و مجاری معمول دیپماتیک می شنوند به کار می بریم.

وی گفت که به ادعاها درباره پیروی از جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده و وزارت خارجه بارها و نیز از طریق ارسال نامه به سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از هیچ کس پیروی نمی کنیم.
نحوۀ فعالیت سازمان های بشردوستانه بین المللی در یمن
وزیر امور خارجه یمن، در بخش دیگری از سخنانش، گفت: همه سازمان های بین المللی به وظایف انسانی و امدادی خود در یمن عمل می کنند. این سازمان ها نقش خود را ایفاء می کنند ولی حجم کمک های این سازمان ها با توجه به تداوم و شدت تجاوز و ویرانی های بسیار و آوارگی میلیون ها نفر از مردم اندک است.
او افزود: عربستان سعودی متجاوز با محاصره ، تهدید به تخریب بندر الحدیده و انهدام کاروان های حامل مواد غذایی تلاش می کند که از  فعالیت سازمان های بشردوستانه جلوگیری کند و در مسیر فعالیت این سازمان ها سنگ اندازی کند سپس به دروغ ادعا می کند که اشتباهاً این کاروان ها را بمباران کرده است.
هشام شرف اضافه کرد: ائتلاف سعودی تجاوز به یمن از هیچ تلاشی برای زیر فشار گذاشتن مردم یمن خصوصاً در مناطق خارج از سیطرۀ این ائتلاف رویگردان نیست و تصور می کند که با اقدام می تواند خواسته های خود را به دولت صنعاء تحمیل کند.
لزوم تشکیل هیأتی بی طرف برای آگاهی از واقعیت های یمن  
شرف گفت: ما در اجلاس سران کشورهای عربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تشکیل یک هیأت عربی بی طرف و اعزام این هیأت به یمن برای آگاهی از واقعیت های این کشور شدیم تا ثابت کنیم که اتهامات و ادعاهای بعضی از اعضای سازمان ملل علیه دولت صنعاء دروغ است.
وزیر خراجۀ یمن افزود: مشکل اینجاست که یک نماینده ای در یمن هست (اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در یمن) که به نمایندگی از یمن سخن می گوید در حالی که نماینده هیچ یک از یمنی ها نمی باشد و همه جهانیان و 5 عضو دائم شورای امنیت به حرف های این نماینده گوش می دهند و به همین دلیل ما از شورای امنیت خواستیم که هیأتی بی طرف را به یمن بفرستد.
وزیر خارجه یمن اعلام کرد: ما از هیچ کسی نخواسته ایم که ما را به رسمیت بشناسد همینکه ملت یمن ما را به رسمیت می شناسد، بس است. این دولت (دولت نجات ملی در صنعاء) دولتی است که به نمایندگی از ملت و در 85 درصد از خاک یمن به  فعالیت می پردازد. دستاوردهای ما سرانجام جامعه جهانی را مجبور خواهد کرد که ما را به رسمیت بشناسد.
شرف گفت: دولت نجات ملی پس از دو سال تجاوز دستاوردهای بسیار سریعی را برای مردم یمن به ارمغان آورد و در برابر حملات رسانه های دروغ پراکنی ایستاده است و همچنان به تلاش های خود برای حل مشکلات و آلام مردم تلاش می کند. عربستان سعودی تصور می کرد که دولت نجات ملی بیشتر از چند هفته دوام نخواهد آورد ولی این دولت هنوز در برابر متجاوزان مقاومت می کند و کشور را به سوی صلح و حل مسالمت آمیز بحران پیش می برد.
کشورهای متجاوز، عامل توقف گفت و گوهای صلح هستند
هشام ادامه داد که آنچه که باعث ناراحتی متجاوزین شده، حضور شورای سیاسی و حکومت نجات ملی است که نه از هتل های ریاض بلکه از مردم انتخاب شده است. وی خاطر نشان ساخت که هر کسی که خواهان صلح در یمن است باید بداند که وزارت امور خارجه و شورای سیاسی وجود دارد.
هشام تصریح کرد که کشورهای زیادی خواستار صلح هستند و این برای ما برای ایستادگی در برابر جبروت سعودی و مواضع نامناسب آن کافیست.
آیا خبر مداخله ایران درست است؟ 
وزیر امور خارجه یمن موضع ایران درباره دعوت به صلح را ستود و گفت که ایران هیچ کمک تسلیحاتی یا تجهیزاتی به ما نداشته و اتهام های وارده در این زمینه، به خاطر فراهم نمودن زمینه برای حمله به یمن است.
وی افزود که کسی که ادعا می کند ایران در امور یمن دخالت دارد، دلیل بیارود،. من به عنوان وزیر امور خارجه کشور از شورای امنیت درخواست کردم هر نوع سند را که به دنیا ثابت کند ایران در امور داخلی یمن دخالت کرده ارائه دهد، اما ایران هیچ اقدامی که باعث حساسیت آنان شود را انجام نداده است. البته آنان از ایران می ترسند به ویژه پس از آن که به قدرتی بزرگی در منطقه تبدیل شده و یکی از اعضای باشگاه اتمی جهانی است.     
هشام گفت که جنگ یمن، انتقال نبرد از خلیج فارس به یمن و کشمکش و نه درگیری است به این دلیل که در نبرد باید ارتش ها به طرف یکدیگر موشک شلیک کنند و نه اینکه فقط از آسمان حمله کنند، پس حمله آل سعود، ضربه ترسوها به افراد شجاع روی زمین است.      
دولت آمریکا در دورۀ ترامپ
هشام با اشاره به موضع حکومت آمریکا نسبت به حمله آل سعود گفت که این حکومت به دنبال، منافع خود و صدور سلاح برای عربستان سعودی است.
وی گفت که ما ضد این رویکرد بوده و آن را محکوم می کنیم، اما با آمریکا و ملت آن تعامل می کنیم، ما هواداران زیادی در کنگره آمریکا داریم و به تماس با آنان برای توقف تجاوز ادامه خواهیم داد اما رفتار این حکومت در حمایت از تجاوز سعودی را تقبیح و محکوم می کنیم.    
206

 

پربیننده ترین خبرها