ادامه محاصره منطقه شیعه نشین عربستان

ادامه محاصره منطقه شیعه نشین عربستان
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 - 15:04

محاصره شهر عوامیه از سوی نیروهای سعودی وارد ششمین روز خود شده است و بر اساس گزارش‌های منتشرشده نیروهای سعودی با شلیک گلوله های آتش زا به طرف منازل مسکونی، موجی از آتش سوزی در این منطقه به راه انداخته اند.

العالمعربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری الاتجاه، مقام های سعودی همچنان به محاصره شهر شیعه نشین عوامیه ادامه می دهند تا جاییکه خیابان ها و خانه های این شهر در معرض انفجارهای پی در پی قرار گرفته و شدت انفجارها به حدی است که شهر های مجاور صدای آن را می شنوند.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی با گشودن گلوله های آتش زا به داخل خانه ها در محله های "دیره، شکرالله و عوینه" خسارات مادی فراوانی به آن وارد کرده اند. همچنین منازل در شهر بحاری نزدیک به عوامیه نیز از آتش باران نیروهای سعودی در امان نمانده است.

از سویی، هیات وزیران عربستان در نشست هفتگی خود که روز دوشنبه برگزار شد از هرگونه قبول مسئولیت درباره حمله به عوامیه شانه خالی کرد و به اصطلاح حادثه تیراندازی به یکی از پرسنل شرکت اجرایی در محله مسوره در عوامیه را از سوی برخی عناصر، تروریستی خواند.

این هیات حمله نیروهای امنیتی به این شهر را در واکنش به تیراندازی مشکوک به هدف جلوگیری از اجرایی شدن پروژه دانست.

نیروهای عربستان سعودی دهم ماه مه (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) با استفاده از بالگرد و ادوات سنگین نظامی شهر عمدتاً شیعه ‌نشین عوامیه را در استان الشرقیه هدف حمله قرار دادند.

رژیم سعودی می‌گوید این حمله از آن رو صورت گرفته است تا امکان تخریب منطقه تاریخی المسوره در راستای اجرای طرح برنامه‌ریزی‌شده نوسازی فراهم شود.

محاصره این شهر از سوی نیروهای سعودی وارد هفتمین روز خود شده است و بر اساس گزارش‌های منتشرشده تاکنون چند تن در درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان شهید شده‌اند.

فعالان در فضای مجازی عکس و تصاویر ویدئویی از بولدوزرهایی را منتشر کرده‌اند که همراه با خودروهای سنگین زرهی به سمت این محل در حرکت هستند.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان الشرقیه ساکن هستند. این استان مهم‌ترین مرکز استخراج نفت در عربستان به شمار می‌آید.

معترضان عربستانی از فوریه ۲۰۱۱ با برگزاری اعتراضات خیابانی در استان الشرقیه عربستان، به‌ویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند.
221

پربیننده ترین خبرها