آیا امارات قصد رقابت با عربستان را در منطقه دارد؟

آیا امارات قصد رقابت با عربستان را در منطقه دارد؟
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 - 21:47

در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس خود را آماده پذیرایی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می کند، نوعی رقابت پنهانی بین امارات و عربستان بر سر چندین موضوع درگرفته است در حالی که هر دو کشور وجود هر نوع تضاد یا اختلاف بین خود را تکذیب کرده اند.

العالم - عربستان سعودی
پایگاه خبری "عربی 21" با انتشار این گزارش می نویسد روزنامه های غربی با اشاره به رقابت های زیرپوستی کشور امارات با عربستان و رشد و ترقی این کشور در برابر همسایه بزرگ خود، عربستان، از آن به عنوان "اسپارت کوچک" یاد کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه چنین عنوانی برگرفته از اظهارات "جیمز ماتیس"، وزیر دفاع آمریکاست که برای توصیف میزان حضور و فعالیت امنیتی و نظامی این کشور، به این شاهد مثال تاریخی استناد کرده بود.
شخص ماتیس دو ماه بعد از جزئیات پیمان دفاعی جدید با ابوظبی پرده برداشت. این پیمان، جایگزین توافقنامه 1994 می شود.
پیمان دفاعی جدید، زمینه گسترده ای را برای همکاری نظامی بین امارات و آمریکا در شرایط کنونی ایجاد خواهد کرد. این پیمان که در هشتم مه امضا شد یک هفته بعد در شانزدهم مه اعلام شد.
همان ماه شبکه سی ان ان آمریکا گزارش داد دولت آمریکا با قرارداد دو میلیارد دلاری فروش سلاح پیشرفته شامل ده ها موشک پاتریوت به امارات موافقت کرده است.
خشم عربستان
هر چند عربستان واکنش صریح یا موضع رسمی و علنی حاکی از نارضایتی از حضور و نقش مستقل امارات در منطقه و رقابت آن با ریاض نشان نداده است اما در نگاهی گذرا به مواضع آکادمیست ها و رسانه های عربستان می توان به راحتی متوجه خشم و نارضایتی سعودی ها از حضور و مداخله ابوظبی در مسائل مختلف می شویم.
اولین نمودهای این نارضایتی را به عنوان مثال می توان به هنگام سفر اخیر محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی به واشنگتن دید. این سفر چند روز قبل از سفر قریب الوقوع ترامپ به ریاض آنهم در میان تدارکات گسترده عربستان که بیش از 50 رهبر از کشورهای اسلامی را به همین منظور در ریاض جمع می کند صورت گرفته است.
در این بین کارشناسان امور سیاسی و آکادمیست های سعودی به طرح سئوال هایی درباره ضرورت سفر ولی عهد ابوظبی به امریکا پرداخته اند مخصوصا که سران امارات هم جزء دعوتی های سران سعودی برای ملاقات با ترامپ بوده اند؛ یکی از کارشناسان سعودی این اقدام امارات را تلاشی برای وارد کردن ضربه پیشدستانه به سه کنفرانس ریاض دانسته است.
208

پربیننده ترین خبرها