کردها بغداد را به توطئه ضد خود متهم کردند

کردها بغداد را به توطئه ضد خود متهم کردند
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 - 22:43

نیروهای سیاسی کرد درباره تصمیم بغداد به محدود سازی تولید گندم کردستان عراق مواضع مختلفی اتخاذ نموده اند.

العالم عراق

احمد الحاج رشید مخبر کمیته مالی فهرست اتحادیه اسلامی کردستان گفت که علت این تصمیم، سهیم نبودن اقلیم کردستان در زمینه حمایت از تولیدات کشاورزی عراق است.
وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان آر تی عربی افزود که چنین اقدامی از سوی حکومت مرکزی قابل انتظار بود چون یارانه اختصاص یافته برای خرید حصولات کشاورزی از کشاورزان بر دوشش سنگینی می کرد و نتوانست به تعهدات مالی خود عمل نماید که به همین دلیل، بدهی اش به کشاورزان به یک میلیارد و دویست میلیون دلار رسید.
رشید افزود که حکومت مرکزی از سهیم نبودن اقلیم کردستان در زمینه حمایت از کشاورزی شکایت داشت و معتقد بود که وقتی اقلیم شرکتی در این بخش ندارد مستحق یارانه کشاورزی نیز نمی باشد.
وی ادامه داد که گندمی که حکومت مرکزی از اقلیم دریافت می نماید کمتر از 35 درصد تولید آن است که باعث کاهش کشت گندم در کردستان خواهد شد.
اما اشواق الجاف نماینده پارلمان عراق از حزب دمکراتیک کردستان این اقدام را در ادامه توطئه پیشین از سوی هیات وزیران فدارال درباره تعیین مبلغ اختصاص یافته است که نباید از 17 درصد مبلغ کل اختصاص یافته برای خرید گندم در عراق بیشتر باشد که صرف نظر از مقدار گندم تولید شده در اقلیم است در حالی که حکومت عراق گندم را از خارج وارد می کند.  
الجاف افزود که این تصمیم، تبعیض میان کشاورزان جنوب و همچنین مرکز عراق با کشاورزان اقلیم کردستان است.
وی ادامه داد که حکومت عراق آماده خرید محصول خارجی و واردات آن است اما همزمان، از خرید محصولات کشاورزی کردستان امتناع می کند لذا این تصمیم دارای جنبه های سیاسی بوده که هدف از آن مقابله با رزق کشاورزان کرد است.
الجاف تصریح کرد که این توطئه ضد اقلیم از سوی حکومت مرکزی نشانه آن است که کردها در عراق جایی ندارند و به همین دلیل، باید همه پرسی تعیین سرنوشت و خلاصی از این ظلم و وابستگی را برگزار کنند. 
206
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها