روش جدید برای اندازه گیری دقیق بافت سرطانی

روش جدید برای اندازه گیری دقیق بافت سرطانی
پنج‌شنبه 28 ارديبهشت 1396 - 13:31

استفاده از تصویربرداری سه بعدی آکوستیک کمک می‌کند تا جراحان بتوانند تومورها را در یک مرحله خارج کنند.

العالم-گوناگون

برای بسیاری از بیماران مبتلا به تومور در قسمت‌های مختلف بدن، جراحی اولین راهبرد موثر است و جراحان تلاش می‌کنند تا طی برداشتن تومور، بافت بدن سالم بماند.

یکی از چالش‌هایی که پیش روی جراحان قرار دارد این است که آنها نمی‌توانند از اینکه آیا تمام بافت سرطانی و تومور را برداشته‌اند یا هنوز بخش‌هایی از آنها باقی مانده است، اطمینان حاصل کنند.

متخصصان مهندسی پزشکی دانشگاه "کلتک"(Caltech) روشی برای تصویربرداری ابداع کرده‌اند که به جراح این امکان را می‌دهد که بتواند تمام بافت سرطانی را در یک مرحله خارج کند و بیمار نیازی به جراحی مجدد نداشته باشد.

این روش بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان مورد آزمایش قرار گرفت. این بیماران در 20 تا 60 موارد مجبور هستند به خاطر باقی ماندن بخشی از بافت سرطانی مجددا مورد جراحی قرار بگیرند.

پیش از این مدت زمان بررسی نمونه‌های خارج شده برای عمل حدود یک تا دو هفته به طول می‌انجامید اما با استفاده از این روش تصویربرداری، مدت زمان مورد نیاز به هفت ساعت کاهش پیدا کرده است.

"لی‌هونگ وانگ"(Lihong Wang) سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: در روش تصویربرداری فوتوآکوستیک ما هیچ نیازی به صبر کردن نداریم و می‌توانیم تومور را در اتاق عمل مورد ارزیابی قرار دهیم تا ببینیم نیاز به برداشتن مقادیر بیشتری از بافت هستیم یا نه.

در این روش با استفاده از پرتوهای کم‌انرژی لیزر نمونه برداشته شده لرزانده می‌شود و امواج فراصوتی که از طرف بافت بازگردانده می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ابعاد هسته تومور و میزان درهم‌تنیدگی سلول‌های سرطانی را مشخص می‌کند که آیا تومور اصلی خارج شده است یا هنوز بخش‌هایی از آن باقی‌مانده است.

در حال حاضر مدت زمان بررسی نمونه‌ها حدود 3 ساعت بوده است اما وانگ معتقد است با افزایش دوره اعمال لیزر و همچنین تصویربرداری موازی این زمان به کمتر از 10 دقیقه خواهد رسید.

در حال حاضر این روش برای سرطان پوست و سرطان پانکراس موثر است.

وی افزود: با توجه به اینکه این دستگاه با بدن بیمار هیچ تماسی نخواهد داشت می‌تواند راحت‌تر تاییدیه سازمان بهداش غذا و داروی آمریکا(FDA) را دریافت کرده و عملیاتی شود.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Science Advances منتشر شده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها