پاسخ ترکیه به آلمان درباره پایگاه هوایی اینجرلیک

پاسخ ترکیه به آلمان درباره پایگاه هوایی اینجرلیک
پنج‌شنبه 28 ارديبهشت 1396 - 20:54

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات مسئولان آلمانی درباره احتمال خروج نیروهایشان از پایگاه هوایی اینجرلیک، گفت: این مساله به آنها مربوط می شود و برای ماندن نیروهایشان التماس نمی کنیم.

العالم ـ ترکیه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اورزولا فن در لاین وزیر دفاع آلمان روز گذشته اعلام کرد که قصد دارد در آغاز هفته بعد برای یافتن جایگزینی برای پایگاه هوایی اینجرلیک، با مقام های اردنی گفتگو کند.

این رخداد در سایۀ تنش آلود شدن روابط آنکارا و برلین روی داده است. در سال 2016، ترکیه به نمایندگان آلمانی اجازه نداد که از نیروهای آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک بازدید کنند. نیروهای آلمانی در کنار نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به منظور مبارزه با داعش در پایگاه هوایی اینجرلیک حضور دارند.

انگلا مرکل صدراعظم آلمان و نیز وزیرخارجه این کشور اعلام کردند که احتمال دارد یگان های نظامی آلمانی که در عملیات مبارزه با تروریسم مشارکت دارند، از ترکیه به کشور دیگری منتقل شود.

یادآور می شود که ترکیه و آلمان دو عضو اصلی در پیمان ناتو هستند؛ اما اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک بزرگی میان این دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که روز سه شنبه یک تیم آلمانی برای یافتن پایگاهی جایگزین برای نیروهای این کشور عازم اردن شده است. قبرس نیز ممکن است جایگزین دوم برای انتقال نیروهای آلمانی باشد.

ترکیه پیش از این به سبب اقدام آلمان در اعطای پناهندگی به برخی نظامیان و دیپلمات ها و کارکنان ترک که آنها را به دست داشتن در کودتای نافرجام متهم می کند، از سفر کارشناسان امور دفاعی در پارلمان آلمان به پایگاه هوایی اینجرلیک ممانعت کرد.

بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: نظامیان ترک که در آلمان پناهندگی گرفتند، در کودتای نافرجام دست داشتند.

ارتش آلمان با هواپیماهای شناسایی و هواپیماهای سوخت رسانی خود از پایگاه هوایی اینجرلیک، در ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش مشارکت می کند.

210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها