بعیدی‌نژاد:

ایرانیان انگلستان، منافقین را ناامید کردند

ایرانیان انگلستان، منافقین را ناامید کردند
شنبه 30 ارديبهشت 1396 - 18:53

سفیر ایران در انگلیس گفت: مردم ایران در انتخابات اخیر با حمایت از سیاست "تعامل سازنده" روحانی، بر حمایت از تداوم اجرای برجام به شرطی که دیگر اعضا به تعهدات خود عمل کنند، تاکید کردند.

العالم- ایران

حمید بعیدی نژاد ضمن تبریک به مناسبت انتخاب روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران، با اشاره به استقبال گسترده هم‌وطنان ایرانی در انگلستان به ایسنا گفت: این دوره از انتخابات در تمامی یازده شعبه انگلستان به ویژه در شعبات شهر لندن مثل مشارکت حماسه‌ساز ملت ایران، بسیار با شکوه برگزار شد و بر اساس اطلاعات ما، شهادت همکاران و برخی از هم‌وطنان ایرانی که بیش از بیست سال در انگلیس زندگی می‌کنند، سطح حضور مردم بی‌سابقه بوده و رکورد تمامی حضورهای قبلی را شکسته است. ما از تمامی هم‌وطنان عزیزمان که چنین صحنه‌های باشکوهی را در لندن و دیگر شهرهای انگلستان به نمایش گذاردند تقدیر و تشکر ویژه داریم.

سفیر کشورمان در لندن گفت: مشارکت آن‌قدر وسیع بود که ما مجبور شدیم سه بار انتخابات را تمدید کنیم تا هم‌وطنان بتوانند بی‌وقفه تا ساعت 9 شب رأی خود را به صندوق‌ها بریزند.

وی در رابطه با حمله برخی افراد به صف رای‌دهندگان خاطرنشان کرد: یکی از جلوه‌های مهم حضور و مشارکت ایرانیان عزیز در انگلستان ناامید کردن جریانات رو به شکست معاند نظام بوده است. در یکی از شعبه‌های رأی‌گیری، در حالی که مردم در صفوف فشرده ایستاده بودند، پنج، شش نفر با داد و فریادهای خشونت‌طلبانه و با هدف ایجاد وقفه در انتخابات به پاشیدن گچ و رنگ به ساختمان شعبه رأی‌گیری حمله ور شدند که مورد انزجار و مقابله مردم قرار گرفتند و اقدام آنها حتی لحظه‌ای باعث وقفه در برگزاری انتخابات نشد. مخالفت قاطع مردم این اقلیت نماینده جریان‌های معاند نظام را به انزوای کامل کشاند.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: این امر در حالی روی داد که این گروه‌ها به ویژه منافقین در این رویای خام بودند که نتیجه انتخابات به سمتی پیش رود که فضای جدیدی برای فعالیت این‌گونه گروه‌ها و جریانات معاند فراهم شود که کاملا ناامید شدند.

کشورهای منطقه حتما پیام قوی ملت ایران را درک خواهند کرد

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که این حضور چقدر می‌تواند در قدرت دیپلماسی و چانه‌زنی ایران در عرصه بین‌الملل موثر باشد؟ گفت: قدرت ایران متکی بر مردم است و مردم نیز اراده و نظرات خود را از طریق عالی‌ترین مظهر مشارکت در دمکراسی یعنی انتخابات ابراز می‌کنند. از این منظر حضور و مشارکت مردم به تقویت هرچه بیش‌تر قدرت ملی و اقتدار بین‌المللی ایران منجر می‌شود که تاثیر مستقیمی بر امنیت ملی کشورمان دارد.

سفیر کشورمان در انگلیس در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این‌که بیش از 70 درصد مردم ایران در انتخابات شرکت کردند و این درحالی است که در کشورهای همسایه ما چنین مشارکتی بی‌سابقه است. این امر می‌تواند چه پیامی برای کشورهای منطقه و در خصوص نوع تعاملات‌شان با ایران داشته باشد؟ تاکید کرد: کشورهای منطقه حتما پیام قوی ملت ایران را شنیده و درک خواهند کرد. البته اگر واقع‌بین باشیم نباید انتظار داشته باشیم حتما نتیجه این درک، تغییر فوری سیاست‌های آنها به ویژه کشورهایی مثل عربستان باشد؛ ولی بی‌شک آنها عامل اقتدار ملی ایران و پشتوانه مردمی آن‌را در تمامی محاسبات سیاسی خود در نظر خواهند گرفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امروز روز جشن مقاومت در سراسر منطقه است. مقاومت، مورد حمایت مردم ایران است و همبستگی نزدیکی آنها با مردم و دولت ایران حس می‌کنند و قدرت و اقتدار ملی ایران را قدرت خود می‌دانند.

ایرانی‌ها حمایت قاطع خود از سیاست "تعامل سازنده" روحانی را اعلام کردند

سفیر کشورمان در لندن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که این انتخابات چقدر می‌تواند در اجرایی شدن برجام و الزام آمریکایی‌ها در عمل به برجام موثر باشد؟ تصریح کرد:
موضع ایران در مورد اجرای برجام بسیار روشن بوده است. ایران برجام را راه‌حلی برد ـ برد برای حل موضوع هسته‌ای ایران می‌داند. ملت ایران با وجود انتقادها و تخریب‌های بسیاری که انجام شد در این انتخابات بار دیگر حمایت قاطع خود را از سیاست "تعامل سازنده" جناب آقای دکتر روحانی اعلام کردند.

وی ادامه داد: هم‌چنین دیگر کشورها و به ویژه اعضای 1+5 حتما این پیام را درک خواهند کرد که مردم ایران در این انتخابات بار دیگر با حمایت از سیاست تعامل سازنده، بر حمایت از تداوم اجرای برجام به شرطی که تمامی دیگر اعضا به تعهدات خود عمل کنند، تاکید کردند. اما پیام اقتدار ملی و بین‌المللی ایرانیان حاوی این نکته مهم است که منبع قدرت ایران، اتکا به خود و توان ملی خود است، نه روابط با قدرت‌های خارجی و اگر دیگر اعضای توافق هسته‌ای نخواهند به تعهدات خود وفادار بمانند ایران از قدرت کافی برای اتخاذ تمامی اقدامات متقابل برخوردار است و در طی این مسیر نگرانی و ترسی را هم به خود راه نمی‌دهد.

بعیدی‌نژاد هم‌چنین در پاسخ به این‌که بازتاب حضور گسترده ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری را در رسانه‌های خارجی به ویژه انگلیس چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: خبر حضور و مشارکت حماسی ایران و انتخاب آقای دکتر روحانی مهم‌ترین خبر امروز تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های خبری بین‌المللی و انگلیسی بوده است و همه آن‌را نشانه قدرت و اقتدار ملی ایران از یک طرف و تمایل مردم ایران به ادامه سیاست "تعامل سازنده" دانسته‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها