امیرعبداللهیان: اهداف پنهان سفر ترامپ به عربستان

امیرعبداللهیان: اهداف پنهان سفر ترامپ به عربستان
دوشنبه 1 خرداد 1396 - 10:59

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه عربستان تلاش کرد تا حمایت ترامپ را جلب کند، گفت: عربستان سعودی در پی این است که از قدرت ترامپ برای مشروعیت‌بخشی به خودش و بازگرداندن نوعی اقتدار به عربستان و مقابله با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه استفاده کند امّا به اسم مبارزه با تروریسم.

العالم ـ ایران

حسین امیرعبداللهیان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما در ابتدای سخنان خود خلق حماسه جدید انتخاباتی را پشتوانه و سرمایه عظیم سیاسی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولتمردان دانست و تبریک گفت.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا ترامپ رئیس جمهور آمریکا نخستین سفر خارجی خود را به عربستان و سرزمین های اشغالی اختصاص داده است، افزود: ترامپ در مبارزات انتخابی خود برخی از مواضع افراطی و غیر واقع بینانه و غیرمنطقی را از جمله در موضوعات مسلمانان و مهاجرت مطرح کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به نظر می رسد پس از اینکه ترامپ قدرت را در دست گرفت ساختار سیاسی آمریکا تلاش کرد وی را مدیریت کند.

وی گفت: ترامپ با سفر به عربستان و پس از آن تل آویو و سپس واتیکان، اسلام، یهود و مسیحیت را پوشش قوی برای اهداف پیچیده امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی قرار داده است.

اهداف تجاری و تسلیحاتی سفر ترامپ

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ترامپ از سفر به عربستان اهداف تجاری هم دارد، افزود: این سفر برای جهان اسلام و داخل آمریکا پیام دارد و هدف اصلی او این است که در حوزه های انرژی، نفت، فروش تسلیحات و ایجاد اشتغال در داخل کشورش بتواند به اهدافش برسد و سود حاصل از حمایت هایش را ببرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه رفتار ترامپ توسط سیستم آمریکا هدایت می شود و نه توسط چند فرد پیرامون وی گفت: این سفر، برای منطقه ما و جهان اسلام، میمون نخواهد بود.

عربستان سعودی مشروعیت خود را از قدرت های خارجی طلب می کند

امیرعبداللهیان افزود: اشکال اساسی که در حاکمان برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی وجود دارد این است که مشروعیت خود را به علّت شکاف عمیقی که میان مردم این کشورها و حاکمیت وجود دارد از قدرت های خارجی طلب و چه بسا التماس می کنند.

وی ادامه داد: در زمانی که پایان دوره آقای اوباما بود و تکلیف ریاست جمهوری جدید روشن نشده بود سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ابتکار عربستان سعودی جلسه ای را با خانم ترزا می، نخست وزیر انگلیس گذاشتند و از وی خواستند که از آنها حمایت کند.

موضوع جاستا، یکی از اهداف پنهان سفر ترامپ به عربستان

امیرعبداللهیان افزود: قانون «جاستا» افشاگری جدی علیه عربستان سعودی بود که خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر توانستند این قانون را تصویب و از عربستان سعودی مطالبه خسارت کنند.

وی گفت: یکی از بحث های پنهان این سفر این است که سعودی ها در ازای امتیازاتی که می دهند در پی این هستند تا قانون «جاستا» را به نوعی منتفی کنند تا از نظر حیثیتی متهم اوّل حادثه تروریستی قرار نگیرند.

دستور کار پنهانی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی 

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: برنامه پنهان و بسیار فعالی در دستور کار آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی قرار دارد که بر مبنای آن قرار است برخی از کشورهای عربی متناسب با شرایط داخلی خود، روابط پنهان خود را با اسرائیل به روابط آشکار تبدیل کنند.

مدیریت فروش سلاح های پیشرفته به عربستان برای عدم استفاده علیه اسراییل

امیرعبداللهیان افزود: قرارداد 100 میلیارد دلاری تسلیحاتی عربستان و آمریکا با تضمین استفاده نکردن از این تسلیحات علیه هرگونه جنگ احتمالی با رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: آن ها سلاح های پیشرفته ای را که به عربستان سعودی می دهند به گونه ای مدیریت می کنند تا علیه رژیم صهیونیستی استفاده نشود.

تلاش ترامپ برای پیشبرد صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی 

امیرعبداللهیان افزود: ترامپ تلاش می کند تا بحث صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی را پیش ببرد و برخی کشورهای عربی هم شعار حمایت از فلسطین می دهند امّا در عمل، روابط تجاری، بانکی و امنیتی و حتی روابط سیاسی آشکار با رژیم صهیونیستی دارند.

بازی های عربستان برای معرفی خود به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی علیه تروریسم در منطقه 

وی گفت: عربستان با این بازی های دیپلماتیک و سیاسی می خواهد خود را رهبر جهان اسلام و فرمانده ائتلاف نظامی جدید علیه تروریسم در منطقه معرفی کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: تأمین حداکثری امنیت رژیم صهیونیستی، جذب مبالغ بالای سرمایه گذاری عربستان و اشتغالزایی برای آمریکا، فروش تسلیحات و ایجاد درآمد برای آمریکا از اهداف سفر ترامپ به منطقه است.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه افزود: طرح خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید، مرده متولد شد و آمریکایی ها نتوانستند در این زمینه دستاوردی داشته باشند و بیداری اسلامی هم در این زمینه مؤثر بود.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها می خواهند محور مقاومت را تضعیف کنند و آن را بشکنند، گفت: آنها در این سفر به دنبال ائتلاف جدید ضد جمهوری اسلامی ایران هستند.

تلاش عربستان برای ایران هراسی جدید در منطقه

امیرعبداللهیان گفت: عربستان تلاش می کند از قِبَل این سفر، ایران هراسی جدید و فضای مقابله با ایران در قالب ائتلاف جدید ایجاد کند.

وی افزود: ایران در منطقه نفوذ معنوی دارد و با قدرت از این نفوذ برای تأمین حداکثری امنیت ملی خود استفاده می کنیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: آمریکایی ها تمایل دارند حداکثر تا تابستان سال آینده چند پرونده منطقه ای از جمله پرونده سوریه و ایجاد منطقه امن در شمال این کشور را بازتعریف کنند.

امیرعبداللهیان افزود: مطلوب آمریکایی ها این است که از کردها در "رقه" استفاده کنند و آن ها را جایگزین داعش کنند و ترکیه در این زمینه با آمریکایی ها اختلاف دارد و علاقمند است ارتش آزاد سوریه در آنجا حاکم شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از اثرگذارترین طرف ها در جهت حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و دفاع از مردم و نظام مردمی سوریه است.

جماعتی تندرو و جنگ طلب در راس قدرت عربستان

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه عربستان در بدترین وضعیت خود قرار دارد، افزود: جماعتی تندرو، افراطی و جنگ طلب در رأس قدرت آن قرار دارند.

وی تاکید کرد: باید با حکمت، اقتدار و قدرت با عربستان برخورد کنیم البته این به معنای این نیست که در استراتژی خود، عربستان را به عنوان دشمن تعریف کرده باشیم زیرا چنین ظرفیتی را ندارد.

قطع روابط دیپلماتیک عربستان با تهران اقدامی دور از عقلانیت

امیرعبداللهیان افزود: در قطع روابط دیپلماتیک عربستان با تهران هم به علت اینکه رفتار حاکمان عربستان از روی عقلانیت نبود مانند سعودی ها عمل نکردیم و سعی کردیم مسیر را باز بگذاریم تا هر وقت سعودی ها در مسیر عقلانیت قرار گرفتند بازگشت رابطه طبیعی با ایران برای آنها امکان پذیر باشد.

وی ادامه داد: اما عربستان به علت بحران مشروعیت و بحران در درون خاندان آل سعود در بدترین شرایط قرار دارد به همین علت سناریوهای مختلفی را خلق می کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شکاف عمیقی میان آل خلیفه و مردمش در بحرین ایجاد شده است، گفت: حکومت بحرین تصور می کند با حمایت انگلیس می تواند اقتدار خود را حفظ کند.

امیرعبداللهیان افزود: فشار بحرین بر آیت الله شیخ عیسی قاسم نه تنها به حل مشکل بحرین کمکی نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده می کند.

وی ادامه داد: حکومت بحرین قادر به تحمل تبعات اجرای حکم علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم نخواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و در تأمین امنیت ملی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد، گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری و هدایت های ایشان در طول این سال ها ما را در مسیر آرامش، امنیت و تأمین حداکثری نه تنها امنیت ملی مان قرار داده بلکه نقش مهمی در کمک به امنیت در سطح منطقه ای دارد.

وی با گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم گفت: آنها برای امنیت ملی کشورمان و امنیت منطقه که بخشی از امنیت ملی کشورمان است جان خود را تقدیم کردند و در سوریه و عراق جانفشانی کردند و همچنان می کنند.

امیرعبداللهیان افزود: جایگاه جمهوری اسلامی ایران هم از نظر مشروعیت بخشی در انتخابات اخیر با حضور گسترده مردم و هم از منظر تقویت بالا و کم نظیر بنیه دفاعی کشور است و هم در حوزه گفتمان منطقی انقلاب اسلامی برای ما ظرفیت بزرگ و نفوذ سرشاری را در منطقه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این کمک و بستر بزرگی را در جهت تأمین امنیت ملی ما ایجاد کرده است و فرصت فراوانی را برای کشورمان و دولتمردان قرار داده تا در ارتقای کشور و سطح زندگی مردم بهترین تلاش ها را داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم در منطقه و هم در سطح بین المللی یکی از اصلی ترین بازیگران است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها