معامله سري اوباما با مخالفان ليبي

 معامله سري اوباما با مخالفان ليبي
دوشنبه 13 تير 1390 - 05:11

روزنامه انگليسي "ميل آن ساندي" از معامله سري باراك اوباما رييس جمهور آمريكا با رهبران مخالفان ليبي براي تحويل دادن "عبدالباسط المقراحي" متهم اصلي پرونده لاكربي و تحويل دادن وي به نيروهاي آمريكايي پرده برداشت.

به گزارش شبکه خبري العالم پايگاه خبري "اليوم السابع" يكشنبه شب نوشت: اين روزنامه انگليسي هدف از اين معامله را محاكمه المقراحي در ايالات متحده آمريكا عنوان کرد.
 
بر اين اساس به محض اينكه مخالفان ليبي المقراحي را تحويل نيروهاي آمريكايي دهند ، نيروهاي ويژه آمريکايي وي را به يك كشور عربي بي طرف و سپس از آنجا به آمريکا منتقل مي کنند.

روزنامه انگليسي ميل آن ساندي مشاركت نيروهاي انگليسي در اين عمليات را بعيد دانست.
 
المقراحي افسر سابق سازمان اطلاعاتي ليبي بود كه متهم به دست داشتن در انفجار يك هواپيماي آمريكايي بر بالاي دهکده لاكربي در اسکاتلند در سال 1988 ميلادي شد كه بر اثر اين حادثه 270 نفر كشته شدند.
 
حكومت اسكاتلند در سال 2009 ميلادي پس از آنكه پزشكان تاييد كردند كه المقراحي مبتلا به بيماري سرطان پروستات است و بيش از سه ماه زنده نمي ماند، وي را آزاد كردند اما بعدها مشخص شد كه انتقال وي به ليبي بر اساس معامله اي بوده كه ميان رژيم قذافي و انگلستان انجام شده است.
 
اگر المقراحي دستگير شود ، احتمال دارد كه وي از دست داشتن معمر قذافي ديكتاتور ليبي در اين حادثه پرده بردارد اما منابعي در كاخ سفيد ابراز نگراني كرده اند كه ممكن است قذافي وي را در پناهگاه خود در طرابلس جاي داده باشد و اگر اين شهر به دست مخالفان بيفتد، قذافي براي جلوگيري از دستگير شدن المقراحي دستور به قتل وي دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها