هشدار مجدد روسیه به آمریکا درباره شبه جزیره کره

هشدار مجدد روسیه به آمریکا درباره شبه جزیره کره
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 15:05

روسیه بار دیگر با تأکید بر لزوم خودداری از افزایش تنش های نظامی در شبه جزیره کره، هشدار داد: شرایط کنونی در منطقه باید بر پایه قطعنامه های سازمان ملل و پیگیری راههای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.

العالم- آسیا 
 همزمان با تداوم برنامه های آمریکا برای افزایش حضور نظامی در منطقه شبه جزیره کره، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین سخنان خود تنش آفرینی بیشتر در مساله کره شمالی و حل نشدن مسائل از راه مذاکره و توافق را زیانبار خواند.
رسانه های روسیه روز یکشنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشتند: لاورف با اعلام حمایت مسکو از گام های تعیین شده توسط جامعه جهانی برای جلوگیری از تشدید رویارویی ها در شبه جزیره کره، گفت که همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در باره کره شمالی باید اجرا شود.
وی افزود: در این قطعنامه ها بر توقف آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ تاکید شده و راههای فشار برای متقاعد کردن به اجرای خواسته های جامعه جهانی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
لاوروف گفت: در قطعنامه ها، ادامه مذاکرات در باره مساله کره شمالی برای یافتن راه حل سیاسی مساله پیشنهاد شده است. مهلک بودن تلاش ها برای اجرای سناریوی نظامی را همه می پذیرند. وزیر دفاع آمریکا هم به تازگی اعلام کرد، اتخاذ چنین رویکردی فاجعه بار و مهلک خواهد بود و باید راه سیاسی را پیدا کرد.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: چنین می نماید، مقام های آمریکایی و متحدان واشنگتن، اکنون برای ازسرگیری مذاکرات در باره مساله کره شمالی سخن می گویند، اما تحت شرایطی پیشنهاد می کنند که در زمان حاضر این موضوع در واشنگتن، سئول و حتی پیونگ یانگ مطرح است.
وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد: هر یک شرط خود را برای ازسرگیری مذاکرات پیشنهاد و تاکید می کند که طرف مقابل باید گام نخست را بردارد. کره شمالی تاکید دارد که بدون حل مساله هسته ای از آمریکا تضمین های امنیتی دریافت کند و واشنگتن نیز اعلام کرده، پیونگ یانگ نخست این برنامه و توان موشکی خود را برچیند.
لاوروف ادامه داد: اگر طرف های مساله از زبان اولتیماتوم بهره بگیرند، به زحمت می توانیم در آینده نزدیک پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود تاکید کرد که مسکو همانند پکن از حرکت همزمان و موازی طرف های مساله کره حمایت می کند تا هیچ طرفی خود را زیر فشار اولتیماتوم ها و شرایط یکجانبه برای امتیاز دادن یک سویه احساس نکند.
از سوی دیگر، لاوروف و وان ایی وزیر خارجه چین روز جمعه در مسکو هر گونه بهانه جویی مرتبط با اقدام های کره شمالی به منظور افزایش حضور نظامی خارجی در منطقه را رد کردند.
آندره دنیسوف سفیر روسیه در پیونگ یانگ نیز گفت: نیروهای نظامی آمریکا با فشار بر کره شمالی این کشور را وادار به انجام اقدامات متقابل می کنند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان سفیر روسیه نوشت: فشار نظامی آمریکا، کره شمالی را مجبور می کند پاسخ دهد و از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ این کشور تاکنون 9 موشک پرتاب کرده است.
مذاکرات شش جانبه کره شمالی و پنج کشور آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و کره جنوبی دسامبر سال 2008 در پی آزمایش اتمی کره شمالی متوقف شد و تلاش ها برای انجام دوباره این نشست ها بی نتیجه مانده است.
کره شمالی سال 2005 خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و سال های 2006، 2009، 2013و 2016 هم آزمایش هسته ای انجام داد.
آمریکا راه تهدید و فشار بر کره شمالی را برگزیده و در حالی که در هفته های اخیر ناوگروه هجومی کارل وینسون را در ابهای پیرامون شبه جزیره کره مستقر کرده بود، ناو «یو اس اس رونالد ریگان» نیز شامل این برنامه شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها