هشدار دامپزشکی/ گوشت قرمز را از مراکز مجاز بخرید

هشدار دامپزشکی/ گوشت قرمز را از مراکز مجاز بخرید
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 16:17

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور در زمینه کشتار، عرضه و مصرف گوشت قرمز به کشتارگاه ها،قصابی ها و مردم هشدار داد و گفت: گوشت را از فروشگاه های مجاز خریداری کنید.

العالم ـ ایران
'عباس عباسی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص انتشار مطالبی در زمینه شیوع تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو و کشته شدن تعدادی از هموطنان که در شبکه های مجازی مطرح شده است، افزود: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان ودام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دامهای آلوده، لاشه های ذبح شده، له کردن کنه آلوده می تواند به انسان منتقل و باعث بیماری در انسان شود.
به گفته وی، جمعیت انسانی در معرض خطر این بیماری به طور عمده چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاههای دامی، کشتارکنندگان غیر مجاز دام و پرستاران هستند.
وی با بیان این که دام های اهلی همچون گاو، گوسفند، بز، شتر و شتر مرغ بیشتر در معرض ابتلای این بیماری هستند اظهارداشت: تشخیص این بیماری در دام های زنده و بازرسی های پس از کشتار، بسیار دشوار است.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری را، مبارزه با انگلهای خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه به مدت 24 ساعت در منفی چهار درجه، در معرض قرار ندادن افراد با ترشحات دام بیمار، عدم عرضه کشتار غیر مجاز در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه، تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر و لیبل دامپزشکی و همچنین افزایش مراقبت های قرنطینه ای درمبادی ورودی دام به کشور عنوان کرد.
وی به شهروندان توصیه کرد گوشت مصرفی را فقط از فروشگاه های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید به طور حتم به مهر و لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH اسیدی، مهمترین راهکار جلوگیری از سرایت این بیماری به انسان نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده لااقل به مدت 24 ساعت در دمای منفی چهار درجه سانتی گراد قبل از مصرف است.

طی روزهای اخیر مطالبی مبنی بر شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و کشته شدن چهار تن از هموطنان در شبکه های مجازی مطرح شد.
همچنین یک منبع آگاه اعلام کرد: پنج استان کشور درگیر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.
مسعود هاشم زاده رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: سمپاشی و کنترل جمعیت کنه ها تنها راهکار کنترل بیماری تب کریمه کنگو است و در کنترل این بیماری واکسن و واکسیناسیون دامی نقشی ندارد.
بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو نخستین بار در سال 1944 میلادی در شبه جزیره کریمه Crimea و در سال 1969 در کنگو Congo گزارش شد و در سال 1970 میلادی در ایران مورد شناسایی قرار گرفت که تاکنون در اکثر استان های کشور موارد قطعی انسانی تب کریمه کنگو گزارش شده که بیشترین موارد در استان سیستان و بلوچستان است.
بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در حیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در صورتیکه دام در مرحله ویرمیک باشد)وجود دارد.
همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود، باعث انتقال بیماری می‌شود.
مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها و پس از آن گاو، گوسفند، بز و خرگوش ها هستند و این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات فرد بیمار و لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) به فرد سالم انتقال می‌یابد.
بیماری تب کریمه کنگو بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه، عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین گزارش شده و بیشتر در بین کارکنان بیمارستان ها و اشخاصی که با دام سر وکار دارند مشاهده می‌شود.
میزان مرگ و میر در بین مبتلایان متغیر بوده و از نظر افراد در معرض خطر نیز قصابان، دامداران و کارگران کشتارگاه ها بطور معناداری بیشترین موارد بیماری را بخود اختصاص داده اند.
این بیماری یکی از بیماری های خطرناک و با درصد کشندگی بالا (بین 9 تا 50 درصد) در انسان است که علاوه بر انتقال مستقیم از انسان به انسان، به طور معمول توسط کنه ها ویروس عامل این بیماری قابل انتقال به انسان و دام است. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها