به دنبال افشاي اسناد همدستي در ترور سران لبنان مطرح شد؛

محاکمه جعجع در دستگاه قضايي لبنان

 محاکمه جعجع در دستگاه قضايي لبنان
دوشنبه 13 تير 1390 - 15:23

يک کارشناس لبناني خواستار تحويل مدارک فاش شده در يکي از سايت هاي خبري عربي درباره دست داشتن سمير جعجع فرمانده شبه نظاميان موسوم به "القوات اللبنانيه" (نيروهاي لبناني) در طرح ترور نبيه بري رييس مجلس نمايندگان در سال 2001 و ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق اين کشور به دستگاه قضايي شد.

غسان جواد نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم گفت: جعجع پرونده هاي قضايي متعددي دارد که بايد بار ديگر به جريان بيفتد و وي به چنگال عدالت سپرده شود.
 
سايت عرب تايمز به تازگي جزييات نقشه ترور نبيه بري و رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان را فاش کرد.
 
سايت عرب تايمز به نقل از آرشيو روزنامه الشرق الاوسط مورخ 24 اوت 2001 يعني سه سال و نيم قبل از ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان نوشت: جاسوسي که در سوريه بازداشت شد ، به همدستي جعجع با اسراييلي ها در خصوص اجراي نقشه ترور نبيه بري و رفيق حريري و تيره کردن روابط مقامات لبناني و فلسطيني اعتراف کرده است.

اين جاسوس بازداشت شده، به دست داشتن جعجع در توطئه مشترک عليه دولت لبنان اعتراف کرده است.

اين فرد همچنين اعتراف کرده است که اسراييل در تلاش است بين فلسطيني ها و لبناني ها اختلاف بياندازد و در همين راستا نقشه هايي را براي ترور شخصيت هاي سياسي از جمله رفيق حريري و نبيه بري، به دقت طرح ريزي کرده است؛ بصورتي که حتي مسير حرکت نبيه بري شناسايي شده بود، اما توطئه ترور بري قبل از اجراي آن توسط نيروهاي لبناني شناسايي و خنثي شد.

غسان جواد نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني گفت: اين اطلاعات در صورت صحت بسيار مهم و قابل استناد خواهد بود.
 
جواد افزود: اين اطلاعات بايد فورا به دادستاني کل تحويل داده شود زيرا چنين اطلاعاتي ممکن است منجر به بروز فتنه اي بزرگ در لبنان شود.
 
وي گفت: الشرق الاوسط قبلا نيز اين اطلاعات را فاش کرده بود لذا بايد با جديت اين مساله را از طريق دستگاه قضايي پيگيري کرد.

جواد خاطرنشان کرد: دادستاني کل بايد به مساله جعجع رسيدگي کند خصوصا اينکه وي در چند ترور دست داشت ولي قانون عفو مصوب 1990 شامل حال وي شد.

تحليلگر سياسي لبناني افزود: طبق يکي از مواد قانون عفو، مشمولان عفو اگر در آينده مرتکب جرمي شوند پرونده هاي قبلي آنها بار ديگر بازخواهد شد و به جريان مي افتد. 

پربیننده ترین خبرها