انقلاب در کشورهاي عربي

افزايش بودجه امنيتي رژيم صهيونيستي

افزايش بودجه امنيتي رژيم صهيونيستي
دوشنبه 13 تير 1390 - 16:34

" انفجار انقلاب ها و قيام ها در برخي کشورهاي عربي براي تحول و دموکراسي، مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي را وادار کرده است که براي افزايش بودجه امنيتي، تغيير در تفکرات امنيتي و ايجاد تغييرات ريشه اي در ساختارهاي ارتش اين رژيم دست بکار شوند."

 به گزارش روز دوشنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، " صالح النعامي" نويسنده عرب در يک بررسي منتشر شده توسط مرکز عربي براي پژوهش ها و مطالعات سياسي، مي افزايد: مقامات ارشد امنيتي رژيم صهيونيستي به اين باور رسيده اند که انفجار انقلاب ها درجهان عرب و سقوط رژيم هاي ديکتاتوري  بازنگري جدي در تفکرات امنيتي و ايجاد تغييرات ريشه اي در ارتش و ميزان آمادگي اين رژيم براي مواجهه با تهديدات مورد انتظار الزامي است.

در اين بررسي با عنوان " بودجه هاي امنيتي اسراييل در سايه انقلاب هاي عربي" به بهانه هايي که مقامات دستگاه امنيتي رژيم اشغالگر اسراييل براي توجيه درخواست افزايش بودجه ها و گزينه هاي محتملي که اين افزايش را موجب شده و همچنين ارزيابي کارشناسان اقتصادي و صاحبان موسسات اقتصادي اسراييل دراين باره و تاثيرات مورد انتظار آن بر اوضاع اقتصادي و اجتماعي اسراييل اشاره شده است.

النعامي خاطرنشان مي کند:" اطلاعات منتشره گذشته رژيم صهيونيستي برپيامدهاي مثبت براي اين رژيم ناشي از امضاي دو معاهده سازش کمپ ديويد و وادي عربه با مصر و اردن و کمک آن به جهش بزرگ اقتصادي رژيم صهيونيستي اذعان دارد".

وي ادامه مي دهد: کاهش سطح تهديدات امنيتي در دو جبهه جنوبي و شمالي فلسطين اشغالي ، تصميم سازان رژيم صهيونيستي را به کاهش قابل توجه بودجه هاي امنيتي ترغيب و درعين حال شرايط را براي تخصيص منابع به سرمايه گذاري در عرصه هاي زيربنايي و فن آوري هاي پيشرفته فراهم مي کند تا جاييکه به کاهش زياد در ميزان سهم بودجه امنيتي از بودجه عمومي و درآمدهاي محلي و به افزايش بودجه بخش هاي بهداشت، آموزش و مسکن منجر مي شود".

در ادامه بررسي اين نويسنده عرب آمده است: "ادامه اين روند به تصميم گيران در تل آويو براي ايجاد آرامش و ثبات و پيگيري سياسيت هاي اقتصادي و اجتماعي براي افزايش رفاه اجتماعي و تبديل اسراييل به محيط جذاب براي مهاجرت يهوديان کمک مي کند".

النعامي تاکيد مي کند: اما بعداز انقلاب هاي عربي آثار ترس و نگراني در چهره تصميم گيران و صاحبان موسسات اسراييلي هويدا شده و آنها مي ترسند که تحولات ناشي از اين انقلاب ها تهديدي براي اسراييل باشد.

وي مي افزايد: مقامات رژيم صهيونيستي معتقدند آنچه در جهان عرب بويژه مصر اتفاق افتاده تهديدي براي معاهده کمپ ديويد است که به اسراييل درکاهش بودجه امنيتي و چند برابر کردن سرمايه گذاري در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي که شبح رکود اقتصادي را دورکرده ، کمک کرده است.

در بخش ديگري از بررسي النعامي تصريح شده است: آنچه باعث ترس و نگراني بيشتر محافل سياسي و اقتصادي اسراييل از پيامدهاي انقلاب ها شده، تحميل مشکلاتي برتجارت خارجي اسراييل است که 98 درصد آن از طريق درياها صورت مي گيرد و يک سوم صادرات و واردات آن به شرق از طريق کانال سوئز انجام مي شود.

وي تاکيد مي کند: بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي تنها از بسته شدن کانال سوئز بر روي کشتي هاي تجاري اسراييل نمي ترسد بلکه او از اقدام مصري ها دربستن تنگه هاي تيران و تهديد دريانوردي اسراييل از طريق بندر ايلات که اين رژيم را در تنگنايي کامل قرار مي دهد، مي ترسد.

النعامي خاطرنشان مي کند: فضاي مه آلود جهان عرب بعداز انقلاب هاي عربي ، رژيم صهيونيستي را مجبور کرده تا از لحاظ امنيتي و نظامي بسيار محتاطانه عمل کند و يک دوره نفس گير را پيش روي داشته باشد.

در پايان اين بررسي تاکيد شده است: رژيم صهيونيستي تلاش مي کند که کمک هاي فوري و بيشتري از آمريکا براي تامين بودجه هاي مورد نياز خود دريافت کند تا اوضاع سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و امنيتي آن به خطر نيافتد اما پيش بيني ها حاکي است که تحولات شتابان در جهان عرب و امکان فعال شدن جبهه مرزي در شمال ، شرق و جنوب و متعاقب آن افزايش سرسام آور بودجه هاي امنيتي ، کمک هاي مالي اضافي آمريکا هم به اين رژيم کمکي نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها