به رسمیت شناختن شورای انتقالی

پایان دیپلماسی بی ثباتی ترکیه درقبال لیبی

پایان دیپلماسی بی ثباتی ترکیه درقبال لیبی
دوشنبه 13 تير 1390 - 17:49

ترکيه براي پايان دادن به ديپلماسي بي ثباتي در قبال بحران ليبي و گسترش نفوذ خود در اين کشور، شوراي ملي انتقالي که نماينده انقلابيون ليبي معرفي مي شود را به رسميت شناخت .

 به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل ازمنابع خبری، " احمد داود اوغلو " وزير امور خارجه ترکيه درسفر به شهر بنغازي موسوم به پايتخت انقلابيون ليبي گفت : ليبي و ترکيه داراي تاريخ و آينده اي مشترک هستند.

وی که به همراه مسوولان شرکت هاي نفتي و هوايي ترکيه به بنغازی رفته بود ، درباره تاريخ ليبي و پيوندهاي مهم اقتصادي ميان دو کشور سخن گفت تا بحران کنوني در ليبي را تحت الشعاع خود قرار دهد.

وزير خارجه ترکيه هنگام ديدار با صدها تن از کساني که براي استقبال از او در ميدان الحريه شهر بنغازي گرد آمده بودند ، همين پيام را تکرار کرد.

داود اوغلو سپس به همراه محافظانش به گشت زني در ميان فروشندگان دوره گرد پرداخت و شهروندان ليبي که وي را احاطه کرده بودند شعار " ترکيه ، ليبي " و " ليبي بايد آزاد شود ، قذافي بايد برود " سر دادند.

وي پس از ديدار با "مصطفي عبدالجليل "رييس شوراي ملي انتقالي، اعلام کرد که اين شورا نماينده قانوني ملت ليبي است.

" مراد يتکين " سردبير روزنامه ديلي نيوز ترکيه اين اقدام داود اوغلو را به منزله اقدامي ديپلماتيک در جهت به رسميت شناختن شوراي ملي انتقالي ليبي دانست و تاکيد کرد: هر چند اين اقدام رسمي نبود اما با توجه به اينکه ترکيه در بنغازي سفير ندارد، اين سخن اوغلو به منزله موضعي رسمي در جهت به رسميت شناختن شوراي ملي انتقالي ليبي است.

وي در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه تاکيد کرد : اين يک نشانه آشکار درباره تغيير سياست ترکيه است آن هم پس از آنکه در سياست اين کشور تا حدودي تعلل به وجود آمد.

ترکيه روز شنبه اعلام کرد ، سفير خود را که در ماه مارس به سبب درگيري ها از شهر طرابلس خارج کرده بود ، براي هميشه از ليبي فراخوانده و تحريم هايي را عليه رژیم ليبي در دستور کار خود قرار داده است.

روز شنبه همچنين روزنامه رسمي ترکيه ، دستور رياست جمهوری را که به امضاي "عبدالله گل رسيده بود ،

منتشر کرد که در آن از پيوستن ترکيه به صف حامیان تحريم ها و مجازات هاي اعمال شده از سوي سازمان ملل در ماه فوريه علیه رژيم  قذافي و خانواده و نزديکانش خبر داده شده است.

ترکيه ، به عنوان تنها کشور مسلمان عضو پيمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و در مقام يک کشور منطقه اي موضعي تند اما تدريجي در قبال رژيم ليبي اتخاذ کرده است.

اين کشور در ابتدا با تحريم ها مخالفت و از حملات هوايي غرب ضد رژيم قذافي انتقاد کرده بود آن گاه طرح ناکام ميانجي گري خود را به ضميمه يک " نقشه راه " ارائه کرد که اين طرح در حد کاغذپاره باقي ماند.

در اوايل ماه مي "رجب طيب اردوغان " نخست وزير ترکيه بالاخره از قذافي خواست تا از قدرت کناره گيري کند و عليرغم اينکه پيش از بحران با او روابطي نزديک داشت ، از او خواست از ليبي برود.

"مراد يتکين " مواضع سرشار از تعلل ترکيه در قبال ليبي را حاوي تفسيرهاي اقتصادي و سياسي دانست.

پيش از بحران ليبي ده ها هزار تُرک در بخش سازندگي در قالب طرح هايي بالغ بر 15 ميليارد دلار ( 11 ميليارد يورو ) در ليبي به کار مشغول بودند تا اينکه در اواخر ماه فوريه دستکم 17 هزار تن از ترک ها ليبي را در حالي ترک کردند که کارگاه هايي عظيم را پشت سر خود بجا گذاشتند.

با اين حال از نظر يتکين عامل سياسي مهم است.

وي تاکيد مي کند که ترکيه نمي خواهد با کشورهايي که با آنها روابط تاريخي دارد ، درگير شود.

یتکین می افزاید: حزب عدالت و توسعه که حزب محافظه کار اسلام گراي حاکم بر ترکيه است بيم آن داشت که در صورت اتخاذ مواضعي ضد يک کشور مسلمان ، خشم افکار عمومي را پيش از انتخابات که در 12 ژوئن برگزار شد و به پيروزي اين حزب انجاميد ، برانگيزد.

وی درباره علت موضع گيري ترکيه ضد حمله به ليبي گفت : ما پيامدهاي جنگ عراق را فراموش نکرده ايم و مارگزيده از ريسمان سياه و سفيد مي ترسد.

پربیننده ترین خبرها