حضور تروریست های عربستان و ترکیه در فیلیپین

حضور تروریست های عربستان و ترکیه در فیلیپین
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 11:43

یک منبع اطلاعاتی فیلیپین از حضور تروریست های عربستان سعودی و ترکیه در بین تروریست های گروه مائوته مرتبط با داعش در فیلیپین خبر داد.

العالم-آسیا
یک منبع مطلع به شبکه تلویزیونی 'جی.ام.آ' فیلیپین، گفت که در گروه تروریستی مائوته مرتبط با داعش اتباعی از کشورهای عربستان سعودی، اندونزی، مالزی، پاکستان، چچن، یمن، هند، مراکش و یک مرد با گذرنامه ترکیه حضور دارند.
تارنمای این شبکه فیلیپینی در گزارشی با عنوان 'نشانه شوم یک مرکز آسیایی برای داعش در فیلیپین'، نوشت که عناصر خارجی داعش در طول یک هفته گذشته علیه نیروهای امنیتی در جنوب فیلیپین مبارزه کرده اند.
به نوشته این تارنما، شواهدی وجود دارد که این منطقه ناآرام سریع در حال تبدیل شدن به یک مرکز آسیایی برای گروه فوق العاده تندرو داعش است.
یک منبع اطلاعاتی فیلیپین، گفت که از 400 تا 500 تروریستی که سه شنبه گذشته شهر 'مراوی' در جزیره میندانائو را تصرف کردند، حدود 40 تن آنها به تازگی از خارج از کشور از جمله از خاورمیانه آمده بودند.
این منبع گفت آنها شامل اتباعی از عربستان، اندونزی، مالزی، حداقل یک پاکستانی، یک سعودی، یک چچنی، یک یمنی، هند، مراکش و یک مرد با یک گذرنامه ترکیه است.
'روهان گوناراتنا' یک متخصص تروریسم و رئیس مرکز بین المللی خشونت سیاسی و مطالعه تروریسم در دانشگاه 'نانیانگ' سنگاپور، گفت تمرکز داعش بر جنوب شرق آسیا و از جمله فیلیپین در حال افزایش است و فیلیپین مرکز ثقل است.
جزیره میندانائو فیلیپین چند دهه شاهد فعالیت راهزنان ابوسیاف، شورش های محلی و جنبش های جدایی طلب است و مقامات به مدت طولانی هشدار دادند که فقر، بی قانونی و اختلال در مرزهای مناطق مسلمان نشین و میندانائو می تواند این منطقه را تبدیل به یک پایگاه برای تندروها و افراط گرایان در جنوب شرق آسیا و فراتر از آن به خصوص به عنوان مرکز تروریست های داعش در خارج از عراق و سوریه کند.
اگر چه داعش و گروه های وابسته به این گروه تکفیری طی 2 سال گذشته چند حمله تروریستی در جنوب شرق آسیا انجام داده اند، اما نبردها در شهر 'مراوی' فیلیپین نخستین رویارویی طولانی مدت با نیروهای امنیتی است.
روز سه شنبه هفته گذشته نبردهای گروه مائوته مرتبط با داعش و نیروهای امنیتی و ارتش فیلیپین برای بازپس گیری شهر مراوی با استفاده از بالگرد و تسلیحات پیشرفته آغاز شد و این نبردها خانه به خانه و خیابان به خیابان ادامه دارد.
تروریست های داعش در سوریه سال گذشته از افراط گرایان و شبه نظامیان جنوب شرق آسیا که همپیمان داعش هستند خواستند به گروه های ترویستی در جنوب فیلیپین بپیوندند و یا حملاتی را در کشور خود تدارک ببینند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها