نقدی بر یک کلیپ تصویری؛

مذاکرات ژنو و وین نمایشی برای گول زدن افکار عمومی!

مذاکرات ژنو و وین نمایشی برای گول زدن افکار عمومی!
پنج‌شنبه 11 خرداد 1396 - 14:01

به تازگی کلیپی تصویری منتشر شده است که تلاش زیادی دارد اثبات کند متن برجام سالها پیش تهیه شده و مذاکرات هسته ای فقط نمایشی برای گول زدن افکار عمومی بوده است.

العالم ـ یادداشت

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این کلیپ تصویری در یاداشتی به شرح ذیل به نقد آن و دفاع از برجام مبادرت کرده است.
١- اخيرا كليپي تصويري با شركت دو كارشناس نا آشنا با مباحث هسته اي تهيه شده است كه تلاش زيادي دارد كه به استناد گزارش تهيه شده توسط انديشكده گروه بين المللي بحران اثبات نمايد كه متن برجام سالها پيش توسط وزارت امور خارجه ي آمريكا نوشته شده بود و دو سال مذاكرات شبانه روزي مذاكرات هسته اي ژنو و وين فقط نمايشي براي گول زدن افكار عمومي بود و اينكه ايران هم اين متن از قبل تهيه شده را كاملا پذيرفت مگر احتمالا يك تغييرات غير محتوايي و جزئي كه تفاوتي در كل ماجرا ايجاد نمي كند. اما موضوع چيست؟
٢- گروه بين المللي بحران كه انديشكده اي غير دولتي است در ماه مه سال 2014 يعني بعد از پايان توافق تفاهم ژنو و چند ماه پس از شروع مذاكرات برجام، گزارشي منتشر نموده و توصيه هايي به زعم خود در خصوص پيشبرد توافق نهايي هسته اي ارائه نموده است.
٣- تمامي متن توصيه هاي گروه بحران بين المللي كه بخش اصلي گزارش آنها مي باشد حدود سه صفحه و نيم بوده و بقيه ي گزارش، توضيحات و مقدمات متن توصيه هاست. اما متن برجام حدود يكصد و هفتاد صفحه است. عجيب است كه اين كارشناسان اصرار مي كنند كه نود درصد متن صد و هفتاد صفحه اي برجام مو به مو در اين متن به اين كوتاهي تكرار شده است. در حالي كه هر خواننده ي ساده با مقايسه ي اين متن با برجام بسرعت پي خواهد برد كه اتفاقا هيچگونه شباهتي ميان عبارت بنديهاي اين دو متن وجود ندارد.
٤- كارشناسان مسحور دو مورد تشابه در دو متن شده اند: اشاره به سالنهاي آ و بي در نطنز و اشاره به تعداد حدود شش هزار سانتريفيوژ در نطنز. پيشنهاد توافق پيرامون تعداد شش هزار سانتريفيوژ مطلب جديدي نبوده و مكررا توسط ديويد آلبرايت مطرح شده بود. انتقال سانتريفيوژهاي مازاد به سالن بي در نطنز هم كه وجود آنها توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي سالها پيش براي همه شناخته بود، تنها امكان عملي و ممكن به عنوان محل انبار سانتريفيوژهاي مازاد قابل طرح بود و تا آن زمان در اظهارات و مواضع مقامات رسمي و تحقيقاتي غربي به طور مكرر مطرح شده بود. اما تعجب آورتر اصرار اين دو كارشناس به شباهت متن توصيه گروه بحران در اين خصوص با متن برجام مي باشد كه اتفاقا كاملا متباين و متفاوت از هم هستند. بر خلاف ادعاي اين آقايان بر اساس برجام سانتريفيوژهاي مازاد فردو به سالن بي در نطنز منتقل نمي شوند بلكه 1044 سانتريفيوژ سايت فردو در همان سايت باقي مي مانند كه اين خود از دستاوردهاي مهم ايران و از توافقات مهم برجام مي باشد.
٥- واقعيت آنست كه متن برجام اصلا هيچ شباهتي به متن گروه بحران ندارد. براي اثبات اين موضوع فقط كافيست بخش بسيار كوتاه چند خطي متن گروه بحران در خصوص بحث رفع تحريمها با متن و ضمائم طولاني دهها صفحه اي برجام در بحث رفع تحريمها مقايسه شود. كارشناسان گروه بحران هيچ وقت در آن موقع فكر هم نمي كردند كه لغو تحريمهاي نفتي، صادرات گاز، پتروشيمي و بقيه موارد در همان مرحله اول ممكن باشد و لذا توصيه كرده بودند كه لغو تحريمهاي نفت و گاز و پتروشيمي و كشتيراني و غيره در سه مرحله و ظرف ده سال انجام گيرد و درآمدهاي بلوكه شده آن هم نفتي نيز طي سه مرحله ده ساله و در هر مرحله فقط بخشي از آنها براي تامين هزينه مواد غذايي و دارويي در اختيار ايران قرار گيرد.
٦- اميد است عزيزاني كه به تاريخ مذاكرات هسته اي ايران علاقمندند حتما اين گزارش گروه بحران و توصيه هاي مندرج در آن را مطالعه كنند و آن را با جزئيات نهايي مورد توافق در برجام مقايسه كنند. اين گزارش خود سند درخشاني بر اثبات موفقيت ج. ا.ايران در پيشبرد و تامين اهداف ملي خود در مذاكرات هسته اي مي باشد.

بعیدی نژاد

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها