تلاش هواداران قذافی برای بازگشت به قدرت

تلاش هواداران قذافی برای بازگشت به قدرت
جمعه 12 خرداد 1396 - 00:57

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از تلاش برخی از اقشار جامعه لیبی برای بازگرداندن نظام دوران معمر قذافی موسوم به "جماهیری لیبی" خبرداد.

العالم - لیبی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایگور گاشکوف تحلیل گراین شبکه نوشت: لیبی پس از گذشت 6 سال از جنگ داخلی دیگر یک کشور یکپارچه نیست. وخامت اوضاع کشور فرصتی برای کسانی که خواهان وحدت کشوراز طریق احیای دولت جماهیری لیبی هستند، فراهم می کند. 

هواداران معاصر قذافی تحت لوای "شورای قبایل و شهرهای لیبی" گردآمدند. طاهر دهش یکی از مؤسسان شورا می گوید که به سبب حملات نظامی کشورهای غربی وادار شد تا شهر طرابلس را در سال 2011 ترک کند.

طاهر به اسارت نیروهای سازمان اطلاعات فرانسه درآمد. آنها وی را شکنجه دادند تا مخفیگاه سلاح های هواداران قذافی و محل حضور خانواده قذافی را به آنها اطلاع دهد.

طاهر در سال 2013 موفق شد از زندان فرار کند و به دادگاه پاریس شکایت کرد؛ اما دادگاه تاکنون هیچ تصمیمی در این خصوص صادر نکرده است.

فرانک بوچاریلی سخنگوی "شورای قبایل و شهرهای لیبی" می گوید که تعداد هواداران قذافی در لیبی تقریبا بالغ بر 20 هزار نفر است و حدود 20 هزار نفر دیگر از هواداران قذافی در خارج از کشور بسر می برند  و نفوذ و قدرت آنها همچنان محدود است.

هوادارن قذافی به ژنرال علی قانا رهبر نظامی خود امید دارند. وی در جنوب لیبی از نفوذ و قدرت برخوردار است و تلاش می کند تا رهبران قبایل محلی را به لزوم پیوستن به هواداران احیای دولت جماهیری لیبی متقاعد کند.

سخنگوی شورای قبایل و شهرهای لیبی خبر آزادی سیف الاسلام قذافی که در بازداشت یکی از گروههای مسلح بود، تایید کرد.

گمان می رود که شرق لیبی تحت کنترل خلیفه حفتر فرمانده کل ارتش ملی لیبی است در حالی که غرب کشور تحت کنترل فایزالسراج رییس دولت وفاق  ملی است.

دکتر عبدالسالم ابوغراره یکی از مسئولان شورای مزبور اظهار داشت که نخست وزیر فایز السراج امکانات کافی برای کنترل تمام مناطق لیبی را ندارد، و بجز ناوی که او را به لیبی آورد، دیگر چیزی در اختیار ندارد.

فرانک بوچاریلی می گوید که مردم لیبی فایز السراج را رییس مشروع و قانونی نمی دانند و به خلیفه حفتر به عنوان مدافع منافع آمریکا می نگرند.

هواداران قذافی برای بازگرداندن وحدت به جامعه لیبی به کمک قبایل چشم دوخته اند. طاهر دهش می گوید که قبایل صلح اجتماعی و امنیت را در لیبی تامین می کنند.

210
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها