نگرانی پوتین از احتمال ساخت پایگاه های آمریکایی در جزایر کوریل

نگرانی پوتین از احتمال ساخت پایگاه های آمریکایی در جزایر کوریل
جمعه 12 خرداد 1396 - 01:13

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه احتمال دارد در صورت واگذاری جزایر کوریل به ژاپن، آمریکا در آنجا پایگاه های نظامی بسازد، تاکید کرد که این مساله غیرقابل قبول است.

العالم ـ اروپا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ولادمیر پوتین در سخنانی در نشست سردبیران برجسته خبرگزاریهای بین المللی در سن پطرزبورگ گفت: حملات خصمانه علیه روسیه در آمریکا همچنان ادامه دارد. نمی دانیم اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، این مساله به ما مربوط نیست؛ زیرا این ما نبودیم که چنین حملاتی به راه انداختیم.

وی افزود: در چنین شرایطی حتی اگر فرض کنیم که اوضاع در آنجا(جنوب کوریل) امروز آرام باشد؛ فردا ممکن است که پایگاه های مشخصی و یا نیروهای سپر موشکی مستقر شوند که این مساله برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.

پوتین توضیح داد که اقدام مسکو مبنی بر افزایش نیروهای نظامی خود در منطقه جنوب کوریل واکنشی به افزایش حضور نظامی امریکا در شبه جزیره کره است. امریکا ناوهواپیمابر به منطقه ارسال می کند و حتی نیروهای سپر موشکی نیز در آنجا مستقر می کند.

رییس جمهوری روسیه گفت: این مساله توازن راهبردی در جهان را از بین می برد. و چه می توانیم بکنیم؟ آیا باید نگاه تردیدآمیز داشته باشیم؟ ما به صورت مناسبی پاسخ می دهیم.

پوتین با انتقاد از خبرگزاری های بین المللی به علت سکوت و نادیده گرفتن مساله استقرار نیروهای سپر موشکی در آلاسکا و جنوب کوریل، تاکید کرد که این مساله چالشی خطرناک برای امنیت روسیه در شرق به شمار می آید.

یادآور می شود که ژاپن مدعی جزایر ایتوروب، کوناشیر، شیکوتان و هامبومای در جنوب کوریل است و آن را شرط توافق صلح با روسیه می داند مساله ای که از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون مورد مناقشه است.

از سوی دیگر، موضع روسیه در قبال این مساله این است که جزایر جنوبی کوریل بنا به نتایج جنگ جهانی دوم جزء خاک اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود. از این رو حاکمیت روسیه بر این جزایر با قوانینی بین المللی مطابقت دارد.

210

پربیننده ترین خبرها