جان کری: ترامپ اصلا نمی‌فهمد که چه می‌گوید!

جان کری: ترامپ اصلا نمی‌فهمد که چه می‌گوید!
شنبه 13 خرداد 1396 - 16:44

وزیر خارجه سابق آمریکا در انتقاد از دونالد ترامپ به خاطر اعلام خروج واشنگتن از توافق پاریس، گفته که او در بحث تغییرات آب و هوایی اصلا نمی‌داند درباره چه حرف می‌زند.

العالم - آمریکا

در ادامه واکنش‌ها به اعلام خروج آمریکا از توافق بین‌المللی پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، «جان کری»، رئیس‌جمهور کشورش را مورد حملات لفظی شدید خود قرار داده است.

توافق پاریس، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال 2020 شروع می‌شود.

متن توافق از سوی نمایندگان 195 کشور در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل در پاریس مذاکره و با اجماع در 12 دسامبر 2015 تصویب شد.

توافق پاریس در 22 آوریل 2016 در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد. تا 2017، 195 کشور عضو این پیمان را امضا و 147 کشور هم آن را در مجالس خود تصویب کرده‌اند.

دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود بارها ضمن انتقاد شدید از توافق پاریس، موضوع تغییرات آب و هوایی و خطرات آن را موضوعی اثبات نشده خواند.

با گذشت تقریبا 6 ماه از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، او اخیرا رسما اعلام کرد که امریکا از توافق پاریس خارج خواهد شد.

در حالی که این موضوع با انتقادات بین‌المللی مواجه شده، انتقادات مقامات دولت قبل آمریکا از شخص اوباما گرفته تا جان کری و دیگران که مسئول مذاکره درباره این توافق بودند، هم ادامه دارد.

در تازه‌ترین اظهارنظرها، وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفته که دونالد ترامپ تغییرات آب و هوایی را «فریب» می‌داند.

«جان کری» در مصاحبه با «کریستین امانپور» مجری سی‌ان‌ان،تاکید کرد که  وقتی موضوع تغییرات آب و هوایی مطرح می‌شود، رئیس‌جمهور آمریکا اصلا نمی‌داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

وی در ادامه به انتقادات رهبران خارجی از اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس اشاره کرد و گفت: «من از دونالد ترامپ می‌پرسم که آیا او فکر می‌کند که رئیس‌جمهور شی(چین)، ماکرون(فرانسه)، نخست‌وزیر بریتانیا، صدراعظم آلمان نمی‌دانند درباره چه حرف می‌زنند؟ آیا آنها احمق هستند؟ آیا او آنها را متهم می‌کند که به نوعی دارند به یک فریب تن می‌دهند؟»

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه به انتقادات شرکت‌های آمریکایی از قبیل «اَپِل» از اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس اشاره کرد و ادعای ترامپ مبنی بر حمایت شرکت‌ها از مواضعش را رد کرد.

واکنش تازه جان کری در حالی صورت گرفته که رئیس‌جمهور آمریکا در مواقع مختلف بارها توافقات دولت اوباما از قبیل توافق پاریس و توافق هسته‌ای ایران را توافقاتی بد خوانده است.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها