دادگاه حریری، حاکمیت ملی لبنان را نقض کرد

دادگاه حریری، حاکمیت ملی لبنان را نقض کرد
سه شنبه 14 تير 1390 - 09:17

استاد حقوق بين الملل دانشگاه جورج تاون آمريکا تاکيد کرد که دادگاه بين المللي ويژه رسيدگي به ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان دادگاهي سياسي و بدنبال اجراي عدالت نيست.

"داود خيرالله" درگفتگو با شبکه خبري العالم افزود: اين دادگاه حاکميت ملي لبنان را نقض کرده است.

وي خاطرنشان کرد: مواضع گروه 14 مارس درلبنان درقبال اوضاع داخلي و دادگاه بين المللي ويژه رسيدگي به ترور حريري تفاوتي با مواضع آمريکا و رژيم صهيونيستي ندارد.

خيرالله گفت: واکنش حزب الله به کيفرخواست دادگاه بين المللي ويژه رسيدگي به ترور حريري غيرمنتظره نبود و انتظار مي رفت که حزب الله موضعي در رد آن بگيرد.

وي خاطرنشان کرد: سخنان سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان درباره بي اعتباري دادگاه بين المللي درست است و ما از همان آغاز اقدامات قضايي پس از ترور حريري را دنبال کرديم.

خيرالله گفت: شکافي در لبنان وجود دارد و برخي مي خواهند اين کشور تقسيم شده و فتنه داخلي به راه بياندازند و براي رسيدن به اهداف معين، سياسي کاري کنند.

وي خاطرنشان کرد: شوراي امنيت دادگاه بين المللي ويژه رسيدگي به پرونده ترور حريري را با همکاري طرف هاي لبناني و با اهداف سياسي تشکيل داد و اولياي دم اين پرونده مي دانند که اهداف اين دادگاه سياسي است و براي برقراري عدالت يا نظاير آن تشکيل نشده است.

وي خاطرنشان کرد: عدالت و حقيقت اولين قربانيان سياسي شدن دادگاه بين المللي ويژه رسيدگي به ترور حريري هستند.

خيرالله تصريح کرد: شيوه تحقيقات درباره پرونده ترور حريري از همان آغاز با اشتباه هاي بسيار بزرگي همراه بود يعني اطلاعات محرمانه درجريان تحقيقات از جمله اسامي شاهدان و شهادت آنها و متهمان و تصميم بازپرسان به بيرون اين کميته تحقيقاتي درز کرد.

وي به روند نادرست تحقيقات وهمچنين به اسناد منتشر شده در پايگاه ويکلي ليکس اشاره کرد که در آن دادستان کل دادگاه بين المللي رسيدگي به ترور حريري از وزارت خارجه آمريکا خواسته بود تا سوالاتي را ارايه کند تا درجريان تحقيقات از مسئولان سوريه مطرح شود.

وي بعيد دانست که گروه 14 مارس بتواند دولت نجيب ميقاتي را  با حملات سياسي و با مشارکت طرف هاي منطقه اي و بين المللي با تکيه بر کيفرخواست دادگاه بين المللي ويژه رسيدگي به ترور حريري سرنگون کند.

خيرالله گفت: هريک از دولت هاي لبنان بايد منافع ملي و حاکميت و وحدت اين کشور را مدنظر قرار دهد.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها