آزادی بیان به سبک فرانسوی؛

انتقاد از اسرائیل در فرانسه جرم است

انتقاد از اسرائیل در فرانسه جرم است
سه شنبه 14 تير 1390 - 12:13

خودداري رسانه ها و انتشاراتي هاي فرانسه از انتشار کتاب نويسنده اي که در گذشته از رژيم صهيونيستي انتقاد کرده بود، بار ديگر مساله رخنه لابي صهيونيستي در رسانه ها و مراکز حساس تصميم گيري اين کشور، و مجازات انديشمندان و فيلسوفان به جرم انتقاد از اسرائيل را در اذهان زنده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "پاسکال بونيفاس" پژوهشگر و سياستمدار و مدير مرکز پژوهشهاي بين المللي و راهبردي در فرانسه، اخیرا اذعان کرده است که پس از ارایه کتاب اخيرش تحت عنوان "فرهيختگان" Intellectueele Faussaires به چهارده مرکز انتشاراتي در این کشور، همگی آنها با انتشار آن مخالفت کردند، زيرا از عواقب انتشار اين کتاب هراس داشتند.

نگرانی از انتشار یک کتاب آن هم در کشوری که مدعی دفاع از حقوق بشر و رعایت حقوق شهروندي است، بسیار تعجب برانگیز است.

پس از آنکه يک انتشاراتي کوچک به نام "Jean - Cloude Gawsewitch" با انتشار این کتاب موافقت کرد، مانع ديگري بوجود آمد، و آن مخالفت اکثر رسانه هاي فرانسه با دعوت از بونيفاس براي معرفی کتابش به خوانندگان است.

فقط برخي روزنامه ها و مجله هاي حاشيه اي و کم تیراژ از جمله هفته نامه پوليتيس به اين کتاب پرداختند.

علت این دشمني شديد با پاسکال بونيفاس آن بود که وی چند سال پيش و قبل از خروج از حزب سوسياليست فرانسه (که محل فعالیت و نفوذ بسیاری از صهیونیستها است) در کتابي به مساله انتقاد از رژيم صهیونیستی و اقدامات سرکوبگرانه این رژیم عليه فلسطينيها پرداخت.

بونیفاس در این کتاب این سئوال را مطرح کرده بود که آيا مي توان از اقدامات اسراييل بدون آنکه متهم به دشمني با یهودیان بشويم، سخن بگوييم؟

لابي صهيونيستي که در فرانسه نفوذ بسياري دارد، بونيفاس را به دليل اين اقدامش نبخشيد، و وي اينک بشدت به انزوا کشانده شده است.

در گذشته نیز بارها نویسندگان و اندیشمندان فرانسوی مانند روژه گارودی فیلسوف و نویسنده مشهور، تنها به دلیل بیان حقایقی درباره رژیم صهیونیستی، غرامت و مجازاتهای سنگینی را متحمل شدند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها