امیرعبداللهیان: ناتوی عربی لطیفه سیاسی است

امیرعبداللهیان: ناتوی عربی لطیفه سیاسی است
چهارشنبه 17 خرداد 1396 - 02:13

مشاور ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل تصریح کرد: اصل تشکیل ناتوی عربی را بیشتر باید به جوک و لطیفه سیاسی تشبیه کرد.

العالم - ایران

به گزارش پایگاه خبری شبکه العام، حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با تبیین علل بروز تنش های اخیر در مناسبات قطر و عربستان سعودی گفت: تقریبا هر شش کشور حوزه خلیج فارس اختلافات ارضی، مرزی، حقوقی و سیاسی در سالهای متمادی گذشته داشته اند و یکی از محورهای اختلافات همواره میان قطر و عربستان بوده است.

وی افزود: سال گذشته نیز در مرحله ای برخی سفرای کشورهای حوزه خلیج فارس فراخوان شدند و تشنج و تنشی میان قطر و عربستان بروز کرد که ریشه اصلی اش ناشی از تمایل عربستان سعودی برای ایجاد هژمونی در منطقه است که بر این اساس در سالهای گذشته تلاش بسیار کرد تا به عنوان هژمون، خود را حاکم کشورهای عربی و اسلامی مطرح کند اما توفیقی نیافت.

امیرعبداللهیان گفت: به این علت عربستان سعودی فعلا به حوزه خلیج فارس بسنده کرد اما در این حوزه نیز به علت آنکه تحولات و پیشرفت های بسیاری در سطح منطقه ای و بین المللی شاهدیم هر یک از کشورهای این حوزه به عنوان واحدی سیاسی صرفنظر از ابعاد جغرافیایی خود می خواهند ایفای نقش کنند و در تقسیم کار جهانی نوعی ایفای سهم کردند.

وی تصریح کرد: این کشورها مطالباتی دارند که با نظام بسته و قبیله ای عربستان همخوانی ندارد و برخی از مطالبات مردم و حتی برخی حکام منطقه با ساختار قبیله ای عربستان همخوان نیست به این علت قطر و هیچ یک از کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس حاضر نیستند زیر یوغ بندگی و بردگی عربستان به حیات سیاسی خود ادامه دهند منتها این مساله متناسب با فشارها و ظرفیت ها در مقاطعی بروز و نمود می یابد.

 مشاور ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل همچنین درباره آثار تنش اخیر مناسبات قطر و عربستان بر سرنوشت ناتوی عربی و منطقه گفت: تشکیل ناتوی عربی شوخی ای بیشتر نیست زیرا تجربیات اخیر در منطقه بویژه در تجاوز عربستان علیه یمن نشان داد که اساسا ائتلاف عربی نمی تواند در قالب نظامی شکل بگیرد و حداکثر ممکن است امریکا ، فرانسه و انگلیس پایگاههای نظامی در عربستان یا دیگر کشورهای منطقه ایجاد کنند.

امیرعبداللهیان افزود: اما اساسا تشکیل ناتوی عربی فاصله بسیاری با واقعیات دارد و اگر چنین چیزی ممکن بود باید در قالب تجاوز عربستان به یمن شاهد اندکی موفقیت می بودیم زیرا عربستان اعلام کرده بود که آنجا نیز ائتلافی عربی- اسلامی تشکیل داده است اما در عمل فقط عربستان در صحنه حضور یافت و حضور امارات نیز به صورت نیم بند با ملاحظاتی همراه بود.

این دیپلمات ارشد اضافه کرد: نیروهای دیگر کشورها نیز در تجاوز به یمن در قالب مزدور بود و نه در قالب بخشی از ارتش کشورهای دیگر ؛ البته این کار با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی امریکا انجام شد.

وی اصل تشکیل ناتوی عربی را بیشتر به لطیفه سیاسی تشبیه کرد و افزود: به این علت اینکه بخواهیم پیامد و آثار آن را بر امنیت ملی و منطقه خودمان تصور کنیم هنوز تا تشکیل چنین ناتویی فاصله بسیار داریم.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار و مذاکراتش با یکی از پادشاهان حوزه خلیج فارس گفت: این مقام ارشد در تبیین اختلافات بسیار کشورهای عربی گفت:  " این اختلافات زمانی رفع خواهد شد که بتوانیم کل بیابانهای کره زمین را به فضای سبز تبدیل کنیم " البته امیدواریم کشورهای عربی و اسلامی هرچه زودتر در سایه تعالیم اسلامی متحد شوند.

مشاور ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل همچنین درباره پیش بینی اش از تنش در روابط قطر و عربستان گفت: انشقاقی که در ارتباط با شعار و شویی که ملک سلمان در کنار ترامپ برگزار کرده اند ایجاب می کند که عربستان هرچه سریعتر خودش را در مسیر حل و فصل تنش ها و بازگشت به حالت طبیعی قرار دهد گرچه حاکمان کنونی این کشور در پی تنش آفرینی و جنگ افروزی در منطقه هستند .

وی با ابراز تاسف از روابط پیدا و پنهان امنیتی ، سیاسی و اقتصادی میان ریاض و تل آویو افزود: رژیم صهیونیستی عربستان سعودی را به دامن زدن به این درگیریها تشویق می کند و عربستان سعودی تصور می کند که در پی این تنش ها و درگیریها می تواند حاکمیت و هژمونی خودش را بر کشورهای خلیج فارس افزایش دهد.

امیرعبداللهیان گفت: اگر عربستان در روزهای آینده احساس کند که قطر عقب نشینی می کند و عربستان یک گام به اعمال هژمونی منطقه ای اش در حوزه خلیج فارس نزدیکتر می شود سعودی ها فشارهایشان را سخت تر می کنند اما اگر قطر بتواند بر مبنای رفتاری حکیمانه و مقتدرانه در مقابل این فشارها دوام بیاورند واقعیت شکاف در کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر نمایان می شود.

وی با بیان اینکه شش کشور حوزه خلیج فارس به معنی واقعی یکپارچه نبوده اند افزود: در مجموع این کشورها عربستان و بحرین با هم اند، امارات نیم نگاهی به عربستان و نیم نگاهی به دیگر حوزه ها دارد، کویت و عمان تا حد ممکن سعی کرده اند نقش کنش گری مستقل ایفا کنند و قطر نیز با حرکت در میان این کشورها سعی کرده است همواره حداکثر منافع را برای خود رقم بزند.

مشاور ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: بر این اساس باید منتظر تحولات بعدی و تداوم رایزنی ها و رفت و آمدهای سیاسی در خصوص تنش های قطر و عربستان باشیم.

پربیننده ترین خبرها