وزیر امورخارجه قطر:

دیپلماسی بهترین گزینه قطر برای حل تنش موجود

دیپلماسی بهترین گزینه قطر برای حل تنش موجود
پنج‌شنبه 18 خرداد 1396 - 23:22

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه قطر روز پنجشنبه درخصوص افزایش تنش بین کشورش با عربستان و هم پیمانان آن گفت: تنش ایجاد شده ثبات منطقه را تهدید می کند و راه حل دیپلماتیک همچنان بهترین گزینه دوحه برای حل این تنش است.

العالم - خاورمیانه

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه قطر در خصوص اخبار مبنی بر استقرار نیروهای قطری در مرز با عربستان هم گفت: هیچ گونه تغییری در استقرار نیروهای قطری انجام نشده است و ما هیچ نیرویی را جا به جا نکرده ایم.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر اعزام نیروهای ترکیه به کشورش هم گفت: نیروهایی که از ترکیه وارد قطر شده اند، تنها در راستای تامین امنیت کل منطقه صورت گرفته است.

وزیر امورخارجه قطر در ادامه با بیان این که پیش بینی دوحه آن است که تنش با عربستان منجر به درگیری نظامی نخواهد شد، تاکید کرد: تنش به وجود آمده هرگز راه حل نظامی ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ایران اعلام آمادگی کرده است تا از نظر مواد غذایی قطر را تامین کند و برای این کار سه بندر را اختصاص خواهد داد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی درباره گمانه زنی انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر هم گفت: ما پیش بینی نمی کنیم که تغییری در فعالیت پایگاه نظامی آمریکا در قطر ایجاد شود.

وی درباره سرنوشت قراردادهای منعقد شده با کشورهایی مانند امارات متحده عربی در سایه تنش به وجود آمده با این کشور هم اعلام کرد: ما به توافق نامه گاز مایع که در گذشته با امارات منعقد کردیم، احترام می گذاریم.

وی روز سه شنبه نیز گفته بود: زندگی مردم قطر هرگز تحت تاثیر قطع روابط برخی از کشورها قرار نخواهد گرفت.

عربستان دوشنبه گذشته به همراه، امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی،جزایر مالدیو و رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات ، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.

روابط عربستان و امارات با قطر در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شد./

پربیننده ترین خبرها