شانس اندک حزب محافظه کار برای کسب اکثریت مجلس عوام انگلیس

شانس اندک حزب محافظه کار برای کسب اکثریت مجلس عوام انگلیس
جمعه 19 خرداد 1396 - 02:32

با پایان زمان رای گیری انتخابات پارلمانی انگلیس در ساعت 22 (پنجشنبه - به وقت محلی) شمارش آرا آغاز شد و برخی نظرسنجی های جدید حاکی از پیشتازی حزب محافظه کار به رهبری 'ترزا می ' به رغم شانس اندکش برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام است.

مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی از ساعت هفت صبح دیروز ( پنجشنبه - به وقت محلی) برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای ‌رفتند.
در جریان این انتخابات عمومی که پنجاه وهفتمین انتخابات پارلمانی انگلیس از سال 1801 میلادی بشمار می آید سرنوشت 650 کرسی مجلس عوام از سوی مردم این کشور رقم خواهد خورد.
انتظار می رود که نتایج اولیه این انتخابات که در 40 هزار شعبه اخذ رای در سراسر بریتانیا(انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) برگزار می شود، تا نیمه شب امشب اعلام و نتایج نهایی آن تا در صبح روز جمعه مشخص شود.
براساس آخرین آمار اعلام شده در کل 46 میلیون و 900 هزار نفر برای ثبت نام در انتخابات امروز انگلیس ، ثبت نام کرده بودند.
در جریان همه پرسی برگزیت در سال 2016 میلادی، 45 میلیون و 800 هزار نفر و در انتخابات پارلمانی سال 2015 میلادی، 46 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کرده بودند.
براساس نتایج نظرسنجی هایی که تا صبح روز پنجشنبه منتشر شد، حزب محافظه کار با چند درصد از حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین جلو بود و در صورت درست درآمدن این نتایج، این حزب این شانس را دارد که اکثریت کرسی های مجلس عوام را بدست آورد.
اما به موجب بررسی های صورت گرفته توسط موسسه نظرسنجی 'ایپوس موری 'برای سه شبکه 'بی بی سی'، ' آی تی وی' و 'اسکای نیوز'، در حوزه های انتخابیه که در ساعت 22 امشب منتشر شد، حزب محافظه کار می تواند در حدود 314 کرسی بدست آورد که برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام کافی نیست.
حزب محافظه کار در صورت درست بودن این نظرسنجی که یک فاجعه برای آن خواهد بود، برای تشکیل دولت نیازمند به 12 کرسی است.
براساس بررسی های یاد شده، حزب کارگر 266 کرسی، حزب لیبرال دمکرات به رهبری 'تیم فارون ' 14 کرسی، حزب یوکیپ به رهبری 'پائول نوتال' هیچ کرسی، حزب ملی اسکاتلند به رهبری 'نیکلا استرجن' 34 کرسی بدست خواهند آورد.
بر اساس ارزیابی یاد شده ، حزب محافظه کار بدین ترتیب 17کرسی و حزب ملی‌گرای اسکاتلند هم 22 کرسی از دست خواهند داد.
حزب سبز نیز تنها کرسی پارلمانی خود را حفظ خواهد کرد.
در صورتی که براساس ارزیابی یاد شده، هیچ‌ کدام از احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نشوند، انگلیس همانند سال 2010 میلادی، بار دیگر با 'پارلمان معلق ' مواجه خواهد شد.
پارلمان معلق در شرایطی پدید می آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام که 326 کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند .
در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی ها مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت بایستی با یک حزب دیگر ائتلاف کند.
همانطور که اشاره شد، مجلس عوام متشکل از 650 کرسی است که از 650 حوزه انتخابیه به آن راه می‌یابند و احزاب سیاسی نامزدهای خود را در این حوزه‌های انتخابیه معرفی کرده‌اند و مردم با شرکت در انتخابات به نامزد مورد نظر خود رای خواهند داد.
براساس ساختار سیاسی انگلیس، حزبی که اکثریت کرسی های مجلس عوام را بدست آورد دولت را تشکیل و رهبر این حزب، نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود.
این حزب تحت رهبری دیوید کامرون، در انتخابات سال 2010 میلادی نیز به دلیل عدم کسب حد نصاب لازم کرسی های مجلس عوام، مجبور به ائتلاف با حزب لیبرال دمکرات، شد.
مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن (18 خرداد) اعلام کرد.
'ترزا می' با تصور اینکه حزبش قادر به کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام و وارد کردن شکست سنگین به حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هست، تن به انتخابات زودرس پارلمانی داد.
تا پیش از انحلال مجلس عوام، از 650 کرسی این مجلس، حزب محافظه کار 330 کرسی، حزب کارگر 229 کرسی، حزب ملی اسکاتلند، 54 کرسی، حزب لیبرال دمکرات 9 کرسی، حزب دمکراتیک وحدت طلب (ایرلند شمالی) 8 کرسی، حزب شین فین ( ایرلند شمالی) 4کرسی، حزب 'پلاید کامری' ( ولز) 3 کرسی در اختیار داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها